10 орнаментів давнього Тернополя. «Зуби», чотирилисники, іоніки та інші

Орнаментом називають ритмічне чергування різноманітних зображень. Вони можуть бути великомасштабними і дрібномасштабними, стилізованими та натуралістичними, мати геометричний, рослинний чи інший прототип, бути наслідувальними – як ось антропоморфні та зооморфні чи абстрактні. Орнаментика народилась ще в стародавні часи, а далі кожна культура привносила щось своє.

Найдавніші — геометричні, як ось  шахівниця, ромбовидні й колові візерунки, меандр; появу рослинного орнаменту пов’язують із культурою Стародавнього Єгипту (але й ці орнаменти були геометризовані). Серед найдавніших рослинних – зображення лотоса, очерету, пальмети, папірусу. Згодом почали з’являтись орнаменти з елементами тваринного світу. В епоху еллінізму з’явилися зображення сплетених плодів і квітів у вигляді гірлянд і вінків, а листя аканта і пальмети стали доповнюватися вусиками (стеблинками), в які вплітали фігурки людей і тварин – орнаменти стали насиченими деталями.

Орнаментами оздоблювали як інтер’єр, так і екстер’єр.  Так часто складається, що саме орнаментальна частина декору чи не найцікавіша для розглядання. Крім того, вона інформативна – розкаже про те, коли був зведений будинок (адже різні стилі по-своєму трактували класичні елементи — згадайте бодай любов до надлишку й химерності рококо, чотирилисники готики, витягнуті лінії модерну), його призначення, а, коли говоримо про орнаменти давні, то їхні елементи можна досліджувати, йдучи до глибин – так буде непогана культурологічна мандрівка.

  1. Почнемо з найпростіших, цебто геометричних візерунків. Мабуть, один із найпопулярніших, а також найдавніших — шахівниця. Його знали митці Кріту та Мікен ще в часи неоліту. Антики вважали квадрат однією з найдосконаліших фігур. Його семантика дуже багата, зокрема, може позначати первородні хаос/впорядкованість, смерть/життя, тобто всі класичні бінарні пари. Це знак землі та скінченності. При тому своєю незворотною та абсолютною впорядкованістю він духовно апатичний та втілює надлюдський рівень життя.

  2. Несхожий до цього візерунку меандр — універсальний символ життя. Він має силует, індивідуальність. Меандр активний та створює ілюзію руху, він вібрує. Його часто використовували у Давній Греції, а назва походить від звивистої річки Меандр у Малій Азії. До речі, цей візерунок характерний і для культури Трипілля.

  3. Коло. Якщо символ землі квадрат, то коло – це небо. Хоча, в античній культурі коло теж могло символізувати землю. Це теж один із найдавніших символів, котрі радо інтерпретували митці всіх часів, часто зводячи його значення до суто декоративної.

  4. Очевидно, траплялось вам бачити й інший античний візерунок, чиї елементи нагадають яйця. Від їх форми й назва — ови або ж іоніки. Найчастіше цим орнаментом декорували капітелі, гзимси та інших профільні лінії.

  5. Зуби, вони ж дентикули, вони ж сухарі. Так називають ряд невеликих декоративних прямокутних виступів на капітелі та гзимсі. Їхнім праобразом були торці поперечних дерев’яних балок. Дентикули часто використовували для декорування у Давній Греції, потім, як і попередні елементи, його інтерпретували будівниці класицизму, неокласицизму, еклектики, історизму.

  6. Цей візерунок складніший, ніж попередні. Гільйош(від французького guilloché — візерунок з хвилястих ліній) — орнамент у вигляді густої мережі хвилястих фігурних ліній, що переплітаються. Цікаво, що спершу малюнок використовували здебільшого для декорування фризів і карнизів, а в часи модерну для і декорування підлоги.

  7. Квіткові візерунки – крок вперед у композиційній складності та техніці. Це друга за популярністю група орнаментів. Серед класичних зразків — ті, де використані зображення листя аканту. Ця рослина з широкими зубчастими листками розповсюджена в Середземномор’ї. Вперше з’явилась на коринфських капітелях у другій половині п’ятого століття до нашої ери. Зокрема, одну з тих давніх можна побачити на капітелі храму Зевса в Афінах. До поширених квіткових декоративних мотивів належить пальметта — орнамент у вигляді стилізованого віялоподібного листка. Пальма у багатьох народів — символ перемоги; у християнській іконографії — символ перемоги Христа над смертю.І нша класика рослинного світу – антемій або ж пупавка, квітка, що росте на півдні вперше вона з’явилась у давньогрецькій архітектурі, широко використовували орнамент і пізніше, особливо неокласицистичний період.

  8. Цікавий символ виноградної лози або виноградних листків — якщо у античному світі виноград атрибут Вакха, то в християнській традиції в поєднанні з колосками означає таїнство причастя.

  9. Квадріфоль або чотирилисники. Очевидно, його прототипом була конюшина, поширена на багатьох теренах Європи, Азії та Африки. Майбуть, піком моди на квадріфоль було Середньовіччя. Циклічна та симетрична форма орнаменту асоціюється з чотирма сторонами світу, стихіями, порами року.

  10. Гірлянди з переплетених листків, квітів, плодів, декоровані стрічками, часто можна побачити на будинках міста. вони можуть символізувати процвінння й родючість.

Анна Золотнюк.

Фото авторки.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *