Покрокова інструкція: як вести книгу обліку доходів у 2025 році

Коректний бухгалтерський облік господарської діяльності — це пряма вимога податкової служби та практична необхідність підприємця, який піклується про свої фінанси. Для документального закріплення всіх доходів і витрат використовується спеціальний шаблон — Книга обліку доходів. Вона має важливе значення для кожного підприємця, незалежно від форми організації бізнесу та групи оподаткування, тому з перших днів управління власною справою варто вчитися правильно її вести.

Основні умови ведення книги обліку доходів

Книгу обліку доходів ведуть всі юридичні особи та ФОП. У ній фіксуються всі надходження коштів, пов’язані із господарською діяльністю, та витрати, за умови наявності первинних платіжних документів. Проте з 01 січня 2021 року ФОП не зобов’язані вести Книгу обліку доходів за стандартизованою формою, затвердженою Міністерством фінансів України, та реєструвати її в органах ДПС. Вони можуть вести облік доходів у довільний, зручний спосіб щомісячно у паперовій або електронній формі. 

Для формування Книги обліку у довільній формі можна самостійно розкреслити зошит, блокнот, роздрукувати сторінки-шаблони затвердженої Мінфіном форми або користуватися комп’ютерними програмами (Excel) та застосунками.

Алгоритм ведення Книги обліку доходів

Наведемо основні рекомендації для правильної організації ведення Книги обліку:

  1. Оберіть форму документу — паперову або електронну, залежно від особистих вподобань, зручності. Підготуйте типову паперову форму або створіть електронний документ за встановленою структурою, проте заздалегідь переконайтеся, що у разі потреби його можна буде роздрукувати.
  2. Заповнюйте Книгу відповідно до своєї системи оподаткування, а саме: спрощенці без ПДВ ведуть щоденний запис доходів готівкою чи на рахунок, загальники та 3 група ФОП з ПДВ також вказують господарські витрати.
  3. Вносьте всі доходи (та витрати) у хронологічному порядку, підряд, не виокремлюючи розділи для різних напрямів діяльності, готівкових чи безготівкових розрахунків.
  4. Додавайте всі первинні документи до кожного запису доходів (та витрат) — чеки, квитанції, банківські виписки.
  5. Не допускайте виправлень коректором чи закресленнями, натомість додавайте новий запис з поясненням та підписом.
  6. Зберігайте Книгу обліку протягом 3 років, навіть у разі закриття ФОП.

Ведення Книги обліку доходів лише на перший погляд може здатися складною та непотрібною справою. Крім прозорої звітності перед контролюючими державними органами, вона має цінність і для самого підприємця. Завдяки їй легко відслідковувати рух коштів, аналізувати динаміку доходів та оптимізувати витрати. Цей документ привчає до порядку, дисципліни та сприяє об’єктивному плануванню розвитку господарської діяльності.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *