Чергова афера тернопільського мера Сергія Надала на понад 12,6 млн. грн.
Спальні мішки для блекауту. Як Надал погорів на закупівельній афері
Тернопільська міська рада закупила спальні мішки на випадок блекауту, завдавши матеріальної шкоди міському бюджету на суму в розмірі 12 690 000 грн.
Наприкінці грудня 2022року Тернопільська міська рада відзвітувала про закупівлю спальних мішків для забезпечення потреб мешканців Тернополя, які будуть проживати у масових пунктах в умовах повного блекауту.
З метою облаштування пунктів масового проживання людей на випадок критичної ситуації в умовах відсутності тепла, води та електроенергії Тернопільська міська рада закупила у ТзОВ «ФАСТ ФЕКТОРИ» та КП «Тернопільелектротранс» 4500 та 500 спальних мішків відповідно.
Договір з комунальним підприємством «Тернопільелектротранс» було укладено 16 листопада 2022 року про закупівлю 500 спальних мішків на суму 1 133 860 гривень. Згідно із документом, один виріб обійшовся місту у 2267 гривень з ПДВ.
Того ж 16 листoпада Тернoпільська міська рада без конкуренції закупила у столичної ТзОВ «ФАСТ ФЕКТОРИ» спальних мішків на 12 690 000 гривень.
«За результатами пошуку постачальників спальних мішків у відкритих джерелах, враховуючи потреби, якість, обмежені терміни поставки та ціну (аналіз ринкових цін в період пошуку постачальника), обрали постачальником ТОВ «ФАСТ ФЕКТОРИ», яке є зареєстроване юридичною особою згідно законодавства України, не перебувало та не перебуває в процесі припинення, банкрутства чи ліквідації, як на дату укладення договору, так і на даний час. Враховуючи відповідні можливості поставки певної кількості товару у встановлений термін, також уклали договір із КП «Тернопільелектротранс», яке є окремою юридичною особою.
Придбані мішки передали на баланс навчальним закладам міста, а частину (390 шт) – на відповідальне зберігання Тернопільському національному педагогічному університету», – повідомили у міськраді журналістам «20 хвилин».
Вартість спальника від «киян» склала 2820 гривень без ПДВ. Оцінити вартість не видається можливим, oскільки не зазначено ні мoделі, ні місця виготовлення, ні технічних характеристик цих спальників.
Пoстачальник спальників ТOВ «Фаст Фектoри», який отримав контракт Тернопільської міської ради 16 листoпада 2022 року, був зареєстрoваний 11 листoпада 2022 року, за п’ять днів до проведення закупівлі. І це лише початок підозрілих фактів щодо придбання спальників для тернопільських шкіл.
21 квітня 2023 року Західний офіс Держаудитслужби у листі № 131919-13/1084/2023 виклав вимоги «Про усунення виявлених порушень» Тернопільською міською радою. Із чим Тернопільська міська рада не погодилася та подала адміністративний позов, в якому просила визнати протиправними та скасувати зазначені вимоги.
Рішенням Тернопільського окружного адміністративного суду від 15 серпня 2023 року заявлений позов бу задоволено та визнано протиправними та скасовано вимоги Західного офісу Державної аудиторської служби України, викладені в листі № 131919-13/1084/2023 від 21.04.2023р. «Про усунення виявлених порушень».
Жодного подиву таке рішення тернопільського суду на користь Тернопільської міської ради ні у кого з сторонніх спостерігачів не викликало. Стала практика для Тернополя.
А от Західний офіс Держаудитслужби не погодився із таким «правосуддям» та оскаржив рішення в апеляційному суді, покликаючись на: неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи та неправильне застосування норм матеріального права та порушення норм процесуального права, що в своїй сукупності призвело до помилкового вирішення спору.
Західний офіс Держаудитслужби звернувся до суду апеляційної інстанції з вимогою скасувати рішення суду та прийняти нову постанову, якою в задоволенні заявленого позову відмовити.
Вимоги апеляційної скарги обґрунтовувалися тим, що проведеною перевіркою встановлені порушення, що призвели до матеріальної шкоди (збитків) міському бюджету на суму в розмірі 12690000 грн.
То ж які порушення знайшли аудитори у закупівлі підлеглими Сергія Надала спальників?
Встановити ці порушення нам допомогло рішення Восьмого апеляційного адміністративного суду від 15 листопада 2023 року, яким скаргу Західного офісу Держаудитслужби було задоволено, а рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 15 серпня 2023 року – скасовано.
Забігаючи наперед, зазначимо – касацію у цій справі аудитори теж виграли.
