Політики Тернопілля неоднозначно оцінюють заборону подвійного балотування

Конституційний Суд України визнав неконституційною норму про подвійне балотування, згідно з якою дозволялося одночасне висунення кандидатів у депутати у мажоритарному окрузі та за партійним списком. Суд визнав неконституційним положення частини п’ятої статті 52 цього закону, згідно з якою одну й ту саму особу може бути включено до виборчого списку кандидатів у депутати від партії і висунуто в одному з одномандатних округів у порядку висунення партією або шляхом самовисування. Також він визнав неконституційними положення абзацу другого частини 10 статті 98 та частини третьої статті 99, згідно з яким Центральна виборча комісія при встановленні результатів голосування в багатомандатному загальнодержавному виборчому окрузі та одномандатних округах при виявленні обрання однієї особи депутатом як за партійним списком, так і в одномандатному окрузі, вважає його обраним в одномандатному окрузі, а за партійним списком замість нього визнає обраним наступного за списком кандидата. Раніше КС позбавив 400 тисяч закордонних українців права проголосувати за мажоритарників, фактично змінивши Закон “Про вибори народних депутатів”. Як розцінюють такі нововведення за кілька місяців до парламентських виборів місцеві політики, цікавились журналісти «Місто»

Петро Мандзій,голова обласної організації партії “Наша Україна”:

— Це рішення прийняли спеціально, оскільки багато партій створені суто під лідерів — відомих, впливових людей, які “тягнуть” ці партії. Моє ставлення до цього рішення двояке: з однієї сторони, це добре, а з другої — кожен повинен сам виборювати своє місце на політичному Олімпі. Коли йдеш не за партійним списком, а по мажоритарному округу, то береш на себе справді більшу відповідальність, — там треба чітко виконувати всі обіцянки. Особливо проблематичним це рішення є для партій, де лише один сильний лідер, а усі решта — невідомі і ховаються в тіні. Якщо ж у партії присутні декілька достойних осіб, то це не страшно, і таке рішення жодним чином не буде негативно впливати на їхню діяльність.

Петро Ландяк,голова обласної організації ВГО “Громадянська позиція”:

— Я не бачу в цьому рішенні порушень прав людини. Можна з таким самим успіхом сказати, що коли були вибори у 2006 році, то там були проблеми із партійними списками. Адже якщо людина не перебуває у партії, вона не може себе реалізувати. Основна суть цього рішення в іншому: це вигідно сьогоднішній владі й дуже невигідно опозиції. Опозиція може це побороти лише, якщо буде у єдиному списку, тоді ще можна буде збалансувати ситуацію. Невигідно це з однієї причини: адмінресурс буде працювати так, що мажоритарнику з опозиції буде дуже важко. Наприклад, Яценюк, Гриценко, Тягнибок могли би балотуватися і “підтягувати” прохідний список, скажімо, об’єднаної опозиції та проходити по округах. Тепер перед ними стоїть дилема: податись або туди, або сюди. Тобто, під соусом прав людей іде реалізація інтересів проблемної більшості.

Олег Сиротюк, заступник голови ТОО ВО “Свобода”:

— Рішення КС про неконституційність права кандидатів про балотування одночасно від мажоритарного округу і за партійними списками є нічим іншим як продовженням внесення системних змін у виборчий закон без участі законодавчого органу. Фактично КС став черговим інструментом в руках влади, на додачу до ЦВК, Верховної Ради, обласних і районних адміністрацій, які разом мають забезпечити не просто організацію виборчого процесу, а цілком визначеного виборчого результату, який би закріпив теперішню ситуацію і зберіг владу діючому режиму. Таке рішення КС, як і рішення, яким позбавили українців, які тимчасово перебувають за кордоном, права обирати депутатів по мажоритарці, є прямим свідченням організації владою таких виборчих технологій, які забезпечать їм необхідний електоральний результат, але який буде абсолютно не відповідати реальним настроям суспільства. В таких умовах, коли владний режим використовує усі методи боротьби з власним народом заради власного збереження, голосування кожного свідомого українця 28 жовтня цього року матиме вирішальний вплив, а тому у бажанні повернути українській державі український зміст ми знову повинні орієнтуватися на власні сили.

