Петро Ландяк про Гриценка, тарифи та тернопільський генплан

Політична партія «Громадянська позиція» має більше 100 депутатів, обраних в нашій області на місцевих виборах у 2015році. Про те, над чим працюють депутати від цієї політичної розповів   голова ТОО ПП «Громадянська позиція» –  Ландяк Петро Дмитрович.

Пріоритетним для партії є питання зайнятості і створення робочих місць, житлово-комунальної сфери і її тарифів, питання землі і орендних відносин на селі, забудови населених пунктів, – каже Петро Ландяк

– Давайте по порядку. Ваша партія ставила перед своїми депутатами  і керівниками міст і селищ області потребу затвердження статутів міст і генеральних планів забудови. Які результати?

Так. Наша влада декларує, що йдемо до Європи. Народ звичайно підтримує цей вектор. Два місяці назад ми направили  листи керівникам міст і селищ області, які є районними центрами, про потребу невідкладного замовлення генерального плану забудови кожного міста, а також створити робочу комісію для розробки і затвердження статуту кожного міста та селища.

І що ви думаєте,  – ми отримали відповідь лише від керівництва міста Підгайці. Решта мовчать. Два тижні тому я повторно направив всім листи  і планую направити  ще в обласну  адміністрацію, для того, щоб вона підштовхнула керівників міст. Ми дотиснемо ці питання.

Інша справа, що нашим людям, вже як громадянам, потрібно навчитись користуватись цими документами, адже без них, нам справжньої Європи в Україні не побудувати.

– Як Ви прокоментуєте  підвищення вартості газу до 6879 грн., і як людям до цього підготуватись?

Особисто я негативно оцінюю такі рішення центральної влади. Виникає питання: яка ідеологія цього рішення і хто визначає цю ідеологію? Чому, замість українців , Міжнародний Валютний Фонд, який періодично підкидає по 1-2 млрд. доларів, настільки керує нашою владою. Хочу сказати, що 1-2млрд. доларів, які вони дають, є маленькою долею від суми крадіжок, які в нас відбуваються, а найбільше їх у сфері великого бізнесу і підприємствах, які є природніми монополіями.

Чому за нас вирішили, що при собівартості видобутку українського газу 50-70 доларів,  його потрібно продавати населенню більше ніж по 270 доларів? Що це за регулювання цін і тарифів на державному рівні? Ми знаємо, що з соціальною метою держава регулює ціни на хліб, молоко, крупи, муку, олію, обмежуючи їх ріст і лімітуючи рентабельність (прибутки).  Чому ж тоді влада допускає зверх прибутки  – майже 400-500% по газу? Що ця політика дає? Відповідаю:

вона забезпечить лише надприбутки для олігархів і наближених до влади осіб.

– Але людей захистять субсидіями?

Так, навіть через субсидії , тобто з бюджету, дотуючи необґрунтовану ціну, влада перекачує кошти з бюджету тим самим олігархам, забезпечуючи космічну рентабельність – 400-500%.

Де ці надприбутки осядуть  і чи підуть вони на розвиток видобування газу, чи їх вивезуть через офшорні компанії ?  І чи є перспектива у розвитку газодобування в Україні? І чому ми штучно створюємо фінансування фірм, які можуть цим займатися? – Я не розумію і не поділяю таких рішень.

– Що можемо зробити?

Життя нас штовхає до економії енергії, через використання в будівництві й реконструкції житла матеріалів з низькою теплопровідністю. А це є мінеральна вата, керамічні блоки, газобетонні блоки.

Крім цього, наша  партія слідкує за тарифоутворенням в опаленні.

Наведу приклад.

У місті Тернополі, хоча розбалансували теплопостачання (в одному і тому ж будинку є квартири як із централізованим так і з індивідуальним опаленням, – що є дуже недобре),  тариф, який діяв до  травня цього року в розмірі 14,88 грн. за 1 кв.м. В той самий час, в таких районних центрах, як Кременець і Чортків , він становив 22 грн. за 1 кв.м. Чому??? Ми з цього приводу дали запит, щоб отримати розрахунок тарифу і проаналізували кожну його статтю в цих районних центрах. Однак, переконаний, що якщо передати житлові будинки цих двох міст на їх баланс, вартість опалення має суттєво знизитись.

