Чи готові школи Тернопільщини прийняти дітей з особливими потребами
Нещодавно Президент України Петро Порошенко підписав закон про інклюзивну освіту. Відтак, з 1 вересня, діти з особливими освітніми потребами зможуть навчатися у звичайних школах. На скільки готові школи Тернопільщини до такого європейського кроку і які новаторства у зв’язку з цим відбудуться, запитували у начальника управління освіти й науки обласної державної адміністрації Ольги Хоми.
Пані Ольго, яких змін слід очікувати у школах?
Уже з 1 вересня діти з особливими освітніми потребами, тобто діти, які мають певні захворювання, матимуть змогу навчатися разом із звичайними дітьми у загальноосвітніх навчальних закладах. Для цього необхідно створити спеціальні класи з невеликою кількістю дітей. Звісно, впровадження інклюзивної освіти неможливе без внесення змін у стандарти викладання уроків адже вона передбачає адаптацію навчального матеріалу до кожної дитини та постійний психологічний супровід такого учня та робота з асистентом вчителя.
Знаємо, що для таких діток передбачена дистанційна або індивідуальна форма навчання…
Попри те, що дитинка відвідуватиме клас разом із здоровими дітьми, вона має також право на отримання освітніх послуг в індивідуальній формі. Батьки можуть привести дитину в позаурочний час до школи і вчитель проведе певні уроки за розкладом. А дистанційна форма навчання – це виконання певних завдань через мережу інтернет.
Батьки мають право самі обирати навчальний заклад, який їм до вподоби чи навпаки адміністрація школи повинна створити промоцію свого навчального закладу, і в такий спосіб залучити до навчання дітей з особливими потребами?
Щойно батьки приведуть дитину з особливими потребами у будь-яку ними обрану школу – ця школа відразу стає інклюзивною. Жоден директор не може відмовитися від дитини з інвалідністю, мотивуючи це тим, що «наша школа не така». Його завдання – взяти документи і створити для такої дитини зручний освітній простір. Це означає, що у класі повинен з’явитися асистент вчителя, який допомагатиме цій конкретній дитині долати навчальну програму, перебуватиме поряд на перерві, стане «місточком» між батьками і вчителем. Якщо потрібно, у школі мають також переобладнати туалет (наприклад, для дитини на інвалідному візку), зробити пандус, покласти спеціальні пластикові накладки на східці (щоб дитина могла піднятися на вищі поверхи) або дати їй таку можливість іншим чином. Загалом, простір повинен бути пристосований для того, щоб дитина з особливими навчальними потребами отримувала знання без особливих труднощів.
Чи передбачена законом певна квота кількості класів з інклюзивною освітою?
Для таких діток квот немає. Якщо у деяких навчальних закладах діток з особливими потребами більше, то для них будуть створені додаткові класи.
А як щодо фінансування на додаткове облаштування шкіл спеціально для діток із особливими потребами?
Цього року для дітей з особливими освітніми потребами, які навчалися в загальноосвітніх навчальних закладах була виділена освітня субвенція. Дані кошти були спрямовані на оплату праці педагогічним працівникам, а також на покращення матеріальної бази. На новий навчальний рік така субвенція теж передбачена.
Довідково: за попередній навчальний рік у Тернопільській області діяв 21 клас, де навчалися 74 дитини з особливими освітніми потребами. Відтак, звертаємо увагу батьків, які хочуть записати дитину з особливими освітніми потребами до школи: за відповідною інформацією та з усіма необхідними документами потрібно звертатися безпосередньо до директорів навчальних закладів.
Коментарі вимкнені.