«Х-фактор»: одна забава?
Поспівали – і все? Чи мають учасники та переможець талант-шоу СТБ перспективи успішної музичної кар’єри
«Мне осталась одна забава: пальцы в рот и веселый свист», – співав у фіналі проекту «Х-фактор» головний його «скандаліст» Олександр Кривошапко. Рядки Сергія Єсєніна змальовують перспективи не лише цього талановитого хлопця з Маріуполя, а й решти його колег за конкурсом. Погостювавши на телеекранах, вони мають усі шанси піти у забуття.
«Я не бачу перспективи для цих талантів: шоу-бізнес у занепаді в Україні, погано працює, – каже музичний продюсер Володимир Бебешко. – Як у випадку з рештою талант-шоу, після фіналу “Х-фактор” з його учасниками, на жаль, може нічого не відбуватися: більшість має перспективи співати на корпоративах, доки про них не забудуть».
Пошук талантів є головною складовою українського «Х-фактора» (у перекладі з англійської – «особливий талант») і рисою, що відрізняє це талант шоу від оригінальної британської версії. У нашому випадку переможець Олексій Кузнєцов отримав 2 млн грн і волю розпорядитися ними на власний розсуд.
Набагато глибше в музичну індустрію інтегрований The X Factor. Створений на основі успішного проекту Pop Idol, він є продовженням його ідей та амбіцій. За правилами, «Людина Х» підписує контракт на 1 млн фунтів щодо співпраці зі студією звукозапису. За бажання британські продюсери залучають фіналістів The X Factor до співпраці з лейблами чи влаштовують для них концертні тури, що можуть тривати і кілька місяців.
Щодо СТБ, то канал ще не визначився, чи залучатиме учасників «Х-фактора» до участі у таких проектах, як мюзикл «Барон Мюнхгаузен», у якому задіяні учасники шоу «Танцюють всі!» й «Україна має талант». Нині посаду ведучої нового для СТБ (але не для українських телеглядачів) проекту «Танці з зірками» запропонували фіналістці «Х-фактора» Ірині Борисюк. Крім того, за словами керівника департаменту власного виробництва каналу СТБ Галини Пілютикової, розглядається можливість запросити до «Танців» учасників «Х-фактора» – в якості зірок. Про контракти з представниками музичної індустрії в ефірі «Х-фактора» не йшлося. «Це добрий трамплін і хороший аванс, а далі все залежить від самого учасника», – каже пан Бебешко.
Середні показники сезонів The X Factor у Великобританії:
Сезон | Дата першого випуску | Дата останнього випуску | Кількість епізодів, включно з заключними шоу | Середня кількість глядачів сезону, включно з підсумковими випусками, млн |
1 | 4 вересня 2004 | 11 грудня 2004 | 23 | 7.40 |
2 | 20 серпня 2005 | 17 грудня 2005 | 30 | 8.73 |
3 | 19 серпня 2006 | 16 грудня 2006 | 26 | 8.27 |
4 | 18 серпня 2007 | 15 грудня 2007 | 27 | 8.57 |
5 | 16 серпня 2008 | 13 грудня 2008 | 30 | 10.51 |
6 | 22 серпня 2009 | 13 грудня 2009 | 31 | 13.00 |
7 | 21 серпня 2010 | 12 грудня 2010 | 30 | 14.13 |
За даними The Broadcasters’ Audience Research Board
Природна адаптація
У пошуках українського відкриття «Х-фактора» СТБ не відступав від умов британського проекту. Як зазначила Галина Пілютикова, у правилах та інших «формальностях» суттєвих розбіжностей немає. Адаптували до особливостей українського менталітету лише контент – «і в емоційному сенсі, і в сенсі пісенного наповнення», і це каналу вдалося зробити природнім шляхом.
«Для багатьох поняття “формат” – це схема, від якої неможливо відступити. Але будь-яке талант-шоу будується на особистостях, і відмінність британського “Х-фактора” від українського – в героях, які по-різному бачать світ, різними шляхами йдуть до перемоги, – переконана сценаристка СТБ Тала Оніщук. – Схема “кастинги -тренувальний – табір – прямі ефіри”, в результаті яких хтось перемагає – однакова, це й називається форматом. А от те, що змушує дивитися цей проект – воно у кожної країни своє».
Ведуча Оксана Марченко, як і в шоу «Україна має талант!», впевнено посіла трон доброї королеви балу, яка замість тирад на тему шоу-бізнесу чи музики знаходила слова підтримки і для учасників, і для суддів. На сцену вона виходила в пошитих на замовлення сукнях від Роберто Каваллі та Дому моди Chanel, українських модельєрів Катерини Шеховської, Тараса Краскіна і керівника служби стилю СТБ Ольги Слонь. «Концепція образу, сукні розроблялися за два-три місяці до початку шоу – вони мали бути витримані в єдиній стилістиці. Остаточні ж приготування і завершений образ готувався перед кожним ефіром», – розповіли ТК у прес-службі Оксани Марченко.
