Богдан Юлик: Через Тернопільщину відстань до Карпат коротша на 100 км і подолати її можна буде без втрати комфорту

Начальник обласної Служби автомобільних доріг Богдан Юлик зазначає, що на Тернопільщині є дві траси, які дозволять економити водіям 80-100 км у стратегічних напрямках

На Тернопільщині спостерігається бум з оновлення магістральних доріг. Минулоріч після ремонту трас, які ведуть через область із заходу на схід, транспортні потоки зросли більш як у 2,5 рази. А вже цього року дорожники обіцяють зробити не менш комфортним проїзд з півночі на південь. Даний напрямок є стратегічним, адже дозволить багатьом водіям істотно скоротити відстань мандрівки при поїздці в Карпати, у той же Буковель. Про плани, які мають намір реалізувати найближчим часом в дорожньому господарстві Тернопільщини, спілкуємося з начальником обласної Служби автомобільних доріг Богданом Юликом.

Нові дороги – імпульс для розвитку туризму

– Якістю проведених у 2018 році ремонтів Ви задоволені?

– Абсолютно. Я часто їжджу цими дорогами і бачу, що жодних руйнувань на відремонтованих ділянках немає. Ми забезпечили комфортні умови для проїзду автотранспорту. На 99% роботи вже завершені. Залишилося лише дооблаштувати 3 км верхнього шару на трасі Тернопіль-Львів-Рава Руська. Тернопільщина розташована в центрі Західної України, є частиною міжнародного коридору, який веде з Євросоюзу до портів Чорного моря. Всі ці шляхи йдуть через нашу область. Зокрема, дорогами М-09 Тернопіль-Львів-Рава Руська і М-12 Стрий-Тернопіль-Кропивницький-Знам’янка в напрямку Хмельницького. Ці траси ми відремонтували минулого року, реалізувавши перший етап транспортної стратегії області. Другий етап – оновлення туристично-рекреаційних напрямків. Тернопільщина відома Почаївською лаврою та Марійським духовним центром в Зарваниці. Ми ведемо мову про те, що туристи, які в’їжджатимуть в область з півночі дорогою М-19, одразу зможуть дістатися в Почаїв, потім комфортно доїдуть до Тернополя, полюбуються озером та краєвидами. Після цього – Зарваниця, і можна їхати далі на відпочинок в Карпати. Адже проїзд через Тернопільську область зекономить туристам, які їдуть зі сходу та півночі України в Карпати, близько 100 км. Маршрут Тернопіль-Кременець відремонтований на 70%. Цього року ми його повністю завершимо. Там залишилося близько 20 км.

– Власне, водії очікують, коли на цій дорозі врешті відремонтують ділянку при повороті на Білу Церкву, яка перебуває у дуже поганому стані…

– Там така ситуація склалася через те, що дорога тривалий час не ремонтувалася. Є проблемна ділянка, де систематично утворюються ями. Навіть зимою ми їх намагаємося ліквідувати. Цього року там зробимо поточний ремонт і ця ділянка матиме таке ж покриття, як ті 38 км траси М-19, які ми вже відремонтували. Люди, котрі часто їздять до Києва, уже відчули зміни на цій дорозі. Ремонт дороги на Кременець важливий, адже жителі області і гості Тернопільщини як правило нею виїжджають на трасу Київ-Чоп і вже цією магістраллю прямують до столиці. Не менш важлива дорога Івано-Франківсь-Бучач-Тернопіль. Завдяки цьому маршруту водії, якщо не їхатимуть традиційно через Львівську область, зможуть зекономити близько 100 км, рухаючись до Карпат. При цьому вони ще матимуть змогу оглянути туристичні принади Тернопільщини.

– Коли вдасться виконати усі роботи на цих дорогах?

– Плануємо усе зробити цього року. Кожна область відстоює доцільність ремонту тієї чи іншої ділянки, формує програму ремонту доріг. Наша стратегія по транспортних та туристичних перевезеннях отримала позитивні відгуки в Укравтодорі та Кабінеті Міністрів, минулого року її вже почали фінансувати. Думаю, цього року продовжать згідно намічених планів. Ми вже не робимо хаотичного ремонту частинок доріг. Натомість зосередилися на артеріях, які важливі для розвитку області. На ремонт траси на Івано-Франківськ необхідно орієнтовно 800-900 млн грн. Кошти наразі ще не виділені. Очікуємо відповідної постанови Кабміну. Крім головного фінансування Служба автомобільних доріг ще розробила інвестиційний проект щодо ремонту доріг до духовних святинь Тернопільщини. Він отримав позитивний висновок Міжвідомчої комісії при Міністерстві економіки. Тож даний напрямок також може фінансуватися за рахунок коштів, які виділяють на інвестиційні проекти. Ми очікуємо кошти або з одного джерела, або з іншого. Обидва вищеназвані напрямки плануємо завершити цього року. Тоді окрім сполучення з Львівською і Хмельницькою областями, яке ми вже маємо, дадуться якісні дороги до Рівненської та Івано-Франківської областей. Це допоможе туристичному розвитку Тернопільщини. Також це дасть імпульс для розвитку об’єктів сервісу, закладів харчування. Однозначно від пожвавлення транспортних потоків виграє і місто Тернопіль. Інших магістральних доріг, як б нам треба було ремонтувати на даному етапі, я не бачу.

А що передбачає наступний етап?