Ми направили листи керівництву обласних адміністрацій і рад і будемо вимагати у депутатів обласної ради прийняти рішення по   передачі котелень Кременцю і Чорткову.

Я вірю, що керівництво Кременця і Чорткова здатне прийняти на себе обов’язки по забезпеченню теплом своїх городян.

– Чи Тернопіль встиг до 1 липня завершити реформу, пов’язану з роботою ЖЕКів?

Закон України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку» не вирішує до кінця проблеми з роботою  ЖЕКів. В Тернополі, на відміну від більшості міст України, діють виключно всі приватні підприємства (в народі ЖЕКи). Однак, мешканці ніяких змін не відчули після припинення роботи комунальних ЖЕКів, що відбулись на початку 2000 років,  по тій причині, що право на обслуговування будинків приватним ЖЕКам надавала міська влада. Влада лише ставала прикриттям приватних ЖЕКів.

Ще на початку 2000 років, я попереджав міських керівників, що ця схема роботи  не є доброю. Адже, відверто кажучи,  якщо директор комунального ЖЕКу,  до запровадження приватних ЖЕКів, не вкрав якусь частину грошей, зібраних у вигляді квартплати, і при цьому не всі кошти були вкладені в будинок, то при його звільненні, всі невикористані гроші залишались у розпорядженні комунального підприємства, власником якого залишалась міська рада. Змінивши керівника комунального ЖЕКу, міська влада могла виправити ситуацію.

Після того, як з початку 2000 років в Тернополі запрацювали всі приватні ЖЕКи, то зібрані від людей і не вкладені в будинок кошти, при умові, що директор приватного ЖЕКу, а він в основному є і власником, вирішив зупинити роботу ЖЕКу, не вкладені в будинок кошти людей пропадають. Ми маємо в Тернополі ряд таких випадків. З іншого боку, люди в основному справно оплачують квартплату, а кошти часто йдуть невідомо куди,  точніше в кишеню власнику приватного ЖЕКу, а робота при цьому мало де виконується.  Влада на це мовчить, а люди не мають впливу на ситуацію. Цей закон дозволяє на зборах, навіть без створення ОСББ (об’єднання співвласників багатоквартирних будинків)  визначити,  хто буде управляти багатоквартирним будинком і виконувати роботи по його утриманню, а також самостійно затвердити структуру тарифу і вартість кожної послуги.  Зазначу, що з 16 квітня 2015р. тариф у Тернополі маємо завищеним, тому через цей закон можемо всі ці проблеми вирішити.  Навіть якщо мешканці будинку залишать той самий ЖЕК, ситуація буде  кращою, тому що керівництво приватного ЖЕКу зрозуміє, що його доля залежить вже не від міського керівництва, а від людей.

Звичайно, ще краще, коли люди зможуть створити ОСББ. Але було б добре хоча б зрушити цей процес з «мертвої точки».

– А якщо мешканці будинків не встигнули до 1 липня 2016 року визначити управителя будинку?

По-перше, є така інформація, що Верховна Рада може перенести введення в дію закону.

З іншого боку, якщо цього не станеться, тоді міська рада зобов’язана на один рік визначити підприємство, яке виконає вищевказані функції. І тоді через рік мешканці зможуть повернутись до цього питання.

  – В даний час проводиться робота щодо внесення змін до Генерального плану міста Тернополя і плану зонування територій. Ваша оцінка цих документів.

У нас є ряд серйозних зауважень. Назву окремі.

Я у 2015 році очолював комісію по захисту стадіону по проспекту Злуки, який раніше належав ВАТ «Текстерно».  І що? – Земельну ділянку забудовнику відвели нову, а по плану зонування  територій, – стадіон може бути забудовано. З цим ми категорично не погоджуємось. Як і вважаємо недопустимим будівництво готелю в парку «Національного відродження».

