Наскільки у Тернополі зросте проїзд у громадському транспорті?
Можна стверджувати, що вже з березня нинішнього року вартість проїзду в міському громадському транспорті в Тернополі зросте.
Залишається відкритим питання: на скільки? І чи відіб’ється на ціні квитка конфлікт між міською радою й «Спілкою перевізників та власників транспортних засобів Тернопільщини» (36 перевізників, які загалом мають 132 автобуси).
Усе починалося, здається, без жодних конфліктів. 29 грудня 2010 р. новообраний міський голова Тернополя Сергій Надал дав доручення щодо забезпечення пільговикам без обмеження їх кількості безкоштовного проїзду міським громадським транспортом. Відповідно, як повідомив сайт міської ради, перевізники погодилися на умови міської ради. Тобто, право на безоплатний проїзд в автобусах отримали всі інваліди, ветерани війни, ліквідатори катастрофи на ЧАЕС 1–2 категорій.
Частина звичайних пенсіонерів була не поінформованою про це, і вони часто зверталися з претензіями до водіїв, чому ті не виконують рішення міської ради про перевезення пільговиків у необмеженій кількості, в тому числі пенсіонерів.
24 січня 2011 р. виконавчий комітет Тернопільської міської ради прийняв рішення № 82 «Про затвердження об’єктів конкурсу на перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування в м. Тернополі». Воно було опубліковане в газеті «Тернопіль вечірній» 26 січня 2011 р. у № 4 (1587). Проте в газеті були допущені технічні помилки. І цього ж дня вийшов спецвипуск «Тернополя вечірнього» № 5 (1588), де ще раз розмістили оголошення – вже без помилок. Подейкують, що редактор газети через технічні помилки мало що не поплатився своєю посадою.
Відповідно до розрахунків посадовців міської ради перевезення пасажирів у автотранспорті здійснюють за вартості проїзду 1,50 грн. – в автобусах, що працюють у звичайному режимі руху з перевезенням обмеженої кількості пасажирів-пільговиків, а в автобусах, що працюють у звичайному режимі, – 1,25 грн. (рішення виконавчого комітету Тернопільської міської ради № 1995 від 08. 10. 2008 р.; пасажирів у електричному транспорті перевозять за тарифом 1,00 грн. відповідно до рішення виконавчого комітету № 882 від 11. 06. 2009 року. У зв’язку зі зростанням цін на паливо, мастильні матеріали і запасні частини (шини, акумулятори та ін.) для суб’єктів підприємницької діяльності виникла необхідність у перегляді тарифів. Ціни на пальне й мастильні матеріали порівняно з попереднім періодом, коли встановлювали нині чинні тарифи на проїзд, зросли на 46 %, мінімальна заробітна плата збільшилась із 680 грн. до 941 грн., що також збільшило відрахування з платні. За цією статтею витрати власників транспорту збільшились на 38,4 %. Все це призвело до значного зростання витрат на перевезення пасажирів. Нині собівартість перевезення 1-го пасажира автобусом становить 2,00 грн. Окрім того, в період економічної кризи погіршились умови щодо заміни та оновлення рухомого складу за рахунок складності отримання кредитів та зростання відсотків, що призводить до збільшення вартості автобусів, тролейбусів.
На початку лютого 2011 р. начальник управління транспорту, комунікацій та зв’язку міськради Ігор Мединський дав роз’яснення, що наразі між міськрадою та перевізниками діє тимчасова угода, згідно з якою водії можуть брати в салон до 5 пенсіонерів одночасно та необмежену кількість пільговиків певних категорій. Поза квотою – такі категорії пільговиків: ветерани війни, учасники бойових дій, ліквідатори Чорнобильської катастрофи І та ІІ категорій, інваліди І та ІІ груп. Без обмежень усіх пенсіонерів та пільговиків беруть водії так званих «соціальних» автобусів, із зеленими маршрутовказівниками. Їх у Тернополі 33 – по одному на кожен маршрут. Також у «соціальному» режимі працюють тролейбуси. 28 лютого, як повідомив І. Мединський, відбудеться новий конкурс для приватних перевізників. Після його завершення водії зобов’язані будуть брати в салон усіх пенсіонерів та пільговиків. Тобто, всі автобуси стануть «соціальними».
На сайті міськради подали звернення ТзОВ «Менс-Авто» від 4 лютого 2011 р. до міського голови С. Надала з розрахунками зміни тарифи на перевезення пасажирів автобусами; дирекція попросила прийняти рішення про підвищення оплати за проїзд пасажирів у автобусах із обмеженою кількістю пільгових категорій до 2,5 грн., за проїзд пасажирів у автобусах у звичайному режимі перевезень – 2,25 грн.
Із 8 до 11 лютого деякі перевізники страйкували. На їхню думку, об’єкти конкурсу, які міськрада оголосила на перевезення тернополян, не відповідають чинному законодавству. Перевізники просили у влади сформувати такі об’єкти, враховуючи рентабельність маршрутів, а також кількість одиниць транспорту, що не перевищувала б 10–15 автобусів на одному об’єкті. Перевізники кажуть: раніше був двадцять один об’єкт конкурсу, а тепер їх зменшили до семи. А в одному з об’єктів вимога – 96 автобусів. Такої кількості машин в Тернополі не має жоден перевізник.
