Картка “Тернополянина” спрямована не на покращення сервісу, – депутат
Впровадження автоматизованої системи обліку оплати проїзду (АСООП) в пасажирському транспорті в Тернополі річ потрібна і правильна, але це за умови, що її впроваджувати нормально, бо в Тернополі вона вийшла не зовсім автоматизована, я б сказав – напівавтоматизована і спрямована не на покращення сервісу, а на дещо інше.
Система впроваджується управлінням транспорту спільно з інвестором, який виграв інвестиційний конкурс. За дивним збігом обставин переможцем інвестконкурсу виявилося те ж підприємство, що адмініструє і крутить рекламу на комунальних моніторах в комунальних тролейбусах, і те ж, яке адмініструє сайт detransport і gps-трекери на громадському транспорті.
Тому всі теперішні проблеми з АСООП це виключно його проблеми і він має за них платити, а не тернополяни. Обіцяв він багато, але мало зробив.
Диференційований тариф також річ нормальна, але знову ж таки, як впроваджений. На маю думку має бути просто: одна вартість за готівковий розрахунок, менша за безготівковий. І все.
На бюджетній комісії директор ТОВ “Системний зв’язок” запевняв членів комісії, що так і буде, що валідатори будуть сприймати звичайні безконтактні платіжні картки і тариф для них буде менший. Але виконком прийняв рішення, що 4 грн. лише при розрахунку карткою тернополянина і електронним квитком, а 5 грн. при розрахунку готівкою, банківською карткою або nfc-пристроєм. Чому? Не ясно.
Хоча частково ясно – так виглядає, основна мета оператора зібрати максимум коштів на транзитному рахунку з якого за результатами дня згідно фактично здійснених їздок перераховуються кошти перевізнику, а решта коштів залишається на рахунку. На бюджетній комісії ми з Андрієм Ткаченком, який є керівником відділення одного з банків Тернополя, пояснили членам комісії, як оператор може на них заробляти. Можливо я помиляюся, іншої логіки, чому розрахунок банківською карткою і nfc-пристроями прирівняли до готівкового я не маю…
ЯКІСНА ПОСЛУГА в траспорті має бути по замовчуванню, і це не обговорюється, тепер мої пропозиції що варто зробити або як воно мало б бути на мою думку (в довільному порядку):
1. Диференційований тариф виключно по двох категоріях – готівка і безготівка.
2. Можливість розрахунку безконтактними картками і nfc-пристроями по безготівковому тарифу (в Житомирі це реалізовано на ідентичних валідаторах).
3. Встановлення стаціонарних антивандальних валідаторів в маршрутках на передніх і задніх дверях (так як в тролейбусах). В маршрутках їх має встановлює інвестор, а в тролейбусах вони вже встановлені за бюджетні кошти.
4. Зобов’язати водіїв видавати квитки.
5. Запровадити контроль.
6. За суттєве відхилення від маршруту – штраф перевізнику.
7. За безквитковий проїзд – штраф пасажиру.
8. Маємо змінити власну філософію оплати в транспорті: гроші не за проїзд, а за квиток, який дає право на проїзд.
9. Зняло більше грошей з картки – оператором має бути повернено вдвічі більше.
10. Не працює або відсутній валідатор – проїзд безкоштовний. Нехай первізник і Системний зв’язок собі розбираються хто винен, що він не працює.
11. Можливість поповнення карток через інтернет або автоматизовані термінали.
12. Картка-носій (картка тернополянина чи електронний квиток) безкоштовна за умови початкового поповнення на 100 грн.
13. Встановити стандарт і контроль якості перевезень. Порушив – штраф перевізнику.
14. Пільгова картка тернополянина має мати можливість поповнення. Кожному пільговику встановити фіксовану місячну кількість безкоштовних їздок в маршрутних таксі, решта згідно безготівкового тарифу. І тоді не буде тих принижень перед водіями: “чи можна по пільговому?”.
15. Привабливість і переваги картки тернополянина і електронних квитків має бути в системі бонусів і уніфікованості, тобто одна картка для багатьох сфер (квиток на транспорт, електронна медична картка, електронний щоденник для учнів, електронний цифровий підпис, bank-id тощо). Ну але і відповідний сертифікований рівень захисту вже має бути.
Депутат міської ради Назар Зелінка
Боляче читати, де багато хто вважає е-квиток, і депутати міської влади також, що така система оплати просто зробить наш транспорт супер новітнім та модерновим. Чому мало хто розуміє, що е-квиток – це всього лиш покращений спосіб системи оплати для ПАСАЖИРІВ (громади), а потім вже для водіїв та власників перевезень. Встановивши е-квиток, транспорт не стане іншім, і якість його не покращиться – треба дивитись на реалії.
Я розумію перевізників, і правильно роблять що бойкотують. Звичайно – вони це роблять для того, щоб мати доступ до коштів, адже без контролю буде змога красти кошти у власників. Кожен водій має змогу взяти за день 300-500 грн з маршруту при цьому виконавши план.
Але є й інша проблема – проблема у тому, що при встановленні е-квитка витрати на транспорт тільки збільшаться. Приватні перевізники й так не ремонтують машини, а дотацій з бюджету тільки на пільговиків для приватних перевізників. Добре якщо це громадський транспорт – де діри на витрати покриваються із бюджету. Адже в цілому увесь транспорт працює у нуль прибутку.
Пан Зелінка вважає що “має бути просто: одна вартість за готівковий розрахунок, менша за безготівковий. І все.” Але ми ж хочем в Європу. У Європі вже давно інші системи, а е-квиток працює із датчиками чи системами які рахують кількість людей які зайшли та вийшли (а не тільки оплатили). Е-квиток не дасть нам чіткий пасажиропотік, інвестори лише встановлюють е-квиток (навіть якщо нам надали його безкоштовно) утримувати його досить дорого. А в нас як – “грошей завжди немає”. Тому утримувати його будемо МИ (громада) і базуючись на ринок та пасажиропотік буде встановлюватись вартість проїзду! Тому я не здивуюсь, що після встановлення вартість буде 10 грн, а то й більше…
Зараз немає ніякої конкретики – відділ транспорту дійсно не знає скільки людей користується транспортом та не аналізує пасажиропотік. У нас пільговиків тільки більш ніж половина, але ніхто не згадує про зайців! Ми про менталітет заговорили – то “халяву” наш народ любить. Водій собі їде, а я так проїду .. в нас же електронний квиток – так буде?! Приватні перевізники навряд чи будуть наймати людей контролерів. Тому зараз вони бастують, що не зможуть гроші пиляти, а потім що е-квиток досить дорогий.
*якщо треба я готовий предметно обговорити це питання із вашим виданням*