На початку 2000 років безсистемно розпочали і продовжували до сьогоднішнього дня, будівництво в садибних зонах багатоповерхівок. Це робили, в тому числі, без жодних документів. Мери нашого міста мовчали. Тепер маємо в місті таку ситуацію, що на одному і тому ж кварталі чергується садибна зона  (Ж1) і багатоповерхова (Ж3). Так бути не може. Адже це Генплан, який повинен спрямовувати розвиток міста, чи це Генеральний факт, який фіксує проблему.  Ті зони міста, де  такі порушення відбулись, потрібно визначити житловою зоною (Ж-3 чи Ж-4). Не думаю, що ми спроможні розвалити багатоповерхівки  і повернутись назад до садибної одноповерхової зони (Ж-1). Але визначення єдиної зони по одній і тій же території дасть можливість для подальших дій. Без цього процес буде законсервовано на 5 років і без цього розробити детальний план по таких територіях буде неможливо. Може ми цього хочемо?  А без детальних планів системно впорядкувати  та не дозволити будівельникам  далі  псувати  місто і створювати людям проблеми також  є неможливо.

– Продовжимо розмову про пріоритети в роботі  вашої організації.
Проблеми села для нас також є пріоритетними. В Німеччині працює декілька  мільйонів фермерів, а середній розмір фермерського господарства становить  біля 10 га. В Польщі , якщо  в обробітку знаходиться 50 га землі – це фермерське господарство  вважається , як немале.
В цих країнах  це забезпечує зайнятість і   високий рівень життя німців і поляків. А що у нас?  Олігархічні латифундисти, які  володіють від 200 до 500 тис. га землі практично монополізували український аграрний ринок , не краща ситуація і в нашій області.

Я пригадую, як на початку 90- их років в моєму селі,  в Заліщицькому районі,  голова колгоспу і районна влада блокували роботу фермера, мого односельчанина, який прагнув розвинути свою діяльність.  І так практично  було по всій Україні. Початкуючі фермери залишились тоді  один на один з вседозволенністю чиновників  і рідко хто з них зміг вижити в тих умовах.  Хоча початок 90- х років  якраз був найкращий часом для розвитку фермерства на селі.

На сьогоднішний день  в нашій області, у  сільському господарстві, залишились великі агрохолдинги, а також поодинокі приватні агропромислові підприємства( ПАПи),  створені колишніми головами колективних сільськогосподарських підприєств (КСП), які забрали господарство в свої руки.
Шансів для розвитку фермерства, яке може вирішити проблему зайнятості та створити заможний середній клас на селі в нас в Україні поки- що немає. Над цим не працює ні центральна влада,  ні місцева. Тому цю проблему наша партія  для себе визначає,  як головну і пріоритетну. Ми відкриті для залучення до цієї роботи небайдужих фахівців.
На сьогодні ми перед нашою обласною владою ставимо прості  вимоги, які полягають в тому, щоб зобов’язати ПАПи і агрохолдинги сплачувати  за користування земельними ділянками, утвореними  в наслідок розорення  під’їздних доріг, які знаходяться між розпайованими земельними ділянками та на які людям  видані державні акти. В  селі, де є 1000 га частка таких доріг складає   3-4%, або в межах 40 га землі.
За цю землю  ПАПи не сплачують жодної гривні. Ці кошти мали б поступати в бюджети сільських рад. Два десятки років бюджети сіл не бачать цих грошей, а їх можна було б направити на ремонт доріг, будинків культур, благоустрій та розвивати соціальну сферу.
Влада також не переймається і проблемами  майнових паїв, на майно яке ще залишилось . Майнові комплекси залишаються  недооціненими по своїй вартості та практично безплатно використовуються власниками ПАПів, а більшу частину майна розікрали, і влада в цьому брала найбільшу роль.  Рідко в яких селах є люди , які знають тонкощі  законодавства, яке регулює ці питання.
Часто голова КСП одночасно  є директором ПАПу, що є недопустимим, внаслідок чого є  зловживання і  по цій причині втрачено багато майна КСП.  В моєму селі майновий комплекс, точніше його залишок: ферми, тік, контору, окрему техніку- прагнули практично безоплатно перевести на приватне агропромислове підприємство . З цього приводу я направив листи до місцевої влади і отримав неграмотні відписки!  Я не залишу просто так проблему свого села, однак подібні безчинства відбулись і по інших селах.
Влади,  як обласна так і  районна,  за весь період  Незалежності України  по питаннях пов’язаних з майновими паями  нічого не робила і не робить на сьогоднішній день.
Тому для початку ми будемо штовхати владу до роботи в цьому напрямку, а людям надавати консультації і практичну допомогу.
А для системного розвитку фермерських господарств в нашій області  , було б дуже добре прийняти комплексну обласну програму. І  ми візьмемо участь у її розробці і до цієї роботи  ми будемо залучати  нашу обласну  владу, адже вона має немалі повноваження визначені законодавством і це має бути її одним із найголовніших завдань перед жителями нашої області.