Які порушення виявили аудитори та як тернопільський суд підігрував Надалу
В порушення умов п.п.2.1, 2.3, 5.5 договору гро закупівлю товару № 253 від 16.11.2022р., укладеного між Тернопільською міською радою та ТзОВ «Фаст Фектори», розділів 4, 5, 6 Національного стандарту України ДСТУ EN 13537:2008 «Мішки спальні. Вимоги» (EN 13537:2002, IDT), затвердженого наказом Держспоживстандарту України № 268 від 34.08.2008р., ч.ч.1, 2 ст.526 та ч.1 ст.629 Цивільного кодексу /ЦК/ України, ч.ч.1, 2 ст.193 Господарського кодексу /ГК/ України, Тернопільською міською радою перераховано кошти в сумі 12 690 000 грн. за товар (спальні мішки), якість якого не підтверджена сертифікатом якості та маркування якого не відповідає чинним нормам маркування для товару такого виду і, як наслідок, міському бюджету завдано матеріальної шкоди (збитків) на вказану суму.
Згідно з п.2.3 вказаного договору постачальник повинен засвідчити якість товару, що постачається, належним чином оформленими документами, які надаються разом з товаром, а саме сертифікатом якості, а згідно п.6.3.3 зазначеного договору постачальник зобов`язаний надавати разом з товаром супроводжувальні документи, визначені п.2.3 цього договору.
Також перевіркою встановлено, що оприбуткування 1350 штук спальних мішків по накладній № 253/1 від 25.11.2022р. не підтверджено датами про їх виготовлення, що зазначені на маркувальних ярликах. Водночас, представлені 1980 штук спальних мішків, відповідно до відомостей про дату виготовлення, виготовлені з 20.12.2022р. по 03.01.2023р., тобто, після набуття права власності Тернопільською міською радою на всі спальні мішки, отримані від ТзОВ «Фаст Фектори» (накладна № 253 від 19.12.2022).
Суд першої інстанції безпідставно ототожнив сертифікат відповідності із сертифікатом якості. При цьому, до перевірки міською радою представлено копії сертифікатів відповідності на спальні мішки № UA.021.00214-22 від 07.12.2022р. (на бланку № 0003770, що виготовляються серійно з 07.12.2022р. до 06.12.2023р.) та № UA.021.00214-22 від 07.12.2022р. (на бланку № 0003840, що виготовляються серійно з 21.11.2022р. до 06.12.2023р., видані ДП «Львівстандартметрологія».
Згідно представлених до перевірки документів міською радою на порушення умов п.2.3 договору при відсутності сертифікатів якості прийнято від постачальника 4500 штук спальних мішків, за які оплачено 12 690 000 грн.; представлені до перевірки сертифікати відповідності не можуть бути підтвердженням відповідності вимогам до якості сертифікованої продукції.
Покликання суду на укладену 20.03.2023р. додаткову угоду № 1 до договору № 253 від 16.11.2022р. є помилковими, оскільки така укладена після закінчення терміну дії основного договору (термін дії договору до 31.12.2022р.) та його виконання, що не узгоджується із нормами чинного законодавства.
Також судом не враховано, що надані висновки Державної санітарно-епідеміологічної експертизи проведені ще у 2017-2018 роках на замовлення різних юридичних осіб (ТзОВ «Реласт», ТзОВ «Втор-Ресурс», ТзОВ «ТК «Фурнітура» та ін.), але не на замовлення виробника спальних мішків – ТзОВ «Фаст Фектори», які поставлені Тернопільській міській раді; вказані документи (висновки, протоколи) стосуються матеріалів та фурнітури (окремих складових), а не виробів (спальних мішків), які виготовлялись третьою особою для позивача на підставі договору № 253 від 16.11.2022р. про закупівлю товару; не доведено використання цих матеріалів, комплектуючих, фурнітури при пошитті спірних спальних мішків.
Суд безпідставно врахував повторні сертифікації товару, які проведено ТзОВ «Фаст Фектори» вже під час розгляду судової справи, оскільки вони жодним чином не спростовують висновків проведеної перевірки чи виконання умов договору.
Судом помилково не прийнято до уваги ту обставину, що зазначена інформація на ярликах, пришитих до спальних мішків, не відповідає умовам для маркування та інформації від виробника спальних мішків, призначених для спорту та дозвілля, установлених Національним стандартом України.
Як бачимо, відповідач Тернопільська міська рада та третя особа ТзОВ «Фаст Фектори» в описаних судових баталіях виступали на одній стороні. Але після рішення Верховного Суду, який остаточно став на сторону аудиторів напередодні Нового року, 28 грудня до Господарського суду Тернопільської області поступила позовна заява Тернопільської міської ради до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю «ФАСТ ФЕКТОРИ» про зобов`язання виконати умови договору шляхом заміни поставленого товару на товар належної якості.
2 січня суддя постановив позовну заяву міськради залишити без руху, та встановив позивачу строк у 10 днів для усунення недоліків позовної заяви шляхом надання: 1) належним чином засвідчених копій видаткових накладних №253/1 від 25.11.2022 та №№253 від 19.12.2022 з чітким відбитком тексту; 2) зазначення щодо наявності у позивача або іншої особи оригіналів письмових або електронних доказів.