Судді «Х-Фактора» – російський музичний критик Сергій Сосєдов, продюсер і співавтор телепроекту «Шанс», ведучий «Караоке на Майдані» Ігор Кондратюк, білоруський репер Серьога та співачка Йолка, яка народилася в Ужгороді і зробила музичну кар’єру в Росії. Як і в британському проекті, СТБ добирав суддів не за популярністю. «Судді мали бути чесними, розумними, честолюбними – щоб захищати своїх співаків – і небайдужими у ставленні до розвитку юних талантів. Ми звертали увагу і на суто людські риси: популярні зірки зациклені, як правило, на собі. А тут важливо, щоби члени журі насамперед займалися учасниками і могли їх чогось навчити», – коментує Галина Пілютикова.
Наявність серед членів журі лише одного музичного критика пані Пілютикова вважає за щастя: «Серед критиків украй мало людей, які здатні виступити в шоу одночасно і в якості добрих продюсерів. У проекті вони мали насамперед займатися учасниками, щось у них вкласти. Сосєдов виявився саме таким. Решта ж критиків – це, зазвичай, теоретики, які не хочуть втручатися в процес».
«Своїх» фіналістів Ірину Борисюк і Володимира Ткаченка Сергій Сосєдов називав білим і чорним діамантом. Не менше вболівали за своїх протеже і решта суддів. Втім, людяність не завжди перешкоджала суддям у спілкуванні між собою. «Незважаючи на те, що вони в кадрі періодично усміхалися одне одному, часом вони і кричали один на одного, і це додало напруження шоу, – розповідає Галина Пілютикова. – Можливо, через те, що судді стали активними учасниками процесу, “Х-фактор” вийшов найнапруженішим і найемоційнішим з-поміж усіх талант-шоу, які ми виробляли до цього часу».
Середні показники талант-шоу каналу СТБ:
Назва проекту | «14-49», «Вся Україна» | «14-49», «50 тисяч плюс» | |||
Рейтинг | Частка | Рейтинг | Частка | ||
Україна має талант-2 | 5,99 | 26,37 | 6,31 | 27,76 | |
Танцюють всі-3 | 3,78 | 17,51 | 4,33 | 19,86 | |
Х-Фактор | 5, 13 | 19,49 | 5,54 | 21,62 | |
Середня частка СТБ за 2009 рік | 10, 59 |
Розрахунок показників було здійснено з урахуванням повторів для населення віком 14-49, вибірки «Вся України» та «50 тис.+». Показники за 2011 рік не фінальні. Дані надані компанією Gfk Ukraine. Детальніше про використані змінні дивіться в глосарії Gfk.
Діаманти без золотої жили
З-поміж самих учасників найкраще вдалося привернути до себе увагу глядачів Олександру Кривошапку. Після того як конкурент дуету вокалістів Олександра Павлика та Сергія Семенова залишив проект за рішенням членів журі, глядачі СТБ влаштували справжній бунт в інтернет-форумах та на київській станції метро Святошин. Після цього інциденту СТБ змінив правила. Зокрема, у фіналі проекту виступало чотири, а не три фіналісти, як планувалося спочатку. Крім того, після наступу фанатів Кривошапка члени журі вже не визначали, хто саме з учасників проекту мав вибути. Рішення про те, хто програв, приймали лише глядачі – смс-голосуванням.
Однак перемогу в шоу здобув студент Донецького музичного училища Олексій Кузнєцов. Окрім нього та Кривошапка чимало виконавців спровокували обговорення шоу в кафе, тролейбусах, салонах краси і банках. Країна вболівала за Ірину Борисюк, Олександра Павлика і Сергія Семенова, Марію Рак, Володимира Ткаченка… У сенсі популярності СТБ повторив успіх адаптацій «Х-фактора» у Британії, Данії, Нідерландах, Італії. Як і в Британії, глядачі часто називали рішення суддів несправедливими і закидали каналу технічні проблеми з відправленням смс.
Однак, на відміну від пересічного глядача, фахівці музичної сфери сенсацій для себе не відкрили. «Рівень учасників хороший, – констатує Володимир Бебешко. – У фіналі були справді гідні співаки. Але я не можу сказати, що “Х-фактор” відкрив суперзірку».
За його словами, чи не половина артистів та аматорів із талант-шоу СТБ є вихідцями проекту «Шанс». Наприклад, Володимир Ткаченко, якому, як і в «Х-факторі», не судилося вийти в суперфінал. «У “Шансі” були сильніші вокалісти – взяти хоча б дуже сильного оперного співака Віктора Мельника. Щодо “Х-фактора”, може, хтось із продюсерів і захопився його учасниками, та я особисто не побачив тут комерційної жили, щоб загорітися зробити з когось зірку».
