Війна перевізників та влади не вщухає

Не всі перевізники отримали змогу працювати за тимчасовими договорами

Хоча нині і на фронті громадського перевезення в м. Тернополі затишшя, однак так здається лише на перший погляд. Влада і перевізники готуються до нового конкурсу, який має стати не менш, а можливо, і ще більш жорсткішим, адже ні влада, ні перевізники не мають наміру йти на поступки, більше того, на сьогодні не всі перевізники отримали змогу працювати за тимчасовими договорами до травневого конкурсу. Перипетії громадських пасажироперевезень досліджували журналісти «Номер один» у розмові з начальником управління транспорту міськради Ігорем Мединським.

«Закон забороняє відмовляти пільговику»

– Які справжні причини перенесення лютневого конкурсу?

На останніх громадських слуханнях виникли розбіжності, що стосуються вартості проїзду. Тільки по цій причині відмінено конкурс, проведення якого перенесено на травень.

– Невже в умові конкурсу прописано і вартість проїзду?

Авжеж. Управління транспорту виносило на громадські слухання розрахунки на тарифи у звичайному режимі (з необмеженою кількістю пільговиків). Спершу перевізники вимагали в такому випадку збільшити вартість проїзду до 2,5 грн., потім зменшили апетити до 2 грн. і в кінцевому результаті зійшлися на цифрі 1,5 грн. У місті працює 33 одиниці соціального транспорту. Їм виділяється мізерна сума субвенцій на компенсацію по втратах за пільгове перевезення, якої вистачить ледь на 5 місяців. Щоби уникнути паралічу пасажирських перевезень та щоб мати більше можливостей щодо зміни тарифів на місцевому рівні, ми змушені перевести транспорт зі звичайного режиму на режим маршрутного таксі. А щоб це зробити, треба було внести зміни і доповнення до умов конкурсу, відповідно це потягло за собою проведення нового конкурсу.

– Тобто після проведення конкурсу залишаться лише так звані соціальні маршрутки і маршрутне таксі…

Саме так. Щоправда, вартість проїзду в соціальних маршрутках після погодження у Міністерствах транспорту й економіки буде збільшено до 1,5 грн. Натомість у маршрутному таксі, вартість в якому планується підвищити до 2 грн.,  зможуть безоплатно їздити 5 пільговиків та в необмеженій кількості ліквідатори аварії на Чорнобильській АЕС I та II категорії, інваліди всіх груп і ветерани війни. Але хочу нагадати, що Закон України «Про Автомобільний транспорт» забороняє відмовляти пільговику в загальному режимі руху, в який і входить режим маршрутного таксі.

– На яких умовах будуть їздити перевізники допоки не відбудеться новий конкурс і чи всі перевізники, які нині працюють, отримають пролонгацію?

З перевізниками будуть укладені тимчасові угоди на три місяці. Щоправда, такі угоди, на жаль, підпишуть не зі всіма. В окремих перевізників, таких як «Менс-авто», є дуже багато порушень договірних умов (недотримання розкладу руху, відмова у перевезенні пільгових категорій пасажирів, нерегулярний рух автобусів на маршруті, не закриття маршрутів, незадовільне обслуговування маршруту в ранішній та вечірній час), і через те управління транспорту міськради утримується укладати з ними тимчасові угоди.

– Чи не може цей факт викликати громадське обурення через відсутність транспорту?

В жодному разі. На сьогодні ми маємо міське комунальне автотранспортне підприємство з чималою кількістю працівників, в його розпорядженні є понад 100 транспортних одиниць. Відповідно воно без проблем здатне забезпечити пасажирське перевезення.

– На ваш погляд, непідписання з перевізниками тимчасових договорів не викличе нові акцій непокори?

Я неодноразово закликав їх до якісного надання послуг громадським пасажирським транспортом та дотримання правил і умов договорів. І такі стримуючі кроки по відношенню до них були зроблені для того, щоб інші не дозволяли собі системно, грубо і зухвало порушувати всі ці речі.

