10 орнаментів давнього Тернополя. «Зуби», чотирилисники, іоніки та інші
Орнаментом називають ритмічне чергування різноманітних зображень. Вони можуть бути великомасштабними і дрібномасштабними, стилізованими та натуралістичними, мати геометричний, рослинний чи інший прототип, бути наслідувальними – як ось антропоморфні та зооморфні чи абстрактні. Орнаментика народилась ще в стародавні часи, а далі кожна культура привносила щось своє.
Найдавніші — геометричні, як ось шахівниця, ромбовидні й колові візерунки, меандр; появу рослинного орнаменту пов’язують із культурою Стародавнього Єгипту (але й ці орнаменти були геометризовані). Серед найдавніших рослинних – зображення лотоса, очерету, пальмети, папірусу. Згодом почали з’являтись орнаменти з елементами тваринного світу. В епоху еллінізму з’явилися зображення сплетених плодів і квітів у вигляді гірлянд і вінків, а листя аканта і пальмети стали доповнюватися вусиками (стеблинками), в які вплітали фігурки людей і тварин – орнаменти стали насиченими деталями.
Орнаментами оздоблювали як інтер’єр, так і екстер’єр. Так часто складається, що саме орнаментальна частина декору чи не найцікавіша для розглядання. Крім того, вона інформативна – розкаже про те, коли був зведений будинок (адже різні стилі по-своєму трактували класичні елементи — згадайте бодай любов до надлишку й химерності рококо, чотирилисники готики, витягнуті лінії модерну), його призначення, а, коли говоримо про орнаменти давні, то їхні елементи можна досліджувати, йдучи до глибин – так буде непогана культурологічна мандрівка.
- Почнемо з найпростіших, цебто геометричних візерунків. Мабуть, один із найпопулярніших, а також найдавніших — шахівниця. Його знали митці Кріту та Мікен ще в часи неоліту. Антики вважали квадрат однією з найдосконаліших фігур. Його семантика дуже багата, зокрема, може позначати первородні хаос/впорядкованість, смерть/життя, тобто всі класичні бінарні пари. Це знак землі та скінченності. При тому своєю незворотною та абсолютною впорядкованістю він духовно апатичний та втілює надлюдський рівень життя.
- Несхожий до цього візерунку меандр — універсальний символ життя. Він має силует, індивідуальність. Меандр активний та створює ілюзію руху, він вібрує. Його часто використовували у Давній Греції, а назва походить від звивистої річки Меандр у Малій Азії. До речі, цей візерунок характерний і для культури Трипілля.
- Коло. Якщо символ землі квадрат, то коло – це небо. Хоча, в античній культурі коло теж могло символізувати землю. Це теж один із найдавніших символів, котрі радо інтерпретували митці всіх часів, часто зводячи його значення до суто декоративної.
- Очевидно, траплялось вам бачити й інший античний візерунок, чиї елементи нагадають яйця. Від їх форми й назва — ови або ж іоніки. Найчастіше цим орнаментом декорували капітелі, гзимси та інших профільні лінії.
- Зуби, вони ж дентикули, вони ж сухарі. Так називають ряд невеликих декоративних прямокутних виступів на капітелі та гзимсі. Їхнім праобразом були торці поперечних дерев’яних балок. Дентикули часто використовували для декорування у Давній Греції, потім, як і попередні елементи, його інтерпретували будівниці класицизму, неокласицизму, еклектики, історизму.
- Цей візерунок складніший, ніж попередні. Гільйош(від французького guilloché — візерунок з хвилястих ліній) — орнамент у вигляді густої мережі хвилястих фігурних ліній, що переплітаються. Цікаво, що спершу малюнок використовували здебільшого для декорування фризів і карнизів, а в часи модерну для і декорування підлоги.
- Квіткові візерунки – крок вперед у композиційній складності та техніці. Це друга за популярністю група орнаментів. Серед класичних зразків — ті, де використані зображення листя аканту. Ця рослина з широкими зубчастими листками розповсюджена в Середземномор’ї. Вперше з’явилась на коринфських капітелях у другій половині п’ятого століття до нашої ери. Зокрема, одну з тих давніх можна побачити на капітелі храму Зевса в Афінах. До поширених квіткових декоративних мотивів належить пальметта — орнамент у вигляді стилізованого віялоподібного листка. Пальма у багатьох народів — символ перемоги; у християнській іконографії — символ перемоги Христа над смертю.І нша класика рослинного світу – антемій або ж пупавка, квітка, що росте на півдні вперше вона з’явилась у давньогрецькій архітектурі, широко використовували орнамент і пізніше, особливо неокласицистичний період.
- Цікавий символ виноградної лози або виноградних листків — якщо у античному світі виноград атрибут Вакха, то в християнській традиції в поєднанні з колосками означає таїнство причастя.
- Квадріфоль або чотирилисники. Очевидно, його прототипом була конюшина, поширена на багатьох теренах Європи, Азії та Африки. Майбуть, піком моди на квадріфоль було Середньовіччя. Циклічна та симетрична форма орнаменту асоціюється з чотирма сторонами світу, стихіями, порами року.
- Гірлянди з переплетених листків, квітів, плодів, декоровані стрічками, часто можна побачити на будинках міста. вони можуть символізувати процвінння й родючість.
Анна Золотнюк.
Фото авторки.
Коментарі вимкнені.