Однак, зазначається у рішенні, долучені до позовних матеріалів копії видаткових накладних №253/1 від 25.11.2022 та №№253 від 19.12.2022 є нечіткими, з нечитабельним текстом що позбавляє суд можливості ознайомитися зі змістом цих документів, встановити факти та з`ясувати обставини, що входять до предмету доказування.
Відповідно до пункту 8 ч. 3 ст. 162 ГПК України позовна заява повинна містити зазначення щодо наявності у позивача або іншої особи оригіналів письмових або електронних доказів, копії яких додано до заяви. Разом з тим, зазначені вище відомості у самій позовній заяві відсутні.
Що таке ТзОВ «Фаст Фектори»?
Отже, як уже згадувалося, ТзОВ «Фаст Фектори» було створене за п’ять днів до проведення закупівлі Тернопільською міською радою. З огляду на виявлення порушення, закупівля була чистої води аферою, ініційованою Тернопільською міською радою, у якій, як усі ми знаємо, жодне рішення не приймається без погодження міського голови Сергія Надала.
Власником ТзОВ «Фаст Фектори» є Луговий Віталій Олександрович. Воно зареєстроване у Києві за адресою бульв. Міхновського Миколи, будинок 38, офіс 405. Чоловікові з таким ПІБ належить ще два підприємства: ФГ «ВЕСНА – 2012» у Сумській області та ТОВ «СОЛТ КО» у тому ж Києві. ФГ «ВЕСНА – 2012» із Сумщини ми ідентифікували і власник цього господарства до ТзОВ «Фаст Фектори» жодного відношення не має. А от Віталій Луговий із «СОЛТ КО» визнав, що є тим самим Луговим із «Фаст Фектори».
Ми намагалися взнати у чоловіка, яким чином він дізнався про закупівлю спальників у Тернополі і чому Тернопільська міська рада обрала саме його ще й без конкуренції, але пан Віталій не надав нам зрозумілого пояснення. Марно намагаючись звести до купи набір слів про якість, терміни та вартість, наприкінці розмови чоловік просто випалив, що ми маємо задавати питання міській раді.
Politerno з усією відповідальністю стверджує, що ТзОВ «Фаст Фектори» та Віталій Олександрович Луговий є фіктивним постачальником сальних мішків, а справжні вигодонабувачі від невдалої афери сидять, а ще вірніше – сидить – у міській раді Тернополя, – пише Політерно.
Коментар міської ради щодо даної інформації:
Чергова порція брехливої та недостовірної інформації проти Тернопільської міської ради з’явилася у деяких інтернет-виданнях щодо придбання спальних мішків, які призначалися для пунктів масового проживання. Дані публікації свідчать про некомпетентність даних журналістів та спрямовані на дискредитацію діяльності міської ради, вводить в оману читачів і маніпулює їх свідомістю.
Спальні мішки виготовлені та поставлені
Тернопільська міська рада у 2022 році уклала договори на придбання спальних мішків, які передбачені для використання на випадок тривалих блекаутів у місті та для проживання тернополян у пунктах масового проживання. Договір був укладений з огляду на запровадження воєнного стану та необхідності оперативного реагування на критичну ситуацію, що виникала у зв’язку з обстрілами енергетичної інфраструктури та тривалою відсутністю електроенергії. Договір на придбання мішків був укладений, враховуючи постанову Кабінету міністрів України від 12 жовтня 2022 №1178.
Спальні мішки були виготовлені, вчасно поставлені, вони є у наявності та готові до використання за своїм призначенням. Окрім того, представники Державної фінансової інспекції України провели повну інвентаризацію даних спальних мішків у місцях їх зберігання та підтвердили їх наявність.
Відтак, будь-яка думка про заподіяння шкоди бюджету – безпідставна та абсурдна.
Спальні мішки мають сертифікати відповідності нормам і вимогам щодо якості
На виготовлені спальні мішки є висновки про відповідність вимогам і нормам, видані Державним підприємством «Львівстандартметрологія», Державним підприємством «Одесастандартметрологія», Державним підприємством «Укрметртестстандарт». Дані висновки є чинними та не спростовані. Також наявні офіційні висновки Державної санітарно-епідеміологічної експертизи, протоколи державної санітарно-епідеміологічної експертизи, проведеної НДІ екології та токсикології ім.Л.І.Медведя. на усі комплектуючи з яких відбулося пошиття спальних мішків.
Касації ще не було
Щодо розгляду вимог в суді відзначаємо, що 12.12.2023 Верховний суд відкрив касаційне провадження за касаційною скаргою Тернопільської міської ради на постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду та витребував матеріали адміністративної справи з Тернопільського окружного адміністративного суду. Окрім того, до Верховного суду надійшла також касаційна скарга постачальника – ТОВ «ФАСТ ФЕКТОРИ» на дану постанову.
Станом на сьогоднішній день немає жодної позиції Верховного суду з приводу розгляду касаційних скарг. Тож розгляд справи ще триває.
Коментарі вимкнені.