Азаров взявся за ковбаску
Нещодавно в торговельній мережі було закуплено зразки продуктів харчування основної групи (переважно м’ясні й молочні вироби) та відправлено на незалежну експертизу до кількох профільних лабораторій. Однією з них стала Українська лабораторія якості і безпеки продукції АПК.
Курс хімії та фізики
Це місце особливе. Тут перевіряють все, що стосується галузі: від води, землі, зерна до ковбаси, молока, сиру на вміст будь-яких сторонніх домішок. Сама ж лабораторія являє собою величезний кількаповерховий науковий комплекс із багатьма корпусами. Та вчора тут не лише перевіряли, а й доповідали про виконану роботу безпосередньо Прем’єр-міністрові Миколі Азарову.
Щоб потрапити до святая святих, журналістів змусили натягти блакитні поліетиленові бахіли і не відставати від групи. Запізнився — залишився за дверима, які відкривають лише працівники і лише магнітними картками. Як у голлівудських блокбастерах про секретні дослідження.
В очікуванні урядової інспекції гості мали змогу у довільній формі згадати шкільний курс хімії та фізики. Стільки мензурок і колб із різнокольоровими речовинами, назву яких навіть згадати страшно, ми ще не бачили. Скрізь високоточна апаратура і зосереджені люди в білих халатах. Для них візит глави уряду не є приводом для послаблення роботи.
Скажімо, науково-дослідний відділ хроматографічного та спектрального аналізу займається виявленням у харчах шкідливих хімічних домішок і залишків, причому різного походження. Це і важкі метали, і пестициди, і мікротоксини. Досліджують усе: природне середовище (про грунт і воду ми вже згадували), сировину, готову продукцію. Тут можуть виявляти як один небажаний елемент чи сполуку, так і їхню сукупність. Своєрідне мультитестування.
Бажаєте виявити обридле всім ГМО — будь ласка, до ваших послуг науково-дослідний відділ молекулярно-діагностичних досліджень. Тутешні фахівці вміють також захищати і рослини, тварин. Вони виявляють у них наявність специфічних вірусів та інфекцій, перевіряють якість вакцин тощо.
Ковбаса без компромісів
В одній із кімнат медійники мимохіть згадали про наближення обідньої пори. На столах дбайливою рукою було викладено різні сорти варених ковбас, сосисок, сардельок, сметани й молока. У повітрі відчутно запахло смачненьким. Однак сподівання виявилися марними. На перший погляд, навіть не вірилося, що більшість представлених зразків — фальсифікати. Адже все це придбано в легальних торгових точках від легальних виробників.
Наприклад, ковбасні вироби не відповідали стандартам за вмістом вологи, барвників, сої. «Молочка» грішила немолочним жиром. Звичайно ж, усі ці речовини виробники приховали за вивісками ДСТУ, таємничих ТТУ і вищого сорту, забувши вказати «зайве» при маркуванні товарів. А який же апетитний вигляд вони мають… Мабуть, тому люди й купують ці та подібні вироби майже щодня, змирившись із сучасними технологіями.
Доки ж триватиме подібний обман? Саме у цьому питанні й намагався розібратися Микола Азаров. Особливо в період масштабної дерегуляції та напередодні реформування санітарно-епідеміологічної служби. «Там, де йдеться про здоров’я і безпеку, не місце безграмотній і повальній дерегуляції, — почав підбивати підсумки поїздки Прем’єр-міністр. — І виробництво продуктів харчування ми не збираємося відпускати у вільне плавання».
Апріорі все повинно називатися своїми іменами: ковбаса — ковбасою, сметана — сметаною. Будь-які компроміси тут недоречні, бо людина повинна чітко знати, на що вона витрачає свої кревні. На думку Миколи Азарова, контроль у цій сфері повинен починатися з виробника, продовжуватися через реалізатора, а на вершині піраміди мають стояти подібні лабораторії і споживач. Розмаїття на ринку є, кількість також, залишилося налагодити якість. І це завдання, переконаний Микола Азаров, можна успішно розв’язати.
На жаль, з етичних міркувань ми поки що не можемо назвати бренди, чия продукція викликала прем’єрські нарікання. Не озвучив їх і сам Микола Азаров. Натомість попросив журналістів донести його жорстку позицію до всіх без винятку «героїв» останнього тестування: «Я попереджаю виробників, що на всі ці підприємства відправлю лист з вимогою навести порядок. Якщо вони цього не зроблять, то на них чекатимуть дуже сумні наслідки!»
Це не лише санкції, а масове оприлюднення назв підприємств, торгових марок, брендів. Микола Азаров пообіцяв зробити це особисто. А споживачі, зі свого боку, проголосують власними гаманцями і конкурентним вибором.
Молодець Азаров!