Прокуратура ледве стримала бунт тернопільських перевізників

Громадськими слуханнями закінчилась минулотижнева акція непокори перевізників. Добре, що не було сильних морозів, інакше розуміння їхнім діям зі сторони городян значно би поменшало. Хоча ми вже звикли, що у нас то ціни ростуть, то хтось страйкує. Цього разу автобуси не вийшли на лінії… І тут вже висунуто дві версії. Чиновники міської ради стверджують: перевізники вимагають збільшити вартість проїзду. Натомість гасла самих перевізників різнилися від чиновницьких, вони просили дати можливість працювати. Певною мірою на їхню користь стали і внесені три протести прокурора Тернополя.

Заставному – меморандум, Надалу – страйк?

– Якщо пригадуєте, у попередні роки перевізники також страйкували. У жовтні 2009 року в частини з них закінчився термін договору і потрібно було оголошувати новий конкурс. Перевізники уклали меморандум із тодішнім мером Романом Замовним, в якому було пролонговано на рік договори, при цьому перевізники пообіцяли протягом року не підвищувати тарифів, – нагадав ситуацію один із страйкуючих, приватний підприємець Олег (прізвище попросив не вказувати).

2010 року, коли почали різко зростати ціни, перевізники знову звернулись до мера: краще новий конкурс, ніж старі тарифи. Тоді на конкурс виставили 21 об’єкт, кожний розрахований приблизно на 25 автобусів, причому кожний мав як прибуткові маршрути, так і один-два збиткових.

Після обрання нового міського голови результати цього конкурсу скасували в судовому порядку і Сергій Надал оголосив про новий конкурс за новими умовами. Замість 21 об’єкта тепер уже сформували сім, причому возити пасажирів повинно стільки ж автобусів, скільки стояти у резерві, що створить дисбаланс між об’єктами. Це наштовхує на думку: перевізників навмисно хочуть змусити об’єднатись, «лягти» від когось. В якості «даху» відкритим текстом називають КП «Міськавтотранс», мовляв, це підприємство краще технічно оснащене. Однак автопарк, «Менс» і таксопарк мають свої ремонтні майстерні та медиків, і перед виходом автобуса на лінію транспорт обов’язково оглядає механік, а водія – медсестра. Тим часом «Міськавтотранс» не має свого жодного автобуса. По-друге, перевізник, як приватний підприємець, повинен сам вирішувати, з ким йому вигідніше працювати.

Наступне. Ще за тиждень до виступу перевізників чиновники міської ради почали лякати городян підвищенням вартості проїзду до 2,50 грн., хоча самі підприємці підкреслювали: не плутайте наші підрахунки з розміром тарифів.

І наостанок – стосовно встановлення на громадському транспорті GPS-навігаторів. Півроку тому, коли ще мером був Роман Заставний, перевізники погоджувались встановити на своїх автобусах «всевидюче око», тепер же вони категорично відмовляються купувати та ставити навігатори. І це можна зрозуміти: якщо спочатку йшлось про звичайний контроль заради підвищення якості роботи, то тепер у нас виникла підозра, що тільки ми підпишемось під вимогою, як нам почнуть нав’язувати якесь приватне підприємство та орендувати в нього GPS-навігатори.

Прокуратура проти, але…

Таке враження, ніби перевізники спеціально підібрали час, коли втомлений після поїздки в Польщу новообраний міський голова, відчувши потребу терміново відпочити, пішов у відпустку, заступник з питань економіки Володимир Камінський захворіє, і демонстративно оголосять про акцію непокори.

«Якби в місті стався транспортний колапс і городянам не було на чому їхати, я б на другий день був у Тернополі, – прокоментував свою відсутність Сергій Надал. – А так група з двох чи чотирьох перевізників вдалась до таких заходів, то я не вважаю, що це була настільки вагома подія. Тим більше, що поки не було міського голови, працювали його заступники, яким вдалось забезпечити проїзд і вирішити це питання».

Наскільки вирішили, покаже час. Наразі, як вже зазначалось, міська прокуратура опротестувала практично весь механізм підготовки та проведення конкурсу перевізників, затверджені виконавчим комітетом 24 січня 2011 року.

«Це не означає, що конкурс скасовується, але є вимогою привести рішення виконкому у відповідність до законодавства», – повідомила прес-секретар прокурора області Леся Долішня. Зокрема, це стосується рішення про умови організації та проведення конкурсу, затверджених автобусних маршрутів та кількості транспортних засобів на них. І третє – визначення об’єктів конкурсу.

– До 21-го числа ми повинні дати відповідь на протест прокурора, після того стане зрозуміло, чи відбудеться конкурс перевізників. На даний час протест прокурора міста не є останньою інстанцією, яка зупиняє будь-які дії, – прокоментував документи Сергій Віталійович, наголосивши, що виконавчий комітет Тернопільської міської ради не приймав жодного незаконного рішення.