Роман Заставний, в.о. голови обласної організації партії “Фронт Змін”:

— Цю тему я особисто порушував ще наприкінці минулого року на сторінках місцевих газет. Проаналізувавши виборчий закон, я помітив, що в тексті закону є норма, яка дозволяє кандидатам в народні депутати одночасно перебувати в партійному списку та боротися за мандат на мажоритарному окрузі. Вважаю, що це було приманкою для опозиційних лідерів, які захочуть таким чином перестрахуватися. Адже програш в мажоритарному окрузі дозволить стати депутатом за партійним списком. І навпаки, виграний округ дасть можливість підтягнути список ще на одну особу. Здавалося б, що це додаткові можливості для опозиційних політиків мати більші гарантії для перемоги. Але насправді — це не так.

Рішенням Конституційного Суду від 26 лютого 1998 року норму, коли кандидат може одночасно балотуватися і за списком політичної партії, і в мажоритарному окрузі, визнано такою, що не відповідає Конституції нашої держави. Аналогічне рішення прийнято Конституційним судом і зараз. Я далекий від думки, що юристи парламенту і Президентської Адміністрації не помітили такого юридичного казусу. Я більше схиляюсь до того, що так зроблено спеціально. Зроблено для того, щоб приспати пильність опозиційних лідерів. Але я впевнений, що це не вплине на взаємовідносини між політичними партіями як в рамках Комітету опору диктатурі, так і в рамках інших домовленостей. Головне завдання опозиції — це отримати понад 226 мандатів народної довіри. Лише тоді ми зможемо переламати хід історії. Влада всіляко намагатиметься цьому протистояти. Почалося з внесення змін у виборче законодавство. А чим може закінчитися — невідомо. Відомо тільки, що ціна питання доволі висока: для влади —самозбереження, для опозиції — збереження такої держави, як Україна.

Нагадаю, що новий закон приймався кількістю депутатів, яка перевищує конституційну більшість. Тому “проштовхування” змін до Закону через Конституційний Суд виглядає особливо цинічно. Але процес запущено, і я прогнозую, що влада стала на шлях створення передумов майбутнім фальсифікаціям результатів виборів. Чи допустимо ми це — залежить від кожного. Адже вибори — це своєрідний іспит на зрілість нашого громадянського суспільства. І ми повинні навчитися захищати свою громадянську позицію. Тільки так ми сформуємось як нація.

Ігор Побер, голова Тернопільської обласної організації політичної партії “УДАР”:

— Рішення Конституційного Суду про заборону одночасно балотуватися до парламенту у мажоритарному окрузі та за партійними списками — це чергове свідчення того, що до дня голосування закон про вибори буде ще неодноразово змінено під потреби партії влади.

Цей приклад, як і заборона українцям, котрі проживають за кордоном, голосувати за кандидатів-мажоритарників, свідчать про те, що партія влади, яка стрімко втрачає голоси, буде битися за кожен мандат, роблячи ставку, у першу чергу, на мажоритарні округи.

Отже, парламентська опозиція отримала черговий урок — переговорів та заігрувань із партією влади не може бути!

Відтепер опозиції потрібно зосередитися на ключових питаннях — сформувати якісні списки, визначити найбільш авторитетних і принципових кандидатів-мажоритарників, і йти на вибори під гаслом “жодного голосу партії влади”. І якщо ми закликаємо виборців не віддавати жодного голосу партії влади, то не повинні самі грати на руку цій владі. А отже, не поливати брудом колег по опозиції. Бо насправді вигідно це лише владі! Наша політична сила дотримується принципу задекларованого усіма опозиційними партіями — непоборення.

На цих виборах опозиція має демонструвати іншу якість політики — європейську, а не візантійську.

Петро Гоч, заступник голови обласної організації Партії регіонів:

— Я вважаю правильним рішення Конституційного Суду про заборону одночасного балотування кандидатів у депутати за партійними списками і в мажоритарному окрузі, адже воно зрівняє в правах усіх охочих бути обраними до Верховної Ради та позбавить політиків “подвійного” шансу стати депутатом.

Важливо, щоб кандидати були прив’язані до своїх округів і після виборів несли відповідальність за свої дії перед громадою.

Таке уточнення законодавства дасть змогу справедливо провести вибори.

Це рішення покладає й додаткову відповідальність на виборців, які повинні свідомо підходити до обрання депутата, який представлятиме їхні інтереси у парламенті.

Коментарі вимкнені.