Використання сучасних об’єктів зовнішньої реклами у Тернополі може знищити місцевий рекламний бізнес
Прийнята нещодавно концепція рекламної політики у Тернополі не тільки покращить зовнішній вигляд обласного центру, а й стане причиною перерозподілів у цьому бізнесі важелів впливу. Беззаперечним плюсом документа є вимога щодо використання сучасних об’єктів зовнішньої реклами. З іншого боку – правила гри тепер будуть одні для всіх. Однак не у захваті від такої новизни представники рекламного бізнесу. Їх позиція цілком зрозуміла, адже фактично місто осучаснюватиметься за їхній рахунок, – пише “Номер один”.
На залізні щити у центрі Тернополя – табу
Відповідно до нової концепції Тернопіль розмежовано на три зони. Перша – це центральна частина міста. Друга – спальні райони: Сонячний, Східний та Новий Світ. І третя зона – це околиці міста. Відтак коефіцієнти до базового метра оплати застосовуються відповідно 2,5, 2,0 і 1,5. Крім того, враховується, де саме розташований рекламний носій – на будинках, стовпах, мостах чи на окремих конструкціях. Середня вартість оренди земельної ділянки по місту становить 500 грн. Її вираховують за спеціальною формулою, де до уваги беруться місце розташування об’єкта, його параметри, товщина конструкції, коефіцієнт тощо. Різниця у вартості між аналогічними рекламними конструкціями, розміщеними у різних зонах, може становити 20%.
– Концепція враховує головне те, що ми повинні навести лад якраз у процесі впорядкування встановлення місць зовнішньої реклами. Вона базується на тому, що в центральній частині міста не повинно бути застарілих рекламних носіїв, щитів. Перевагу якраз буде надано сучасним відеоконструкціям, призматронам тощо. Ця концепція передбачає поступову заміну протягом найближчих трьох років усіх застарілих конструкцій у всіх трьох зонах, – зазначає керівник відділу стратегічного розвитку міської ради Юрій Дейнека.
Залізні біл-борди можна буде розміщувати тільки у третій зоні. Також міська рада змусить рекламістів освітлювати засоби реклами. Таким чином мерія намагалася вирішити дві проблеми – покращити вигляд рекламних конструкцій та збільшити у місті вуличне освітлення.
За словами Юрія Дейнеки, нова концепція чітко визначила межі соціальної реклами. Тепер вона надаватиметься виключно неприбутковим організаціям та для популяризації неприбуткових та суспільно важливих заходів та подій. Крім того, концепцією впорядкують взаємодію з організаціями і приватними підприємцями, які займаються розміщенням зовнішньої реклами. За словами Юрія Дейнеки, спрощено у місті і процедуру отримання дозволів. Це зробити можна у єдиному дозвільному центрі.
У мерії визнають, що заміна конструкцій на сучасні та нові об’єкти потягне за собою додаткові витрати з боку підприємств. Така ситуація може відсіяти неспроможні взяти на себе такі витрати фірми. Втім місто заради власної привабливості готове ризикнути та провести природній відбір.
Ще одного подорожчання бізнес не переживе
Нова рекламна концепція забороняє розміщення у центральній частині міста великоформатних рекламних щитів. Натомість пропонується розміщувати засоби реклами сіті-форматів розміром 3×4 метри. Інший пункт стосується розміщення у центральній частині призматронів та великоформатних цифрових моніторів. Голова асоціації рекламістів Тернопільщини Михайло Тимошик не заперечує, що місто від таких нововведень тільки виграє, адже такі засоби реклами мають хороший естетичний вигляд. Менш втішною така новизна є для рекламістів. Зворотний бік медалі полягає у вартості цифрового засобу реклами та витратах на його обслуговування.
