Добробут людей – ціна справедливості
Кляштор отців Домініканців у Чорткові був побудований у 1610 році з дозволу феодала Станіслава Гольського. Поряд із ним у 1619 році звели костел. Ці споруди оточували високі оборонні стіни з бійницями. Під час розбійницьких нападів татар на Чортків сюди часто ховалися жителі міста. Наприкінці XIX століття почалося спорудження нового храму й монастиря. Протягом дев’яти років тривало будівництво за проектом архітектора Сас-Зубжицького. Костел перебудували в неоготичному стилі.
До 1946 року костел належав католицькій громаді міста. Від липня 1989 року він знову діючий… Це історія. Але є й сьогодення.
Римо – католики тепер будь-якими засобами намагаються забрати собі приміщення монастиря, яке займає швейна фабрика (а це 1500 квадратних метрів виробничих приміщень), вони звертаються в усі можливі державні установи. Найбільшу допомогу місцевим римо -католикам надають представники Курії польського католицького єпископату, які фінансують та організовують проведення пропагандистської кампанії шляхом здійснення тиску на державні структури України, з метою домогтися негайного повернення усього майна та споруд, що належало полякам до 1939 року.
Тож хочеться наголосити духовенству РКЦ аби робило все для того щоб стереотипи, на які іноді натякають (нібито в українському суспільстві є утиски РКЦ), подолати. Необдуманої поведінки на зразок „Віддайте, тому що це наше” не повинно бути. Так, від неї не буде легше ні римо – католикам, ні тим людям, які можуть втратити роботу. А позбавити людини заробітку, необхідного для того, щоб прогодувати сім’ю, – великий гріх. Тож потрібно бути справді щирими християнами, адже тільки в мирі, злагоді й любові буде можливість разом вирішити насущні питання, що виникатимуть перед нами. Усі знають, який великий авторитет заслужила у світі РКЦ, тож вірять, що її представники в особі духовних осіб, своєю душпастирською діяльністю в Україні, зваженими та благородними вчинками ще більше його примножать.
Що стосується питання передачі культових споруд громадам віруючих дуже делікатне, оскільки зачіпає не лише духовні потреби людей, а й створює відповідні стереотипи. Наприклад, як розцінювати те, що у Чорткові на ситуацію, пов’язану з майновим конфліктом довкола повернення колишніх монастирських приміщень РКЦ, стараються впливати навіть не другорядні особи дружньої нам Польщі. Та попри все, є реальність і відповідне законодавство України.
В Тернопільській ОДА зберігаються документи більш як п’ятирічного листування з цього питання. Так, зокрема, в одній із відповідей керівництву Львівської архідієцезії РКЦ та в Кабінет Міністрів України з боку посадовців облдержадміністрації зазначено на тому, що питання повернення приміщення колишнього монастиря отців Домініканців неодноразово розглядалося за участю представників облдержадміністрації, міської ради та трудового колективу швейної фабрики у присутності віруючих римо-католицької громади.
У приміщенні отців Домініканців тепер розташована швейна фабрика (діє з 1947 року), на якій працює близько пів сотні працівників, в основному жінки. Реальні можливості вивільнити будівлю пам’ятки архітектури зараз немає. Будівництво нових корпусів фабрики розпочате у 80-х роках минулого століття, на даний час законсервовано.
Згідно з Указом Президента України від 21 березня 2002 року передача культових споруд повинна здійснюватися поетапно, за планами відповідних заходів щодо вивільнення церковних приміщень.
З метою здійснення передачі споруд колишнього монастиря розроблено план-графік поступової, у термін до 2013 року, передачі приміщень. Разом з тим, релігійній громаді РКЦ костелу святого Станіслава в Чорткові створено всі умови для проведення релігійних потреб.
Рішенням Тернопільського облвиконкому від 5 березня 1992 року громаді передано у власність костел, а рішенням сесії Чортківської міської ради від 18 червня 1997 року додатково виділено земельну ділянку під будівництво котельні для опалювання приміщення костелу.
Але в цей же час, громада РКЦ Чорткова продовжує тиск на всі можливі інстанції державної влади, створюючи негативну громадську думку про якісь нібито утиски римо-католиків. Але ж це не відповідає дійсності, бо на Тернопільщині зареєстровано 88 громад та 7 монастирів РКЦ. Їм передано 45 костелів у користування та 26 – у власність. Яка ще церква, окрім РКЦ, має більше культових споруд з розрахунку на тисячу віруючих? Тож про які перешкоди йде мова!
З іншого боку: а хіба по християнськи буде ліквідувати виробництво швейної фабрики і позбавити роботи близько пів сотні працівників? У них же діти, сім’ї !
Коментарі вимкнені.