– Доріг, які потребують ремонту, багато. Дуже цікавий напрямок з Тернополя на Ланівці. Колись усі їхали на Київ саме ним. У нас експлуатаційний стан даної дороги ще нормальний, а от в Хмельницькій області стан більш плачевний. Водії перестають цією трасою їздити, хоча вона коротша на 80 км. А це економія і часу, і коштів, якщо не їхати трасою Київ-Чоп. Ще один стратегічний напрямок – дорога на Чернівці. Але про все це зарано говорити. Зараз головне завдання – доробити М-19 та Н-18.

У 2018 році на Тернопільщині відремонтували дороги до Львівської та Хмельницької областей, а також частину дороги до Рівненської області

«Підрядників вибираємо з ТОП-10»

– Неодноразово велася мова про брак достатньої кількості якісних підрядників в Україні. Яка ситуація в області з виконавцями робіт?

– Головне, що всі бачать результат. Тому нам за 5-бальною системою можна поставити 4+. З підрядників-гігантів в області працює «Автомагістраль-Південь» та місцевий «Техно-Буд-Центр». Ці дві компанії входять в 6-ку найпотужніших в Україні. Якщо вартість об’єкту складає більше 100 млн грн, то ми стараємося так прописати тендерні пропозиції, щоб замовлення могла отримати потужна компанія. Така структура не потребує авансу, може сама організувати процес і якісно зробити роботу. Що стосується фірм-одноденок чи дрібних підприємств, то масштабні ремонти вони не можуть виконувати. Скажімо при оновленні напрямку Тернопіль-Підволочиськ лише самоскидів було задіяно близько 200 одиниць.

– Раніше сповільнення темпів робіт пояснювали браком асфальту. Цю проблему вдалося вирішити?

– Зараз кожна структура, яка виграє підряд, має в своєму підпорядкування мобільні асфальтобетонні заводи. При ремонті траси М-12 «Автомагістраль-Південь» та «Техно-Буд-Центр» працювали з 4-ма асфальтними заводами. І станом на серпень ця дорога в нас вже була готова. При ремонті дороги на Івано-Франківськ проблем з асфальтом, впевнений, теж не виникатиме. Договір буде укладено з тією організацією, яка має достатню кількість техніки, персоналу відповідної кваліфікації, мобільні асфальтні заводи, а також запас матеріалу для початку ремонтних робіт. Коли все це є, то об’єктивних причин для того, щоб не дотримуватися графіків робіт, не буде.

Оцінюючи у вересні якість проведених ремонтних робіт в області, керівник Укравтодору Славомір Новак відзначив, що Тернопільщина стала одною з найкращих областей за темпами будівництва доріг.

Нарешті почнуть будувати нову об’їзну Тернополя

– Роками озвучуються наміри збудувати нову об’їзну дорогу довкола Тернополя. Коли цей проект нарешті почнуть реалізовувати?

– У Тернополя є проблема перенасичення автотранспортом. Істотно збільшилася кількість автомобілів на іноземній реєстрації, в обідні перерви по Тернополю неможливо проїхати. А діюча об’їзна, де розташований сумнозвісний Гаївський міст, – у комунальній власності. Тому цього року буде реалізовано проект будівництва першої черги східного обходу Тернополя, яка з’єднає села Шляхтинці та Ступки. Також ведемо переговори з Європейським інвестиційним банком щодо фінансування другої черги. Її плануємо збудувати протягом 2020-23 років. Цей відрізок з’єднає дороги М-12 з М-19 ( автошлях пролягатиме між селами Велика Березовиця і Ступки). Наше завдання – розвантажити Тернопіль, щоб весь великотонаж ішов в обхід, не руйнував дороги міста і не створював незручностей тернополянам. Також вже врегульовано питання землевідведення. На жаль, довелося протистояти деяким місцевим чиновникам. Останні поклали око на державну власність. Зараз проект на стадії погодження технічною радою Укравтодору. Наступна стадія – затвердження Кабміном та проведення тендерних процедур. Кошторис нового обходу Тернополя складає 20 млн євро. Цю суму в рамках гранту надає Європейський інвестиційний банк. Першу чергу ( 8,6 км ) ми починаємо будувати цього року. До другого етапу приступимо після кінцевого підтвердження рішення ЄІБ фінансувати дане будівництво. Між Агентством автомобільних доріг України та Європейським інвестиційним банком уже підписано договір. Ще тільки чекаємо графіку фінансування.

– Проблема аварійного мосту на об’їзній Тернополя біля села Великі Гаї вже вийшла на всеукраїнський рівень. Як вона вирішується і в якому стані загалом мости області?

– «Гаївській» міст є частиною об’їзної Тернополя, яка перебуває в комунальній власності. Повну відповідальність за дану дорогу несе Тернопільська міська рада. Наскільки мені відомо, вони розробили проект, згідно з яким на місці моста хочуть збудувати дворівневу розв’язку. Вартість цього проекту – 250 млн грн. Нині коштів на його реалізацію немає. Як далі будуть розвиватися події, варто запитати балансоутримувача мосту. Що стосується мостів області, то коли проводиться поточний середній ремонт якоїсь автомагістралі,то туди включено і ремонт шляхопроводів та мостів. Якщо протягом року виникає аварійна ситуація, а це трапляється, адже мости збудовані ще у минулому столітті, то її ми ліквідовуємо за кошт експлуатаційного утримання. Але повноцінний ремонт шляхопроводів проводимо лише на підставі постанови Кабміну та в рамках поточного середнього ремонту дороги.

Андрій Вацик
 УНІАН

Коментарі вимкнені.