У Тернополі дороги забетонують!?

На капітальний ремонт доріг і міжквартальних проїздів тернопільська мерія у 2014 році планує витратити майже 25 млн. грн. З них 5 мільйонів підуть на ноу-хау. Керівництво міської ради прийняло концептуальне рішення зробити капітальний ремонт однієї з міських доріг не традиційним асфальтобетонним покриттям, а цементобетонним.

За новою технологією у цьому році спочатку планували відремонтувати дорогу по вулиці Збаразькій – від двоаркового мосту до Новоапостольської церкви, але проектанти надали багато зауважень щодо комунікаціяй під цією дорогою і рекомендували дорогу по вулиці Текстильній.

У Тернополі асфальтові дороги замінюватимуть бетонними

Для Тернопільщини традиційним є (і, очевидно, воно залишиться ще на довгі роки)  асфальтобетонне покриття дорожнього полотна. Адже, по-перше, не закривати ж асфальтові заводи, яких на Тернопіллі є кілька. По-друге, бітум (продукт переробки нафтової промисловості), з якого виготовляється асфальт, має серйозних лобістів з Росії. Вирішити цю проблему зібралася тернопільська мерія, яка планує збудувати одну з доріг міста  за зовсім іншою технологією, а саме – з цементобетонного покриття.

– Вивчаючи параметри й експлуатаційні характеристики тернопільських доріг, виявилось, що ті технології, які ми застосовуємо, не підходять нам ні за нашими  кліматичними особливостями, ні за експлуатаційним терміном (7-8 років), натомість капіталовкладень потребують значних. Так, влітку, коли температура повітря збільшується до +30 градусів, а на асфальті може становити і всі +40-45 град., він нагрівається та розм’якшується, бо бітум – це пластичний матеріал. А коли по такій дорозі проїжджають перевантажені фури, це створює колії, дорога втрачає геометрію, тим самим руйнується верхній шар. Не менші проблеми маємо  і зимою. Під час цієї пори року мають місце по 30-40 циклів перепадів температури через нуль. І цей нуль є критичним, бо при мінусовій температурі проходить кристалізація води, вона розширяється, а при плюсовій – зменшується та, потрапляючи у шпаринки, фактично руйнує верхні шари, а потім – і нижні шари дорожнього покриття. Все це вимивається й утворюються ями, – зазначив заступник міського голови Тернополя Владислав Стемковський.

Не маючи достатньо коштів на капітальні видатки, тернопільські дорожники за старими технологіями пробують відновити дороги (ямковим або поточним ремонтом), не до кінця розуміючи, що тим самим заганяють місто у  технологічно-фінансовий тупик. Як з нього вийти, місцевим  дорожникам взялися допомогти їхні колеги з Іспанії. Інженери-проектанти з цієї країни вже кілька разів побували в Тернополі та вивчали як вплив кліматичних умов на дороги, так і місцеві ґрунти.

– Спеціалісти прийшли до висновку, що для наших ґрунтів, кліматичної зони, інтенсивності опадів та температурних параметрів (зимових і літніх) оптимальною має бути дорога більш жорсткої конструкції та покриттям, а саме – цементобетонна. Бетонки, як називають фахівці ці дороги, мають більший коефіцієнт жорсткості та експлуатаційні параметри і менший знос. І, що найголовніше, термін експлуатації їх складає 35-40 років. Тому міське керівництво вирішило поступово, проводячи реконструкцію, замінювати основні наші дороги з асфальтобетонних на цементнобетонні, – зазначив пан Владислав.

Чи профінансує тернопільські дороги Європейський інвестиційний банк?

