Вадим Боярський: “У механізмі оформлення субсидій нічого не змінилося”
Станом на початок липня 187 тисяч мешканців Тернопільської області отримують державні дотації на оплату житлово-комунальних послуг.
– Звичайно, це менше, ніж було під час минулого опалювального сезону. Адже під час перерахунку субсидій на літню пору виявилося, що, незважаючи на зрослі тарифи, фінансовий стан деяких тернополян дозволяє їм розраховуватися за спожиті енергоносії без допомоги держави, – пояснив директор департаменту соціального захисту населення Тернопільської облдержадміністрації Вадим Боярський.
За словами посадовця, зовсім іншою буде ця «арифметика» вже незабаром – з настанням осінньо-зимового опалювального періоду, коли людям доведеться оплачувати обігрів своїх осель. Та навіть напередодні цього сезону у департаменті соціального захисту населення не прогнозують тотального збільшення кількості претендентів на субсидії.
– За попередніми підрахунками, чисельність одержувачів державної допомоги може зрости максимум на 50 тисяч, – відповів Вадим Андрійович на уточнююче запитання кореспондента «Нашого ДНЯ» і наголосив, що на добробут цієї категорії наших краян зрослі тарифи жодним чином не впливатимуть. Обов’язкова плата за житлово-комунальні послуги, розрахована на підставі доходу сім’ї, й надалі буде залишатися у межах соціальних норм, а натомість змінюватиметься тільки сума субсидії.
– Обов’язкова плата – це відносно стала величина і ніхто не має права довільно коригувати її у будь-який бік упродовж 12 місяців – на період дії субсидії.
– У механізмі оформлення субсидій фактично нічого не змінилося. Необхідні заяву та декларацію можна заповнити безпосередньо у відділі соціального захисту населення за місцем постійної реєстрації або навіть вдома, а вже потім вислати ці документи поштою. Щоправда, все ж раджу звернутися до наших працівників особисто, оскільки, як свідчить практика, далеко не всі можуть без кваліфікованої допомоги правильно та повністю заповнити необхідні документи. А ще можна зареєструватися для отримання субсидій на веб-ресурсі Міністерства соціальної політики України.
– При стандартній процедурі – заява та декларація, при собі мати паспорт та ідентифікаційний номер.
– Це так звані виняткові випадки, які потребують окремого рішення комісії. Наприклад, кількість людей, які фактично проживають у помешканні не співпадає з кількістю зареєстрованих у ньому. Хтось із членів сім’ї тривалий час перебуває за кордоном. Тоді заявник має надати довідку про місце фактичного проживання цього родича чи родички, а, якщо це неможливо, то потрібно викликати соціального інспектора, який засвідчить цей факт. На підставі завіреного ним акту обстеження встановлюється фактична кількість мешканців і саме їхній сукупний дохід беруть до уваги при призначенні субсидії. Або інша виняткова ситуація: – сім’я придбала товар чи товари на разову суму понад 50 тисяч гривень. Згідно із законом вона втратила право на субсидію. Однак, у житті трапляються різні ситуації. Тож, якщо заявник надасть серйозне обґрунтування того, що не може самотужки оплачувати комунальні послуги, комісія при райдержадміністрації або при виконкомі у містах обласного підпорядкування зможе прийняти позитивне рішення на його користь, враховуючи особливі обставини.
– Саме так. Відтепер кожен вправі вибирати, що для нього вигідніше. Для прикладу доцільно проаналізувати два варіанти. Перший, коли людина користується пільгами та не користується субсидією – для цієї категорії абсолютно нічого не змінилося. Другий, коли пільговик отримував ще й субсидію, яка, до речі, раніше призначалися з врахуванням вже наданих йому пільг. Тепер так не буде. На час дії субсидії надання пільг цим людям призупинено. Їхній сімейний бюджет від цього не постраждає. Адже обов’язкова плата, яку та чи інша сім’я має перерахувати за житлово-комунальні послуги, не залежить ні від тарифів, ні від пільг. Вона залежить винятково від доходу цієї сім’ї. Тож не важливо, як саме називатиметься державна допомога, а те, що вона збереже платежі людей у межах соціальних норм. Якщо ж після розрахунку розмір субсидії вийде «нульовим», громадянам автоматично відновлять передбачені їм пільги.
– Якщо підприємець платник єдиного податку наприклад першої категорії – то на рівні двох прожиткових мінімумів для працездатних осіб – зараз це 2900 гривень. Інформацію про дохід одержувачів субсидій нам подає фіскальна служба.
– Разова при народженні – ні, а ті, що нараховують щомісячно протягом трьох років, – так.
– Якщо цей громадянин перебуває на обліку у центрі зайнятості і отримує допомогу з безробіття, то саме її вносять у декларацію. Якщо ж перебуває на обліку, але не отримує виплат, то при визначенні розміру субсидій йому зарахують як щомісячний дохід один прожитковий мінімум для працездатних осіб, тобто – 1450 гривень. Якщо ж людина не працює і не зареєстрована у центрі зайнятості, то цю суму треба множити на два.
– Очевидно, законодавець мотивував таку норму тим, що в Україні ще дуже багато людей працюють без належного оформлення трудових відносин.
– Меж для удосконалення будь-якої справи немає, зокрема і Порядку щодо надання субсидій. Обговорюються різні варіанти, зокрема щодо їх монетизації. Є ризик в тому, що отримавши кошти на руки людина може потратити ці кошти не для оплати житлово-комунальних послуг, а на інші цілі. На мою думку доцільно було переводити кошти державної допомоги на картковий рахунок, але так, щоб витрачати їх можна було тільки на оплату житлово-комунальних послуг. Коли ж опалювальний період завершиться, наприклад, 1 травня, ці рахунки автоматично розблоковуються і тоді залишок витрачайте на що хочете. Тоді споживачі – одержувачі субсидій були б зацікавлені в економії енергоресурсів.
А кто из законотворцев ,пробовал официально устроится после 45 до 55 для женщин,
а для мужчин 50 – 60 либо уборщица ,либо сторож или дворник
и без гарантии оформления?