Резонанс у Великих Бірках: хто встановлює тарифи на проїзд у громадському транспорті?
Нещодавно у селищі Великі Бірки виріс ажіотаж — раптово зросли ціни на проїзд у автобусах приміського напрямку “Тернопіль-Великі Бірки”. Пасажири обурені, мовляв, підняття цін відбулось без попередніх громадських слухань і проходження відповідної процедури. Це стало фактом того, що мало хто нині знає: перевізники діяли у правовому полі, адже в березні ще минулого року уряд скасував державне і муніципальне регулювання тарифів на пасажирські перевезення (за винятком залізничних).
6 грн. для великобірківчан — необґрунтовано?
Селищна рада насправді жодного відношення до встановлення тарифу не має, хоча питання щодо формування тарифу дійсно стояло на порядку денному сесії.
— Кабінет Міністрів України скасував державне і муніципальне регулювання тарифів на пасажирські перевезення, відповідне рішення закріплено згідно з постановою уряду №240 від 25 березня 2015 року, — зазначив у розмові Великобірківський селищний голова Роман Мацелюх. — Фактично з цього дня приватні перевізники без погодження з владою (у нашому випадку з виконкомом селищної ради), можуть змінювати вартість проїзду в пасажирських автобусах. У нашому випадку — рух тарифів можливий тільки вгору. Ринок послуг з перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування є одним зі соціально важливих ринків, на яких впродовж останнього часу в усіх регіонах України відбувається значне підвищення тарифів. Нещодавно до мене, як до голови Великобірківської селищної ради, звернулися понад 200 мешканців селища Великі Бірки, які не погоджуються з різким зростанням плати за проїзд у приміському автобусному маршруті “Тернопіль-Великі Бірки”, адже 22 лютого ц. р. вартість проїзду перевізником підвищено з 5 до 6 гривень. Оскільки Кабінет Міністрів України “утилізував” роль органів місцевого самоврядування у формуванні тарифу на проїзд, ми не маємо жодного впливу на перевізників. Однак, 1 березня ц. р. запросили підприємця-перевізника Віктора Сагадина на чергову сесію селищної ради, щоб він розповів (хоч міг і відмовитися) про причини, що спонукали підняти тариф, про механізм нарахування вартості перевезення, відповів на численні питання депутатів та присутніх на сесії жителів селища. В обговоренні цього питання взяли також активну участь працівники відділу розвитку інфраструктури Тернопільської райдержадміністрації. А вже 3 березня на засідання виконавчого комітету Великобірківської селищної ради було винесено питання про проведення експертної оцінки вартості проїзду на маршруті “Тернопіль-Великі Бірки”. В результаті всебічного обговорення цього важливого питання Віктор Сагадин та інші перевізники погодились знизити вартість проїзду на нашому маршруті з 6 до 5,5 грн. і залишити вартість проїзду по селищу — 50 копійок”.
На сторожі здорової конкуренції — лише Антимонопольний комітет
Тернопільська районна державна адміністрація теж не наділена повноваженнями контролю та затвердження тарифів на перевезення. Як пояснив начальник відділу розвитку інфраструктури Тернопільської райдержадміністрації Роман Торожнюк, розпорядженням голови Тернопільської обласної державної адміністрації від 28 квітня 2015 року №240-од визнано таким, що втратило чинність, розпорядження голови ОДА від 7 липня 2014 року №262-од, яким встановлювались граничні тарифи на перевезення пасажирів до 1 травня 2015 року. Нині приватні перевізники самостійно здійснюють розрахунок вартості перевезення пасажирів по маршруту. На регулювання тарифів на перевезення пасажирів має вплив виключно Антимонопольний комітет України.
— Нині механізму затвердження тарифів як такого не має, — каже Роман Торожнюк. — Кожен приватний перевізник самостійно здійснює розрахунок вартості перевезення, враховуючи фактичні витрати, протяжність та пасажиропотік. Відділом розвитку інфраструктури райдержадміністрації з метою забезпечення моніторингу за станом правильності розрахунку тарифів від усіх приватних перевізників Тернопільського району отримано розрахунки вартості проїзду. Нашим відділом проводиться лише моніторинг правильності розрахунку, не включення у собівартість пунктів, які не передбачені наказом Міністерства транспорту та зв’язку України “Про затвердження Методики розрахунку тарифів на послуги пасажирського автомобільного транспорту”, а також у випадку звернення громадян чи організацій, реального пасажиропотоку на маршруті. Позитивним моментом у ситуації, що склалася із ціноутворенням, є факт здорової конкуренції між приватними перевізниками, які тепер намагаються зменшити собівартість надання послуг. До слова, якщо ціни на паливно-мастильні матеріали зменшуються на більше, ніж на 10%, Тернопільська районна державна адміністрація має право вимагати від приватних перевізників зменшувати вартість проїзду у громадському транспорті. На жаль, у сучасних економічних умовах ціни на дизельне пальне знову здорожчали. Найближчим часом відбудеться обстеження пасажиропотоку на маршруті “Тернопіль-Великі Бірки”. У випадку, якщо реальний пасажиропотік більший, ніж подано у розрахунках підприємця, тариф може бути зменшено до 5 грн.”.
Ірина Юрко.
Коментарі вимкнені.