Голова «Спілки перевізників та власників транспортних засобів Тернопільщини» Віктор Намака щодо малих перевізників відзначив: «Або їх силою таки змусять перейти в КП «Міськавторанс» (майбутнього монополіста), на умовах, що невигідні перевізникам, або вони не зможуть взяти участі у конкурсі. Нині поставили на шостий об’єкт конкурсу всі рентабельні маршрути, а на усі нерентабельні. Хто буде «закривати» ці нерентабельні маршрути, нам невідомо. Який перевізник у Тернополі має 96 автобусів? Це просто нереально. Наші перевізники, яких ми вважаємо потужними, мають по 10–15 автобусів».
Директор ТзОВ «Еталон» Анатолій Танчук запевнив, що перевізники страйкували не через намагання домогтися підвищення вартості проїзду, а через кабальні умови конкурсу. Крім того, хочуть підвищити вартість проїзду хоча б до двох гривень, а не до 2 грн. 50 коп, як позиціонує це питання міська рада.
11 лютого після чотирьох днів протестів і мітинґів біля приміщення міської ради перевізники вирішили призупинити акцію, оскільки прокурор Тернополя опротестував три рішення виконавчого комітету від 24 січня 2011 року, вимагаючи змінити їх відповідно до законодавства. Це зокрема, рішення «Про затвердження Умов організації та проведення конкурсу на перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування», «Про затвердження маршрутів громадського транспорту загального користування в місті Тернополі» в частині затвердження автобусних маршрутів та кількості транспортних засобів на них, а також «Про затвердження об’єктів конкурсу на перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування в місті Тернополі».
У п’ятницю, 11 лютого завершився термін подачі заявок на конкурс із розподілу маршрутів. До міської ради надійшло чотири пропозиції. Чи охоплюють вони всі маршрути і хто саме запропонував своє послуги з перевезень – невідомо.
11 лютого 2011 року в ПК «Березіль» відбувся І етап громадських слухань проекту рішення виконавчого комітету Тернопільської міської ради «Про встановлення тарифів на перевезення пасажирів громадським транспортом загального користування в м. Тернополі». Запропонований для обговорення проект рішення передбачає встановити в м. Тернополі тарифи на послуги з перевезення пасажирів громадським транспортом загального користування який працює у звичайному режимі руху, для суб’єктів господарювання незалежно від форми власності: в автобусі – 2,00 грн. за одну поїздку; 2,00 грн. за перевезення багажу (одне місце); в тролейбусі – 1,50 грн. за одну поїздку; 0,75 грн. за одну поїздку для студентів вищих навчальних закладів I–IV рівнів акредитації та учнів загальноосвітніх шкіл і професійно-технічних навчальних закладів.
Присутні перевізники, які подали свої пропозиції до тарифів, озвучили свої економічні розрахунки, котрі в більшості випадків становлять збільшення вартості проїзду в автобусах до 2 грн. 50 коп.
Представники міської ради зосередили свою увагу на вимогах до водіїв, зокрема дисциплінованості, якості надання послуг, перевезення всіх пільгових категорій пасажирів без обмеження їх кількості. Позиція міської ради щодо збільшення тарифів – принципова: враховуючи економічний аналіз та детальні розрахунки, вартість проїзду у автобусах має становити не більше 2 грн.
Окрім того, міська рада розпочала реформування транспортної галузі. Тривають переговори щодо створення центральної бази даних руху громадського транспорту Тернополя. Нею, зокрема, передбачено повну комп’ютеризацію інформаційного потоку між кожним перевізником та контролюючими органами: дотримання графіку руху, уточнення розкладів маршрутів та рейсів тощо. Впровадження таких технологій робить відритою та прозорою діяльність перевізників, чітко фіксує їхній заробіток та кількість перевезених пасажирів.
Пересічні громадяни висловили свою незгоду з підняттям цін, мовляв, ці громадські слухання проводять «для галочки», більшість тернополян взагалі не була поінформована щодо їх проведення; але, як констатувала одна з виступаючих: «Ми, звичайно, не згідні платити більше, але в даному випадку від нас нічого не залежить».
Голова Тернопільської обласної організації політичної партії «Велика Україна» Віктор Уніят відзначив: «Я майже не користуюся в Тернополі громадським транспортом, ходжу пішки, крім випадків, коли потрібно переїхати з одного кінця міста в інше. Щодо підвищення тарифів, то вони мають в основному один недолік: це – збільшення витрат громадян на оплату цієї послуги. Збільшення вартості проїзду на третину, на мою думку, це занадто. Можливо варто було б використати гнучкий підхід з врахуванням рентабельності маршрутів. Те, що з однієї гривні до 1,50 зросте вартість проїзду в тролейбусах, – це вже, мабуть, факт. Найбільше дивує апатія колись громадсько-активних пересічних тернополян та те, що мовчать місцеві профспілки. Звичайно, що жителі незадоволені такою ініціативою міської ради, оскільки зарплати майже не зросли, але протестувати не хочуть, втомилися та й упевнені, що це нічого не змінить. Нині для пересічних громадян залишається відкритим питання, на скільки зростуть тарифи за проїзд в автобусах і чи справді поліпшиться якість надання послуг, на яку так часто скаржаться жителі Тернополя. А це залежатиме від переговорів міської влади з перевізниками щодо умов проведення конкурсу.
P.S. Днями відбулася прес-конференція міського голови С. Надала, на якій він ще раз підтвердив, що з березня тарифи зростуть на третину.
Віталіна Кулик, “Велика Україна”
Коментарі вимкнені.