Колишній музичний продюсер Олександр Бригинець вважає, що оцінювати рівень вокалістів за їхніми виступами в шоу зарано: «Початковий рівень виконавця не може бути високим». Однак так вважають не всі – зокрема, у Великобританії музичні продюсери шукають таланти й під час перегляду The X-Factor.
Попереднє уявлення про переможця «Х-фактора» вже має Володимир Бебешко. Зокрема, він схиляється до думки, що Олексій Кузнєцов має «специфічний голос», із яким у нього більше шансів для реалізації на класичній сцені, аніж на естраді.
Олександр Бригінець вважає, що реалізувати ці шанси можливо. «Якщо не чутки, що Олексія Кузнєцова підтримують певні лобісти, зокрема родичі, які інвестують у нього чималі кошти, він може реально стати зіркою». Кошти, які здобув сам переможець, пан Бригинець вважає не такими вже й серйозними: «Це невелика сума і не мала – комусь вистачить, а комусь буде мало. Залежить від того, як розпорядитися. Якщо діяти за системою відкатів і махінацій, цієї суми ні на що не вистачить. Інша справа – цілеспрямований менеджмент і маркетинг і правильний репертуар, адже що гарна пісня, тим складніша її розкрутка».
За час проекту окремим його учасникам довелося змінити по десятку пісень та образів, однак продюсери не вважають таке завдання надскладним: одна справа – переспівувати чужі фірмові пісні, а інша – виконувати «свої» і перетворювати їх на хіти.
Іншої думки Володимир Завадюк, який спостерігав усі переспіви під час підготовки залаштункової «Невідомоъ версії “Х-фактора”». «Оператори, режисери, журналісти, адміністратори з власного досвіду знають, що таке випробування кастингами, довготривалими зйомками, перельотами, “прогонами” та “генпрогонами”. Від репетиції до репетиції, з ефіру до ефіру учасники боролися з нереальною втомою, змінами репертуару, надскладними постановками та хворобами», – свідчить екс-журналіст «Вікон» та автор сюжетів про чупакабру.
Шоу на два мільйони
За словами Галини Пілютикової, в реалізації шоу СТБ вдалося майже все: «Були окремі помилки, які врахуємо в наступному сезоні».
Успіх «Х-фактора» засвідчили представники й інших каналів. Від капелюшка Йолки до елементів балету – в усьому проект відрізняла насамперед продуманість. Штат команди склав близько 220 осіб, які, за словами Володимира Завадюка, «як ніхто інший знаються на “Х факторі”, адже мають його самі».
«Мене вразили рейтинги цієї програми і те, що вся країна спостерігала за його подіями, – каже хореограф і ведучий Нового каналу Дмитро Коляденко. – Дуже цікаве журі, дуже цікаві постановки виконавців – картинка просто імпортна, німецька така. На СТБ все добре з хореографією».
«Для мене “X-фактор” – це майже повторення програми “Шанс”, – каже пан Бебешко. – . Але “Шанс” був цікавішим, там відбувалося більше перетворень, які спостерігали глядачі. А тут просто виходять хлопчики і дівчатка, під “-1” співають, гарне оформлення».
Для Тали Оніщук «Х-фактор», де «неможливо щось планувати», став «монографією на 800-900 сторінок». «Головним завдання, як і в інших наших талант-шоу, було якнайповніше розкрити і показати героя, його зміни упродовж шоу, як він долає труднощі і реагує на різні обставини. І “Х-фактор”, і “Танцюють всі!”, і “Україна має талант!” – це проекти про особистостей», – розповідає сценаристка.
Повернувши інтерес до талант-шоу, СТБ не збирається відступати від цього формату. На думку Галини Пілютикової, в цій ніші канали конкуруватимуть, як і раніше, в якості: «Хтось братиме технологіями, хтось – емоційністю, хтось – витонченістю чи підходами до конкурсної програми. СТБ ставить одразу на все – яскраві номери, постановки, кількість задіяних людей. Ми якраз із тих, хто не хоче лишати білих плям у шоу. І тут усе залежить від рівня людей, які над ним працюють. У нас це добрі фахівці, які люблять свою роботу і віддаються їй повністю».
Зовсім інші очікування від проекту в Олександра Бригинця: «Головним Х-фактором будуть зміни у кар’єрі виконавців. Одна справа – робити шоу, щоб подражнити глядачів. Якщо ж казати про справжню роботу з виявлення майбутніх зірок, то тут журі і організатори мають враховувати чимало інших факторів, окрім зовнішності чи вокалу, а канал – підтримати співаків. Згадаймо інші талант-шоу: “Шанс” дав Віталія Козловського та ще небагатьох, щодо “Фабрики зірок”, особливо першої, то й згадати нічого. За рік чи два побачимо, чи на тих людей зробили ставку продюсери “Х-фактора”».
Стаття – http://www.telekritika.ua/
Коментарі вимкнені.