Портрети чоловіків, у яких горять очі, тернополянка Марія Ділай малює у техніці, яку використовував Леонардо да Вінчі

Через  кохання ця жінка подалась у мандри.  Була у майстернях знаних художників Києва Івана Марчука,  Наталі Полтавець, Миколи Шевчука. І нарешті Марія Ділай  втілила у реальність свою мрію – поїхала до  Парижа на Монмарт,  де художники  Франції  та усього світу демонструють свою творчість  туристам  і місцевим жителям.

– У Парижі я шукала  нового розуміння себе, – ділиться художниця. –  Чогось свого,  справжнього. Може, й дивно, що у чужій країні.  Але знайшла те,  що шукала, – нові ідеї та натхнення.  Я повернулася новою і справжньою.  Мені випало у  житті чимало випробувань.  Знаю, що таке самотність,  важка праця і безвихідь.   Але вкотре переконалась, що Бог мене любить і чинить дива, скеровує до мене саме тих людей,  які творять історію.  Після цих  подорожей  сконцентрувала   увагу на  пейзажах.  Намалювала кілька церков і замків Тернопільщини. Пробую себе  у натюрморті.  Восени планую організувати  виставку.

Після  останньої персональної виставки Марія Ділай  довго мовчала, закрилася у собі. Каже, що це нормально, адже майже  усі художники після репрезентацій   усамітнюються.

–         Це через  пошуки себе, адже творча праця наповнює  і виснажує водночас.  Щоб набратися  сил для нового, потрібно переосмислити все, що вже  зроблено. Я навіть на якийсь час  засумнівалась у своїх силах, думала, чи варто продовжувати  все. Відчула себе ученицею на задній парті. Але згодом  якось усе внормувалось. Впорядкувала свій  внутрішній світ, який  став  виваженішим і простішим.

Марія Ділай   створила галерею портретів відомих особистостей.  Зобразила Пінзеля, Байду Вишневецького, Івана Франка, Івана Пулюя, Леся Курбаса, Романа Шухевича, Ігоря Герету,  Ігоря Пелиха та інших відомих особистостей, імена яких пов’язані з Тернопільщиною. А Україна про неї дізналася після того, як у художниці вкрали портрет Кадаффі.

– Люблю малювати сильних, харизматичних особистостей, – каже художниця. – Мрію зображувати президентів. Нині працюю з підприємцями і творчими людьми, службовцями, з односельцями. Я не  можу малювати знедолених людей.  Мені шкода, що вони свого часу не вловили момент, не вхопилися за можливість, щоб щось змінити у своєму житті. Тому  подобається зображувати  сильних духом,  брати з них приклад. Недавно  працювала з Віктором Павліком.

Марія Ділай  каже, що портрети замовляють переважно жінки. Їх лякає власна неприсутність у часі, що минає. Серед  чоловіків портрети хочуть мати політики або творчі особистості.

– На портретах усіх чоловіків горять очі, – розповідає Марія. –  Може, тому, що, перш ніж взятися до роботи, багато спілкуюся з ними, намагаюся зрозуміти характер, знайти позитивні риси у зовнішності і душі. Іноді закохуюся у них. Вони про це і не здогадуються.

Марія Ділай вважає, що некрасивих чоловіків не буває.

– Як у жінці, так і в чоловікові треба вміти побачити красу,  – вважає вона. – У чоловіках навчилася вловлювати  благородство, чесність, силу, внутрішнє чоловіче начало.  Вони відкривають ці риси тоді, коли є справжніми, самими собою.

Іноді  деякі риси на портреті художниця домальовує. Виправляє недоліки.

– Один портрет  молодого чоловіка вдосконалювала, – розповідає художниця. –  Він – археолог. Намалювала його не таким, яким він є, а таким, яким хотів би бути – засмаглим, із сережкою у вусі. Додала йому шарму такого собі мачо, м’язи підкачала. Тепер його друзі кажуть, що він на шикарного артиста схожий.