За словами високопосадовця міськради, у Тернополі є близько 200 км доріг, з яких стратегічні дороги, на котрі припадає основне навантаження, мають протяжність орієнтовно 40 км. Це, зокрема, дороги на вулицях 15 Квітня, Будного, Руській, Бандери, Злуки, Коновальця, Дружби, Збаразькій, Текстильній та на дамбі Тернопільського ставу. Саме їх у мерії хотіли б збудувати за новими технологіями. Втілюючи проект, потрібно володіти значним фінансовим ресурсом. Адже треба враховувати інженерну інфраструктуру під дорогою (водо-, тепло-, газопостачання), яка мала би бути у максимально можливому ідеальному стані, бо дістатися до них у разі аварії буде дуже складно. А оскільки комунікації в Тернополі у більшості своїй перебувають у вкрай незадовільному стані, тому при реконструкції доріг потрібно враховувати вартість цього проекту. Тут є дві пропозиції. Робити такі дороги поступово, по одній-дві на рік, розраховуючи на власні капіталовкладення. За таких умов реалізація цього проекту розтягнеться на десятиліття. Або ж будувати нові дороги у великій кількості, залучаючи при цьому гроші зі сторони.

– Сьогодні ми складаємо проект бізнес-плану, розраховуємо орієнтовні витрати на майбутні періоди по утриманню одного умовного кілометра дороги, пов’язаного з поточними і капітальними ремонтами. При цьому навіть після таких ремонтів отримаємо стару дорогу, та плануємо видатки, пов’язані з експлуатацією нових бетонних доріг з перспективною їх експлуатацією 30 і більше років. У підсумку виходимо на хороші показники економії, плюс маємо весь цей період якісну дорогу. Тому в нас з’явився шанс – за 5 років збудувати одразу всі найважливіші дороги в місті, користуватися ними, а тими грішми, які щороку будуть надходити на утримання та ремонти доріг з бюджету, розраховуватися за вже проведену роботу. Подібний підхід одразу відіб’ється на економіці міста, його інвестиційній привабливості, комфорті життя, безпеці дорожнього руху тощо, – зазначив заступник тернопільського мера.

Наразі у мерії шукають «дешеві і довгі гроші» – кредит, щоб його розмір був значним, термін, на який видавався, мінімум 20 років і (що особливо важливо) відсотки по кредиту були невеликі.

– У Європі такого роду кредити (1,2-1,5% річних на термін 20-25 років, до того ж за перших 6 років тіло кредиту зовсім не платиш) надає найбільший по фінансових активах і умовах фінансування Європейський Інвестиційний банк. Він, зокрема, кредитує уряди і міста під проекти глобального характеру. З ними ми наразі працюємо на рівні консультацій, але гіпотетично вони готові розглянути Тернопіль як об’єкт потенційного кредитування у частині реконструкції та будівництва дорожньо-транспортної інфраструктури, зокрема доріг, за принципово іншими для України технологіями. Зараз відпрацьовуємо саму концепцію. Загалом наперед важко сказати, чи зможе Тернопіль отримати цей кредит. Та й від ідеї до реалізації проектів, які мають об’єм капіталовкладень 200-300 млн. грн., проходить щонайменше 3-4 роки. Але якщо зараз цю роботу не почати, то, скажімо, в 2016 році шансів виконати її не буде. І щоб у нас був хоча б шанс, варто над цим проектом працювати вже зараз. Так – це довго, так – існують великі ризики, так – мало шансів отримати багатомільйонний кредит, але якщо ми хочемо місто бачити іншим, зокрема в інфраструктурному плані, пробувати варто! – зауважив Владислав Стемковський.

Вулицю Текстильну перекриють більше, ніж на місяць

А тим часом, сподіваючись на перспективні великі гроші європейських банків, у мерії вирішили одну дорогу зі списку важливих зробити за новою технологією власним коштом.

– Ми потенційним інвесторам прагнемо показати важливість для Тернополя доріг з концептуально іншим дорожнім покриттям. У першу чергу хочемо випробувати місцеві проекти, подивитися на реагуваннях дорожніх структур, та й очільникам міста самим цікаво, як нова дорога служитиме в реальних умовах експлуатації. У розробку взяли дорогу на вулиці Текстильній. При тому вартість бетонної дороги не повинна бути більшою за раніше заплановану асфальтову, – зазначив Владислав Стемковський.