– Ці конструкції надто дорогі. Навряд чи будь-яка місцева фірма зможе взяти на себе такі витрати. Це для місцевих рекламістів надто дороге задоволення. Іногородні зможуть це зробити, адже бачимо, що один призматрон уже встановлено, можливо, будуть й інші. Однак прогнозувати рентабельність проекту дуже важко. Вартість призматрона у п’ять-шість разів більша від вартості звичайного залізного щита. Водночас вартість екрана на Театральному майдані у десятки разів більша за залізний щит. Враховуючи, що підприємство ставить 20-30% рентабельності, фірма відпрацьовуватиме затрачені кошти в кращому випадку три-чотири роки. Такий засіб реклами є збитковим. Він споживає багато світла і потребує багато уваги до обслуговування. Багато часу займає зміна реклами. 90% наших клієнтів дають погодження на розміщення реклами із позначкою «призматрони не пропонувати». Конструкція передбачає змінне зображення, а клієнт не хоче розміщуватися на одному засобі реклами разом зі своїм конкурентом. Сумніваюся, що хтось із місцевих підприємств ризикне його встановити, – каже Михайло Тимошик.
Можливий варіант його становлення банками чи супермаркетами, але він працюватиме не в режимі ведення бізнесу, а в режимі декоративного оформлення. Крім стандартної реклами на зразок біл-бордів та сіті-лайтів у місті є проблема з виносними самовільно встановленими дерев’яними конструкціями, рекламою на заборах та парапетах. Вони аж ніяк не відповідають критеріям європейського містечка, яким себе позиціонує Тернопіль. Такі засоби реклами, відповідно до концепції, будуть демонтовані та заборонені.
Нова концепція штовхне на злочин
Перші результати впровадження концепції стануть помітними не раніше, ніж за півроку, прогнозує Михайло Тимошик. Тоді відбудеться заміна та демонтаж певних конструкцій. Головний рекламіст Тернопільщини не заперечує, що нововведення є надто обтяжливими для місцевого бізнесу у фінансовому плані: «Підприємці виходять не тільки з естетичної позиції, а й рентабельності ведення власного бізнесу. Якщо рекламний бізнес буде не прибутковим, то підприємці змушені будуть його закривати, а це потягне за собою зменшення надходжень до бюджету. З іншого боку – без роботи залишаться люди, які працюють у цій сфері. Зміни безсумнівно потрібні, але вони мають бути поступовими».
Великогабаритна реклама завжди була більш дієвою, але біл-борди розміром 3х6 м надто перевантажують місто. Останнім часом негласно дозволи на такі засоби реклами не видавали. Зараз з’явилася хоча б якась альтернатива – сіті-лайти. Хоча вони також мають свої недоліки. Скажімо, один сіті-лайт у літній місяць затрачає світла близько на 100 грн., а це додаткові витрати на підприємство, каже Михайло Тимошик.
Він прогнозує, що нова концепція витіснить місцеві підприємства у кращому випадку у третю зону, у гіршому – штовхне на злочин. Справа в тому, що продати рекламну площу на околицях міста дуже важко. Не є порятунком у цьому випадку навіть вибори.
– Нова концепція може знищити місцевий рекламний бізнес. Підвищувати вартість розміщення реклами підприємства не зможуть. Як не крути, коло рекламодавців та їхній ресурс є обмеженим. Підвищуючи вартість послуги, фірма може втрати своїх клієнтів. У квітні 2012 року підвищення вартості розміщення реклами відбулося у межах 30%. Воно пов’язане зі збільшенням орендної плати місту за землекористування. Більшого підвищення місцевий бізнес не витримає. Інше питання – іногородні фірми, які мають прямий доступ до потужних клієнтів. Невдовзі вони поглинуть тернопільські фірми. Сьогодні в місті уже розпочався процес перерозподілу важелів. Зокрема, місцеві продають засоби реклами іншим великим фірмам. З іншого боку, прогнозувати підвищення цін на розміщення реклами в середині року немає сенсу, адже, як правило, договори підписуються на річний термін, і до кінця року всі працюватимуть за визначеною на час укладання договору вартістю. Нерівність сил у рекламному бізнесі може штовхнути підприємства на роботу у не зовсім правовому полі, припускає Михайло Тимошик. Зокрема, мова йде про розклеювання плакатів на вікнах, фасадах будинків тощо, тому поряд з концепцією реклами місцевим чиновникам варто задуматися й над концепцією підтримки місцевого бізнесу, в тому числі рекламного.
Коментарі вимкнені.