Юрій Гумен: «Понад 50% довідок держархів видає безоплатно»
Окремі підприємства навмисно чинять перепони до перевірки власних архівосховищ.
У повсякденному житті, ми рідко звертаємося в архівні установи. Проте при досягненні пенсійного віку у громадян з’являється необхідність обов’язково відвідати дану поважну установу. Одним потрібні дані про нараховану зарплатну, іншим – підтвердження свого трудового стажу. Про деякі нюанси роботи закладу читачам «Номер один» розповів директор Державного архіву Тернопільської області Юрій Гумен.
– Пане Юрію, які послуги надає тернопільський архів?
– Консультаційні послуги, виконання запитів громадян, установ та організацій, науково – технічне впорядкування документації підприємств, установ та організацій, виставкова, видавнича діяльності та реставрація документів.
– Якою є цінова політика ДАТО?
– Достатньо ліберальна, яка не змінювалась упродовж останніх 3-4 років. Всі консультативні та екскурсійні послуги у нас безоплатні. Усі запити громадян соціально – правого характеру(довідки про нарахування заробітної плати, підтвердження трудового стажу, нагородження орденами та медалями та ін.)згідно чинного законодавства є також безоплатними. Запити громадян майнового характеру вартують 22 грн. 75 к. Найдорожчими є генеалогічні довідки – від 198 грн. 98к. Запити для юридичних осіб мають фіксовану вартість – 318 грн. 45к. Виконання факторологічних запитів (підтвердження окремих подій, фактів) вартує – 68 грн. 24к. Науково –технічне впорядкування документації здійснює відділ облдержархіву, вартість робіт визначається за кількістю документів та специфікою роботи установи. Детальніше з ціновою політикою облдержархіву можна ознайомитися на нашому сайті.
– Наскільки активно звертаються в архів мешканці Тернопільщини?
–Державний архів області і районні підрозділи, з виконання запитів громадян утримують одні з кращих показників серед архівних установ України. Плани перевиконані більш ніж на половину. За це я вдячний всім, починаючи від керівників районних відділів (часто в районах керівник і спеціаліст відділу – в одній особі) і закінчуючи спеціалістами та керівниками підрозділів ДАТО.
– Відомо, що багато людей звертаються до архіву, при оформленні пенсії, шукають документи, які піддержують нарахування заробітної плати. Чому не всі з них можуть отримати необхідну інформацію?
– Чомусь громадянам здається, що довідки про пенсійний стаж – це виключно відповідальність архівістів. На жаль, у тих умовах, що склалися, особливо в Тернопільській області, це далеко не так. У своїх фондах ми зберігаємо документи підприємств, установ та організацій, які ми отримали до кінця 80-х років минулого століття. У подальшому, коли ДАТО в силу різних обставин втрачав додаткові площі, ми не мали змоги приймати на зберігання документи. Тому документи архіву зберігається безпосередньо суб’єктами економічної діяльності незалежно від форми власності та підпорядкування. Громадянам, які підтверджують свій трудовий стаж за цей період радимо звертатися одразу до установи, підприємства чи організації. Якщо ці установи зберігають документи у належних умовах, то проблем з довідками не виникає. Натомість є й такі організації, які недбало ставляться до своїх документів. Громадяни, які свого часу працювали, отримували, певно, пристойну заробітну плату, тепер змушені поневірятися, адже відшукати документи на таких підприємствах вкрай складно, а в багатьох випадках навіть не можливо. Є підприємства які ліквідовуються в силу різних обставин. Тут, знову ж таки, є приклади належного збереження документів і передачі їх на державне зберігання та втрат в силу недбальства.
– Можете навести найтиповіші приклади втрат архівних документів…
– Візьмемо товариство «Харчопром» (колишнє управління харчової промисловості – авт.).В силу певних обставин ми отримали лише 30 % документів цієї установи, за свій кошт їх впорядкували і взяли на зберігання. Кілька тижнів тому в товаристві «Нептун» у центрі Тернополя сталася пожежа, внаслідок чого згорів практично весь архів підприємства. Тернополяни, які там колись працювали, вже не зможуть підтвердити трудовий стаж, якщо їм раніше не були внесені записи у трудову книжку. Не кращі справи і в районах. Не поодинокі випадки, коли документи колективних господарств зберігаються у непридатних для цього приміщеннях, відповідно останні з плином часу нищаться.
Окремі підприємства, навмисно чинять перепони в допуску наших архівістів. Для прикладу, продовж 4 років спеціалісти архіву безуспішно намагаються потрапити на товариство «Тернопільмолоко» (колишнє об’єднання підприємств молочної промисловості – авт.),для проведення планової перевірки збереженості документації в установі. Ми розпочали формування списку підприємств, установ, організацій, котрі не приділяють належної уваги власним архівним документам. Нині ж основна наша проблема в тому,що у нашому законодавстві не передбачено покарання за недбале ставлення до документів та їх втрату, що в кінцевому результаті відбивається на простих людях.
– А хіба не трудові архіви мають займатися архівами підприємств та організацій?
– Трудовий архів – це установа, яка займається виключно зберіганням документів з особового складу та видачу відповідних довідок(про зарплату та трудовий стаж). З трудовими архівами в Тернопільській області існує проблема. Скажімо, лише в семи районах є трудові архіви, які реально працюють, ще три – виключно на папері. Відповідальними за створення цих архівів є місцеві РДА, але не всі мають коштів на їх створення. Варто відзначити Гусятинський, Козівський, Підволочиський, Чортківський, Борщівський, Теребовлянський райони, в яких хороший стан трудових архівів, виділені площі та фахівці. В інших районах питання не вирішене.
Віталій Попович, газета “Номер один”
ЦИФРА: 1,4 млн. грн. становить бюджет ДАТО. З цієї суми 775 тис. грн. йде на заробітну плату, решта – плата за енергоносії та комунальні послуги.
Коментарі вимкнені.