о. Євген Заплетнюк: “Вести себе відповідно до прийнятих у певному суспільстві норм – недостатньо”
Православна віра – це правильні знання про Бога втілені в житті конкретних людей. І саме на цей зв’язок між правильною теорією та практикою Церква наголошувала вже з перших днів свого заснування. Недостатньо просто вести благочестиве життя – на землі у всі часи жили праведники: їх було мало, але вони завжди були.
Вести себе відповідно до прийнятих у певному суспільстві норм – недостатньо. Потрібно при цьому ще й зберігати правдиву віру – істини, об’явлені Богом про Самого себе, світ і людину. Саме поєднання правильних знань про Бога та втілення цих ідеалів у житті віруючих людей, за допомогою благодаті Святого Духа, і дарує людям можливість спасіння в вічності.
Це правда, що знати все про Бога – неможливо. Люди навіть про самих себе знають не так уже й багато – вчені щоразу дивують нас новими відкриттям. Все ж, саме в Церкві зберігається всі необхідні знання та засоби для спасіння людини. Ключові, безпомилкові та обов’язкові для прийняття християнами істини про Бога називаються догматами.
Ще з апостольських часів знання церковних догматів складало необхідний мінімум, потрібний людині для прийняття її в церковну общину. Так само надзвичайно рано почали складати певні збірки церковних догматів, для вивчення, засвоєння вірними. Такі збірки згодом назвуть «Символами віри». Серед іншого, вони давали можливість уніфікувати церковне вчення, зберегти общину від заблуджень. Особливо актуальним це питання постало з IV cт., з часу відколи з’явилися перші згубні єресі.
Все ж слід підкреслити, що сам термін «Символ віри» в давнину церквою не використовувався. Вперше його використав св.Амвросій Медіоланський у своєму посланні до папи Сириція I. Звичай називати сповідання віри символами («Кредо»)- звичай західний, і саме вираз «Символ віри» увійшов у вжиток окреслюючи те, що на православному Сході носило назву «вчення віри».
Одним із перших коротких «Символів віри» знаходимо вже в одному з послань апостола Павла (1Кор. 15:3-7). Серед чималої кількості відомих, так і невідомих уже в нас час «Символів віри», слід назвати римський «Апостольський Символ віри», написаний латиною. Він є одним із найголовніших віросповідних документів, шанованих Католицькою Церквою. Натомість, у Східній Церкві особливою пошаною та славою користується т.зв.Нікео-Царгородський Символ віри.
Перший Вселенський Собор відбувся у м.Нікеї 325 року. На ньому було осуджено єресь Арія – священика з Олександрії, який навчав про те, що Ісус Христос не був Богом, а лише першим Божим творінням. Православна Церква засудила вчення Арія, сформулювавши на противагу йому перші сім членів (тверджень) «Символу віри». Згодом їх доповнили догмати Другого Вселенського Собору 381 року, що відбувся в Царгороді. Темою Собору було розгляд науки архієпископа Македонія, який заперечував Божественну природу Святого Духа. Від назви двох міст, у яких відбувалися ці Собори, укладений «Символ віри» отримав назву Нікео-Царгородського.
Як ми вже загадали, цей «Символ віри» складається з 12-ти догматичних визначень або членів, кожен із яких містить у собі важливі богословські істини, або сказати по іншому – догмати православної віри. 1 член говорить про Бога Отця. 2-7 – про Бога Сина. 8 – про Святого Духа. 9 –про Церкву. 10 – про Хрещення. 11-12 – про воскресіння мертвих і життя майбутнього віку.
Оскільки Нікео-Царгородський «Символ віри» не є зверненням до Бога, Богородиці, Ангелам або святих, його не можна назвати молитвою. Натомість, промовляючи слова цього древного християнського сповідування православної віри, люди цим самим підтверджують тотожність власної віри з вірою святих Апостолів, Отців і Вчителів Церкви.
Сьогодні «Символ віри» читається під час Таїнства Хрещення восприємниками (хресними батьками). Окрім того, його співають під час Божественної літургії та читають під час ранкового правила та інших чинопослідувань Православної Церкви. Кожен православний християнин повинен знати «Символ віри» напам’ять, а також розуміти його зміст. Книга, в якій пояснюється в доступній формі зміст «Символу віри» називається « Православний Катехізис».
Коментарі вимкнені.