«Міськавтотранс» планує створення власного автопарку»

– У попередньому варіанті конкурсу був один об’єкт, який включав у себе 96 транспортних одиниць, а з врахуванням резерву – 101 машину. Це саме КАТП подало на нього документи?

Зі слів керівника комунального підприємства «Міськавтотранс», на цей об’єкт конкурсу саме вони зробили подання. Хоча конверт з їхніми документами не відкривався, позаяк конкурс не відбувся, відповідно пакет був повернутий.

– Але ж у комунального підприємства немає жодного власного транспорту…

Власного транспорту в «Міськавтотрансі» дійсно немає, але в перспективі автотранспортне підприємство йтиме шляхом створення власного парку. Нині ж місцевий бюджет чи комунальне підприємство не має можливості закупити величезну кількість транспорту, тому орендує його в інвесторів.

– Як Ви гадаєте, які перевізники – приватні чи комунальні потрібні тернопільським пасажирам?

Мрію, щоб у Тернополі послуги з пасажироперевезень надавали два комунальних підприємства – «Електротранс» і «Міськавтотранс». Це буде значно краще у плані надання послуг, безпеки і вартості проїзду. До того ж ніколи не буде страйків. Адже приватні перевізники, якщо вони відчувають монополію, є диктаторами. Двом-трьом перевізникам не сподобалася вартість проїзду, в них впали доходи, відповідно вони вдалися до страйку. Чому вони в дипломатичних перемовинах не вирішували спірні питання,  а поводились з позиції диктату?

– На вашу думку, яке оптимальне число транспорту має мати підприємство незалежно від форми власності, щоб воно нормально функціонувало і його рухомий склад був справним?

Чим більший об’єкт конкурсу, тим економічно вигідніше для обох сторін – перевізника і пасажира. За таких умов у перевізника багато машин не простоюватимуть (з числа резерву), а якщо зайвий капітал не стоїть, то він не тягне за собою збільшення вартості проїзду. Саме цим і вигідне укрупнення. Влада працює на випередження, щоб дрібні перевізники вмить не потягнули вгору вартість проїду.

– Об’єкти травневого конкурсу залишаються ті ж чи будуть змінюватись? Якщо все залишиться без змін, не боїтеся чергових протестів прокуратури?

Можливо, виконком перегляне щось, але чомусь впевнений, що цього не станеться і об’єкти конкурсу залишаться такими ж, як і були. Наразі документи подані на погодження в Антимонопольний комітет. А щодо прокуратури, то і протести попередні були відхилені, і в суд на міськраду прокуратура не подала…

– Але ж перевізники головно вимагали подрібнення найбільшого об’єкта та розподілення нерентабельного 5-го об’єкта між прибутковими. Невже цього не буде зроблено?

Якщо якийсь об’єкт не рентабельний – ніхто нікого не заставляє подавати на нього документи. Зі своєї сторони скажу, що мешканці Нового Світу (маршрути з об’єкта №5) як були, так і будуть забезпечені громадським пасажирським транспортом.

– Доводилося чути, що приватні перевізники збиралися і намагалися вийти на конкурс, маючи вже наперед поділені маршрути…

Напередодні страйку приватні перевізники намагалися сформувати свої альтернативні об’єкти конкурсу. І навіть тоді вони розійшлися не знайшовши між собою спільної мови. У кожного при розподілі були дуже великі апетити. Не може бути такого, щоб кожен перевізник підганяв під свою кількість машин об’єкти конкурсу, а також вибирав в об’єкт ті маршрути, які йому найбільш привабливі!

P.S.: Журналісти “Номер один» на тему громадський пасажироперевезень спілкувалися і з керівництвом Спілки перевізників Тернопільщини та власників автобусів, однак ті, в останній момент вирішили за краще оприлюднювати їхню думку. 

Віталій Попович, газета “Номер один”

Коментарі вимкнені.