Юридична допомога: що тернополянам треба знати про всеукраїнський референдум – роз’яснення
6 листопада 2012 року Верховна Рада ухвалила Закон України «Про всеукраїнський референдум», 27 листопада його підписав Президент України, а наступного дня, 28 листопада , Закон набув чинності.
Відповідно до статті 1 Закону України «Про всеукраїнський референдум», всеукраїнський референдум є однією з форм безпосередньої демократії в Україні, способом здійснення влади безпосередньо Українським народом. Це означає, що громадяни України можуть приймати рішення з питань загальнодержавного значення шляхом таємного голосування в порядку, встановленому цим же Законом.
Предметом всеукраїнського референдуму, згідно нового закону, можуть бути будь-які питання за винятком тих, вирішення яких не допускається Конституцією України, законами України. Зокрема, серед питань що, можуть бути предметом референдуму є:
1) про схвалення нової редакції Конституції України, внесення змін до Конституції України, скасування, втрату чинності чи визнання не чинним закону про внесення змін до Конституції України (це конституційний референдум);
2) про зміну території України (це ратифікаційний референдум);
3) щодо прийняття чи скасування закону України або внесення змін до чинного закону України (це законодавчий референдум);
4) з будь-якого питання за винятком тих, щодо яких референдум не допускається згідно з Конституцією України (загальний референдум).
Закон містить також норму, відповідно до якої право голосу на всеукраїнському референдумі мають громадяни України, яким на день голосування виповнилося вісімнадцять років. Вони є учасниками всеукраїнського референдуму. Такі громадяни мають бути включені до списку учасників всеукраїнського референдуму на відповідній ділянці.
Відповідно до статті 14 Закону ініціювати проведення всеукраїнського референдуму може Український народ та Верховна Рада України.
Призначає проведення референдуму Президент України та Верховна Рада України.
Закон встановлює вимогу, що Президент України та Центральна виборча комісія зобов’язані здійснювати перевірку щодо відповідності Конституції України, законам України питань, які пропонується винести на всеукраїнський референдум, зокрема, за народною ініціативою.
Всеукраїнський референдум проголошується за народною ініціативою на вимогу не менш як трьох мільйонів громадян України, які мають право голосу, за умови, що підписи щодо призначення референдуму зібрано не менш як у двох третинах областей і не менш як по сто тисяч підписів у кожній області.
Відповідно до статті 22 Закону організація і проведення всеукраїнського референдуму здійснюються відкрито і гласно. Рішення органів державної влади, органів місцевого самоврядування, що стосуються всеукраїнського референдуму, доводяться до відома громадян України через засоби масової інформації у встановлені строки.
Якщо говорити про правові наслідки всеукраїнського референдуму за народною ініціативою, то відповідно до статті 95 Закону України результати народного волевиявлення на всеукраїнському референдумі за народною ініціативою є остаточними та не потребують затвердження або схвалення будь-якими органами державної влади і є обов’язковими для виконання громадянами України, органами державної влади України, яких воно стосується та до повноважень яких віднесено.
Що ж стосується правових наслідків всеукраїнського референдуму, призначеного Президентом України та Верховною Радою України, то Закон про внесення змін до Конституції України, набирає чинності з дня офіційного оголошення результатів відповідного всеукраїнського референдуму.
Відповідно до статті 97 Закону у разі проведення конституційного, законодавчого референдуму Центральна виборча комісія протягом п’яти днів після оголошення результатів всеукраїнського референдуму оприлюднює в газетах «Голос України» та «Урядовий кур’єр» акт, схвалений всеукраїнським референдумом.
Також, слід відмітити, що в законі є розділ про оскарження рішень, дій чи бездіяльності, що стосуються процесу референдуму. Зокрема, статтею 107 Закону, чітко встановлено, що особи, винні в порушенні законодавства про всеукраїнський референдум, притягуються до дисциплінарної, адміністративної чи кримінальної відповідальності у порядку, встановленому законом.
Начальник Головного управління юстиції у Тернопільській області І.С. Бандура
Коментарі вимкнені.