Кому вигідна істерія навколо хліба і борошна?

Кілька екстрених прес-конференцій за участю представників уряду, журналістські рейди по супермаркетах і торгових майданчиках, численні питання з боку пересічних громадян – цей тиждень в Україну ознаменувався викидом дезінформації щодо чергового продукту харчування.

На цей раз головним постраждалим виявилося борошно, про зникнення якого з полиць вітчизняних магазинів спочатку написали друковані та електронні ЗМІ, до яких згодом приєдналися і телевізійні канали.

МінАПК пояснює цю кампанію опором 10-15 компаній, що працюють на зерновому ринку.

Зокрема, за словами заступника міністра аграрної політики Сергія Тригубенка, ці компанії можуть втратити свій прибуток після введення змін до закону “Про державну підтримку сільського господарства України”, тому і вдалися до провокацій. За інформацією міністерства, до кінця маркетингового року Україні потрібно 1377 тис тонн борошна. А в Аграрному фонді сьогодні є 1600 тисяч тонн жита, з якого буде вироблено житнє борошно, і 700 тисяч тонн борошна з пшениці, що є абсолютно достатнім для покриття потреби в борошні та зерні.

Тільки в Києві запаси борошна на столичному «Київмлині» зараз складають близько 5 мільйонів кілограмів.

Це – офіційна інформація уряду і офіційні запаси країни, але чи знають про це люди? Особливо коли читають на сторінках газет про те, що борошно нібито пропадає з прилавків, спекуляції процвітають, а ціни ростуть до захмарних висот? На цьому тижні ситуація взагалі дійшла до того, що представники аграрного міністерства були змушені самі робити рейди столичними магазинами, а тележурналісти з камерами – влаштовувати засідки у відповідних секціях супермаркетів, лякаючи рідкісних покупців і попутно дивуючись відсутності в магазинах голодної юрби. Після чого, до речі, їм залишалося констатувати, що борошно є і ціни на неї стабільні.

Вранці ми самі прийняли участь у невеликому журналістському розслідуванні щодо того, чи є на прилавках столичних магазинів борошно і чи є суттєві коливання цін на неї. Результати нашого дослідження викладені в таблиці, а в стислому вигляді наші висновки можна сформулювати наступним чином: борошно в магазинах є, борошна в магазинах багато і від декількох виробників, ціни на борошно стабільні і в різних магазинах відрізняються неістотно. Більш того, в одній з київських мереж борошно взагалі продавали зі знижками.

Отже, питання – кому вигідний ажіотаж на черговому ринку? І чи є це наслідком чисто ринкової боротьби окремих компаній, хоча і неринковими методами, або варто брати до уваги інші, скажімо, політичні, мотиви? Адже припинити підвезення певного товару до власного магазину і підбити на це своїх партнерів – це одна справа, а організувати масштабну інформаційну кампанію з широким залученням ЗМІ – зовсім інше. Тим більше, що в пам’яті людей залишаються такі яскраві інформаційні кампанії як, наприклад, штучний ажіотаж навколо продажу ліків під час «епідемії грипу-2009», коли придумана епідемія супроводжувалася спровокованим ажіотажем навколо вакцини і урочистими зустрічами літаків представниками попередньої влади … Отже, тепер чекаємо викривальні заяви з боку опозиції?

ForUm

Коментарі вимкнені.