Наразі вирішується два ключових питання, перед тим як приступити до робіт на цій ділянці вулиці Текстильної. По-перше, за технологічною схемою від бетонного заводу до моменту вкладання бетону на дорожнє полотно має пройти не більше, ніж 45 хвилин. У Тернополі це теоретично витримати можна, але, знаючи нашу безвідповідальність, всяке може трапитись. Тому на практиці маємо це випробувати. По-друге, «бетонка» має мінімум 24 доби вистоятись, тобто по ній не можна їздити. А враховуючи те, що вулиця Текстильна є важливою транспортною артерією для міста, потрібно зважити всі «за» й «проти» і чи не створить цей ремонт дорожнього колапсу в Тернополі. Але водіям треба правильно пояснити… Проведемо проcту арифметику: 40 років – це 14400 днів, а 24 дні – це всього 0,15% від цієї кількості днів. Чи готові водії, умовно кажучи, почекати кілька хвилин, щоб протягом великого періоду часу користуватися якісною і безпечною дорогою? Переконаний, водії дадуть ствердну відповідь, тим більше, що роботи ми плануємо проводити у літню пору року, коли рух транспорту в місті є суттєво менший…

Натомість вулиця Збаразька в цьому році теж буде капітально відремонтована. Як буде організовано рух транспорту, зокрема громадського, маршрути якого проходят по цій вулиці?

– У нас є кілька ідей, як максимально зменшити дискомфорт водіям. Одна з них – вивчаємо рух по вулиці Галицькій із виїздом на Енергетичну. Там зараз розміщена цілодобова стоянка, яка колись була частиною вулиці. Представники мерії говорили з особами, які використовують стоянку, і ті погодилися, що коли нам буде потрібен цей проїзд, вони його звільнять, – переконує пан Владислав. – Дорога буде в ремонті фактично місяць, і цей час для перекриття цієї ділянки доволі значний, але ми зробимо все, щоб зменшити дискомфорт для мешканців, натомість потім усі зможуть скористатися новою якісною дорогою.

Віталій Попович (“Номер один”)

ЦИФРА: 600 млн. грн., за орієнтовними підрахунками, становить капітальний ремонт усіх тернопільських доріг.

За інформацією начальника відділу технагляду ТМР Олега Вітика

Титульний список капітального ремонту, реконструкції об’єктів шляхово-мостового господарства м. Тернополя на 2014 рік

п/п

Назва

об’єкта

Сума,

тис. грн.

1 Капітальний ремонт вул. Збаразької 5000
2 Капітальний ремонт вул. Гайової – від вул. Замонастирської до вул. Гайова-бічна 696
3 Капітальний ремонт – заміна верхнього шару дорожнього одягу вул. Карпенка 5000
4 Капітальний ремонт вул. Оболоня (від вул. Живова до вул. Митрополита Шептицького) 3100
5 Капітальний ремонт дороги на вул. Митрополита

А. Шептицького

2 928
6 Капітальний ремонт – встановлення світлофорного регулювання руху на перехресті вулиць Руська – Танцорова 110,2
7 Реконструкція вул. Симоненка – черга 2 (організація дорожнього руху) 150
8 Капітальний ремонт – заміна верхнього шару дорожнього одягу вул. Пушкіна 955
9 Капітальний ремонт вул. Текстильної (черга 1) 3 000
10 Капітальний ремонт – заміна верхнього шару дорожнього одягу вул. За Рудкою (від вул. А. Чехова в напрямку вул. Бродівської) в м. Тернополі (встановлення турнікетів) 100
11 Реконструкція вул. Симоненка в м. Тернополі. Черга 1 1275
12 Виготовлення проектно-кошторисної документації 500
  Всього: 22 814,2

Титульний  список   капітального ремонту  міжквартальних проїздів на 2014 рік

п/п

Назва об’єкта Сума,

тис. грн.

1 Капітальний ремонт – заміна верхнього шару дорожнього одягу проїзду вул.15 Квітня – бульвар П.Куліша в м. Тернополі. 600
2 вул. Морозенка, 3 300
3 вул. Карпенка 300
4 вул. Бр.Бойчуків, 7 – вул. 15 Квітня 300
5 вул. 15 Квітня, 37,39 500
6 вул. Бродівська – Лук’яновича 300
  Всього: 2300

 Номер один

Коментарі вимкнені.