– Останнім часом знову появився заступник ? Генпрокурора України Матіос зі своїми заявами про зловживання в армії . Що Ви на це скажете?
Знаєте , можливо це буде в якісь мірі не коректно, Гриценко, як і усі люди,не  є безгрішною  людиною, але проти тих, хто організовує цю травлю – його можна назвати чуть не святим. Потрібно зрозуміти, що Гриценко для сьогоднішньої влади – кістка в горлі. Його критика діючої влади є дуже жорсткою, ось і знову пробують створювати різну брехню та  інсинуації.
Перед виборами у 2014 році Гриценко не прийняв пропозицію одного із олігархів,  передану через його посередника, про фінансування ним нашої виборчої кампанії того року. Я був присутній, коли ця особа озвучувала вищевказану пропозицію. Гриценко відповів: “Так, нам потрібні гроші на вибори, але в олігархів ми їх брати не будемо!” Після цього почалась травля Гриценка на каналі 1+1. Тоді вийшов в ефіри той самий Матіос, говорили про відкриття кримінальних справ по Гриценку. Люди на цю брехню повелись. Замовники добились бажаного результату. Рейтинг нашої партії перед виборами 2014 року становив 8-9%, а отримали ми лише 3,5% підтримки виборців. Після тих  виборів голова Івано- Франківськрї організації нашої партії направив звернення до Генеральної прокуратури,  в якому задав питання, чи справді відкривались кримінальні справи по Гриценку, чи запрошували його на допит. На жодні допити Гриценка не запрошували, але масово кинута через телебачення брехня свою справу зробила.Тепер бачачи зростання підтримки в Гриценка в народі –  влада знову ліпить бруд, однак це не пройде , бо  довіра до цієї влади  є вкрай низькою.
– Ще скажіть про Вашу декларацію, останнім часом про неї пишуть!
Так, я добровільно , законодавство цього не вимагає, оприлюднив свою  декларацю за 2015 рік. Перед виборами   2015 року я подавав декларацію про отримані доходи і в  2014 році. Тому коли порядні журналісти прочитали декларацію , вони  зробили правильні висновки : “Зрозуміло за рахунок яких коштів фінансувала місцеві вибори минулого року партія ” Громадянська позиція” – писало одне інтернет видання оцінюючи декларації депутатів міської ради.  А журналісти- кілери подають  цю інформацію  в не тому світлі.
Хочу сказати, що,  дійсно, основну частину коштів я справді направив на вибори, а тому змушений був взяти гроші у свого підприємства, де я є директором і основним засновником. Перед тим як взяти кошти, українське законодавство передбачає сплатити податки, що ми і зробили. Скажу ще так, що у 2014 році, фірми , які належать моїй сім’ ї сплатили державі 4 млн. гривень податків і зборів, а за 2015 році – 5 млн. грн.   Отримані нами  прибутки є в декілька разів меншими від того, що ми сплатили державі. Таке наше законодавство, але ці , якраз непорядні  журналісти, цього не бачать і не хочуть бачити. Нехай це буде на їхній совісті, якщо вона у них ще є і на совісті замовників публікацій.
– Чи бачите Ви сонце на горизонтом України?
Для мене дуже прикро дивитись на черги біля паспортного столу, прикро, що виїжджає найкраще – молодь. І влада , навіть місцева, нехай в цьому побачить основний “плід” своєї роботи. Адже не одна молода людина виїхала за кордон не маючи змоги подолати корупційну броню  місцевої влади.
Однак сонце над українським горизонтом я бачу. Ми змінюємося, хоча не так швидко, як нам хочеться, як це потрібно для якісних змін в житті.  Сонце бачу, бо знаю, що нас Бог любить точно! І  Він нас не залишить на одинці з нашими проблемами,  але ми повинні наполегливо прикладати свої зусилля, ми повинні навчитись діяти  спільнотою, громадою, а не поодинці  вирішувати  спільні для людей проблеми, тоді менше буде проблем у кожного з нас.

Світлана Вітрова

Коментарі вимкнені.