Над  портретом Марія працює приблизно два місяці,  вісім-дванадцять годин щодня. Вона малює у техніці “сфумато”, яку використовував Леонардо до Вінчі. Тому у предметів на картинах нема чітких контурів. Вони розсіяні, як дим.

– Я із  задоволенням малювала б з натури,  – каже. – Але більшість людей, яких зображаю, є відомими і дуже зайнятими, тому для створення їхніх образів використовую світлини, збільшую їх на комп’ютері. Починаю малювати з очей.

Крім техніки малювання  портретного живопису, Марія  вивчила психологію і фотографію.

–  Найлегше малювати  людей з асиметричним обличчям, тих, у кого великий ніс, підборіддя чи виразні очі,  – ділиться художниця. – Правильне обличчя означає правильність характеру, іноді замкнутість.

Портрети  сучасників Марія Ділай малює лише на замовлення.   Працює  викладачем живопису і рисунку у Тернопільському коледжі “Університету  Україна”. Дає  благодійні уроки  дітям з обмеженими можливостями, зокрема глухонімим.

– У цих діток  вроджене чуття дотику і кольору, – продовжує художниця. –  З ними нелегко працювати.  Але мені приносить  задоволення розуміння,  що можу допомогти в освіті  таким дітям.

Малюванню Марія Ділай вчить і дорослих. Вік її учнів від трьох до шістесяти років.

– Малювати – нині модно. – каже художниця. – Це один з методів  розвитку людини, запорука її психологічного здоров’я,  тому пояснювати про доцільність і модність мистецтва просто немає сенсу.  Серед моїх учнів – переважно чоловіки. Наприклад, відомий археолог  Василь Ільчишин створює під моїм керівництвом серію натюрмортів. Вчиться малювати з нуля. Є  діти відомих батьків  –  Настя та Аня Шкроботи,  здібні і творчі, саме такі потрібні нашому  поколінню мистецтва.

Марію Ділай  до Києва запросив Іван Марчук. Показав власну техніку малювання.

– Я кілька днів жила у його майстерні, – каже. – Бачила його перші роботи.  Іван Марчук мені порадив, щоб я малювала те, що маю в голові, а не копіювала когось. Сказав, що і реалістичним картинам слід додавати творчості. Процитував когось із відомих: «Чим більше я незрозумілий народу, тим більше мене цінують». Ми багато спілкувалися і Марчук  ображався, що в Україні не підтримують молодь, казав, що талановиту дитину зазвичай затопчуть. Мене вразило те, що він прокидається раніше, ніж встає сонце, мало спить і мало їсть, ходить пішки до майстерні. Йому шкода витрачати час даремно. Напевне, крім таланту,  саме  його працьовитість привела до такого успіху. А ще після спілкування з  Іваном Марчуком зрозуміла, що в усіх великих – душа чиста, як у дитини.  Спілкувалася з ним  улітку на відпочинку в Каневі, на Дністрі, побували в музеї Шевченка.Ця людина унікальна, знана усюди. Цікаво те, що  в друзі Марчук вибирає простих,  скромних і безкорисливих людей. А ще добре розуміє політику.  Знаю про нього  багато, про стиль життя  у побуті і найдрібніші секрети його поведінки. Думаю, що напишу про це невеличку книжку.  Цю справу мені довірив геній.

Художниця каже, що малювала завжди.

– Пам’ятаю, що до школи ще не ходила, а на асфальті постійно малювала  обличчя людей, – пригадує. – А школяркою  на останній сторінці зошита завжди  вимальовувала принцес. Бог заклав мені дар до малювання, а життя довершило. Ще з дитинства  шукала  в людях  лише хороше. Кожна жінка – принцеса у  душі. Усі люди красиві, тільки треба це побачити.

Наталя ПЕТРІВ

Коментарі вимкнені.