Увесь український Пінзель – під однією обкладинкою
18 листопада у Тернополі презентували унікальне видання – «Таїна Пінзеля», видане у столичному видавництві «Майстер книг». Каталог вийшов напередодні відкриття у Луврі в Парижі виставки 27-ми робіт видатного Майстра і став першим вітчизняним каталогом творів геніального скульптора XVIII століття Іоанна Георгія Пінзеля.
Подібний каталог кілька років тому видала Польща, а нещодавно – Японія. А тепер і ми маємо свій каталог усіх робіт Майстра Пінзеля, що збереглися в Україні. За кордоном є ще кілька робіт видатного скульптора – шість його боццетті (маленькі скульптурки, ескізи), вони зберігаються у Баварському Національному музеї у Мюнхені, та розп’яття, яке вивезли у 1945 році з костелу села Годовиці до Вроцлава.
Над СТВОРЕННЯМ «Таїни Пінзеля» працювала команда фахівців з Тернополя та Києва. Укладачем каталогу, автором тексту є мистецтвознавець, дослідник творчості Пінзеля Віра Стецько. Фотографії та дизайн – фотохудожника Костянтина Сачека. Всі фінансові витрати, пов’язані із підготовкою та виданням каталогу, взяли на себе тернопільські підприємці, держава залишилася осторонь, хоч автори не раз зверталися по допомогу у відповідні інстанції.
Ми зустрілися з пані Вірою у Тернополі напередодні презентації каталогу. Мистецтвознавець розповіла, що до каталогу увійшли усі 55 атрибутованих (з доведеним авторством на основі архівних документів та стилістичних порівнянь) робіт Пінзеля, дотепер виявлених в Україні. В тому числі ті, що збереглися частково. Цей унікальний альбом автори присвятили пам’яті Бориса Возницького, завдяки якому було відкрито феномен Майстра Пінзеля та врятовано чимало його робіт.
Пані Віра розгорнула каталог на туристичній карті з позначками місць, де можна побачити роботи Пінзеля. Тексти подані двома мовами – українською та англійською, а підписи під роботами та каталог робіт – ще й французькою. В альбомі подано твори, які є на Тернопіллі: з обласних краєзнавчого та художнього музеїв, храмів у Бучачі та Рукомиші, а також усі відомі скульптури з Івано-Франківської та Львівської областей, в тому числі з Львівського музею Пінзеля, Львівського національного музею та Олеського замку.
– Яким є ваш улюблений твір Пінзеля? – запитала я Віру Стецько.
– Скульптура святого Вікентія, її зображення прикрашає суперобкладинку каталогу. Це робота з фондів Тернопільського обласного краєзнавчого музею.
– А де вона була раніше?
– Свого часу Пінзель виготовив її для Успенського собору у Бучачі.
– Кілька років тому науковці говорили про те, що саме у ратуші міста Бучача варто зробити музей Пінзеля…
– Я впевнена, що так колись і буде. Адже у Бучачі Пінзель працював, там він одружився, там народжувалися його сини, там було його родинне гніздо. Я впевнена, що і похований він у Бучачі, тільки могили дотепер не знайдено. Тому саме у цьому місті Тернопільської області варто створити ще один музей творів Пінзеля…
– Чи знаходяться нині нові, невідомі дотепер, тво-ри Майстра?
– Пінзель і далі нагадує про себе. На хвилі цікавості до нього нам часом привозять скульптури з приватних збірок чи віднайдені десь фрагменти, показують: чи це, мовляв, не Пінзель? У Майстра Пінзеля було багато послідовників, які копіювали його мистецькі винаходи. За останні роки з тих знахідок, які виявились правдивими роботами Пінзеля, можна назвати фрагменти скульптури Яна Непомука, голову Самсона, голівки ангеликів…
Високий Замок
Коментарі вимкнені.