Отож чому влада вирішила поміняти рішення попереднього конкурсу.

– Я вам хочу нагадати, що коли складались попередні об’єкти конкурсу, якраз були протести і від прокурора, і від перевізників. І рішенням суду було відмінено результати попереднього конкурсу. Саме тому було вирішено  змінити та покращити транспортну мережу, оскільки вона розроблялась багато років тому, місто за той час розбудувалось, з’явились нові будинки, збільшилась кількість автомобілів. Ви знаєте самі по зверненнях громадян, як їздять маршрутки і наскільки зручні самі маршрути, тому ми вийшли з пропозицією до інституту, який спеціалізується на цьому, щоб вони розробили та запропонували нову транспорту мережу в Тернополі. Спеціалісти вивчили ситуацію в місті і на підставі цього сформували нову транспортну мережу.

Крім того, наголошує міський голова, перш ніж виконавчий комітет прийняв рішення, мерія погодила свої пропозиції з Антимонопольним комітетом, райдержадміністраціями та іншими контролюючими органами, які підтвердили, що ці пропозиції відповідають діючому законодавству.

Якщо говорити про об’єкти конкурсу, то вони сформовані виключно з точки зору економії. Сьогодні є постанова Кабінету Міністрів, яка регламентує, скільки має бути автобусів на маршруті, а скільки – у резерві. Щоб було зрозуміло: витрати на адміністрування 11 автобусів і 90 автобусів однакові.

Зараз перевізники ніби готові перевозити пасажирів за 2 грн., але пройде півроку, і ми знову почуємо від них: давайте піднімати ціну, бо у нас витрати великі.

Зрештою, це прерогатива самої влади, скільки об’єктів повинно бути – 7 чи 21? Чинний виконком вирішив втричі зменшити кількість. Наразі на конкурс подано 4  заяви. Тобто 28 лютого конкурс відбудеться, як-то кажуть, за будь-якої погоди. Після того буде укладено додаткові угоди з перевізниками, які їх обслуговують, та оголошено про додатковий конкурс за 20 днів.

– Коли розроблялись об’єкти, їх було навмисно сформовано таким чином, щоб врівноважити рентабельний та нерентабельний об’єкти. Щоб не було, що в одного перевізника рейс більше навантажений, а в іншого – менше. На рахунок монополізації… Були намагання людей вчинити страйк, тож нехай об’єднаються і покажуть тернополянам, що вони можуть надавати якісні послуги. Переможець-то не визначений. А то у нас об’єднуються, коли страйкують, – резюмував пан Надал. – Насправді відповідь проста: вони (перевізники – авт.) між собою не можуть поділити маршрути.

Правда десь посередині

Тим часом отриманий результат цілком задовольнив автоперевізників. Голова обласної громадської організації «Спілка перевізників та власників автобусів Тернопільщини» Віктор Гамака поки утримується від коментарів, лише нагадав: «Ми лише призупинили акцію протесту».

Витримавши такий собі «перевізницький удар», отримав час згрупуватись і продумати план подальших дій і начальник управління транспорту та зв’язку Тернопільської міськради Ігор Мединський, котрого, до речі, є великі сумніви, що затвердять на даній посаді. Минулого тижня під час пікету мерії Мединський сказав: «Зараз працюють юристи міської ради щодо протесту по цих рішеннях (йдеться про протести міської прокуратури). Однозначно, що цьому буде дано правову оцінку».

Та зовсім по-іншому, цілком об’єктивно дивиться на ситуацію незалежний експерт Ярослав Чорнозуб: «Відомо, яка корупційна складова в автотранспортних перевезеннях, яка на цьому ринку конкуренція. Вам хоч в одній маршрутці коли-небудь давали квиток? Це ж «неврахований», величезний щоденний тіньовий обіг коштів! Ситуація ж наступна: у жовтні минулого року попередній міський голова Роман Заставний і К, знаючи наперед з результатів соцопитування про результати виборів, поспіхом провів конкурс серед автоперевізників. Але його результати оскаржили в судах навіть деякі перевізники. Тим часом влада «зняла касу» і пішла. Тепер прийшла нова влада, і вона теж хоче контролювати цей ринок, але ж автоперевізники вже заплатили. Відповідно потрібно знайти підприємців, готових заплатити».

Зрештою, до 28 лютого, дня проведення конкурсу, лишилось не багато. Уже перші результати продемонструють правоту. Хоча мудреці вважали, що істина знаходиться посередині.

Жанна Попович, газета “Номер Один”

Коментарі вимкнені.