Що варто знати тернополянам для узаконення старих будинків
За буквою Закону, нерухомість, на яку не оформлено права власності, не є майном людини, яка в ньому проживає, і визнається самочинною забудовою. І враховуючи докорінні зміни у законодавстві, рано чи пізно вас і вашу родину можуть з нього виселити.
7 травня 2014 року Президент підписав Закон України «Про внесення змін до статті 19 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» щодо особливостей державної реєстрації прав власності на об’єкти нерухомого майна закінчених будівництвом до 05.08.1992 року», яким було внесено зміни до статті 19.
Там, зокрема, сказано, що для здійснення державної реєстрації прав власності, з подальшою видачею відповідного свідоцтва про право власності, на об’єкти, що розташовані на територіях сільських рад, які закінчені будівництвом до 5 серпня 1992 року, індивідуальні (садибні) житлові будинки, садові, дачні будинки, господарські (присадибні) будівлі і споруди, прибудови до них, проведення технічної інвентаризації не потребують. Документом, що замінює технічний паспорт, у разі його відсутності, є виписка з погосподарської книги, яка надається виконавчим органом сільських рад (у разі, якщо такий орган не створений — сільським головою) або відповідною архівною установою. Для здійснення державної реєстрації прав власності зазначених об’єктів нерухомості, документами, що посвідчують речові права на земельні ділянки під такими об’єктами можуть також вважатися рішення відповідної сільської ради про передачу (надання) земельної ділянки в користування або власність. Державна реєстрація прав власності, з подальшою видачею відповідного свідоцтва про право власності на об’єкти, що закінчені будівництвом до 5 серпня 1992 року, індивідуальні (садибні) житлові будинки, садові, дачні будинки, господарські (присадибні) будівлі і споруди, прибудови до них та на які раніше не здійснювалась державна реєстрація прав власності для осіб, за якими закріплені особові рахунки в погосподарських книгах відповідних сільських рад, здійснюється на підставі поданої заяви та виписки із зазначених книг, наданої виконавчим органом сільських рад (у разі, якщо такий орган не створений — сільським головою) або відповідною архівною установою, а також інших документів, визначених у Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень.
Отже, ці документи є стартовими для того, щоб розпочати процедуру узаконення нерухомого майна. Реєстрація прав власності відбувається в реєстраційній службі на підставі виписки з погосподарської книги, де повинен бути технічний опис будинку. Складніша ситуація з землею, на якій стоять сільські будинки. За внесеними у законодавство змінами, при державній реєстрації прав власності документами, що посвідчують речові права на земельні ділянки під такими об’єктами, можуть вважатися рішення відповідної сільської ради про передачу земельної ділянки в користування або власність. Насправді ж можуть існувати певні обмеження: при реєстрації права власності на будинок треба подати правовстановлюючі документи на землю. Безкоштовна реєстрація права власності на землю свого часу набула широкої кампанії, якою користалося майже 80 відсотків населення, тому проблем з узаконенням будинку не повинно бути.
Нинішня складна ситуація на Донбасі змушує людей мігрувати країною в пошуках мирних сіл. Здебільшого в людей немає достатньо коштів, тому варто на перших порах їм звернутися до сільського голови, який орієнтується у житловому фонді громади та може запропонувати покинуті хати. Однак проблема починається, коли нові мешканці бажають узаконити житло та отримати на нього право власності. Бо на будинок немає ні документів, ні спадкоємців.У такому випадку варто звернутися до сільського голови з відповідною заявою. На сесії сільської ради, крім вивчення викладених прохань людини, потрібно паралельно, в порядку ст. 1277 Цивільного кодексу України визнати спадщину відумерлою, подавши відповідний позов до суду. Така спадщина автоматично переходить у власність територіальної громади, яка вже своїм новим рішенням просто виділяє житло згідно з поданими заявами. І вже лише після цього можна зареєструвати родину, яка отримала житло, у будинку, та оформляти правовстановлюючі документи.
Коментарі вимкнені.