Як СБ ОУН засилало своїх людей в сітку НКДБ Тернопільщини. Частина четверта
Стаття підготовлена на основі матеріалів архівно-кримінальних справ, які зберігаються в Управлінні СБУ Тернопільської області.
«Наступив 1946 рік. Майже кожного дня до нас навідувалися як не «стибки» то група з енкаведе чи з райкому партії. Я з Дзвинячі майже кожного тижня навідувався в своє село та зустрічався з Теслюкам. Я жив з жінкою на Дзиняцьких хуторах. Тут не поодалік від хати моєї тещі розміщалася криївка в якій перебували троє повстанців. Я про них не знав. Вони переховувалися вже десь з пів року. Я добре пам’ятаю, а це було на початку лютого 1946 року, прибуло багато енкаведистів і «стрибків» з Вишнівця. Вони оточили невелику місцевість, прилягли і почали викрикувати, щоб бандити здалися живими. відповіді не було і вистрілів у відповідь також не було. Тоді один із стрибків почав підповзати по снігу до криївки. В одну мить з схрону пролунав постріл і «стрибок» лишився лежати мертвим. Тоді і почали кидати гранати. Лунали вибухи, солдати підповзали ближче, але добратися не могли, бо влучні поодинокі вистріли і вже там було троє лежачих. Так тривало до двох годин. Тоді один з енкаведистів взяв на руки хлопчика , який проживав на хуторі і почав підходити до криївки прикриваючись малою дитиною. Коли він підійшов майже до входу, пролунав одинокий вистріл і все навкруги замовкло. Енкаведист опустив хлопчика і зірвав люк. Він туди не заходив, а кинув дві гранати. Через декілька хвилин в схрон послали місцевого жителя, який через деякий час виліз і сказав що там тільки один чоловік лежить мертвій. А де решта запитали енкаведисти? Потім витягнули мертвого повстанця. Це був Бодасюк Василь.
БОДАСЮК ВАСИЛЬ ГРИГОРОВИЧ псевдо «Кривка», народився в селі Загороддя Вишнівецького району Тернопільської області. Член ОУН, вояка УПА з серпня 1943 року. Перебував у сотні «Чіпа» під керівництвом ройового «Мухи» – Володимирського Хотія. Загинув під час облави у криївці 23 лютого 1946 року на Дзвиняцьких хуторах коло села Бутин.
Його «стрибки» погрузили на віз і повезли до Вишнівця. Я про цей схрон не знав нічого. Енкаведисти потім цілий вечір ходили по всіх хатах на нашому хуторі і шукали ще двох повстанців. Адже їм напевне була подана інформація про трьох чоловік а вбили одного. І то поплатилися трьома вбитими своїми людьми і двома пораненими. Так і нічого не взнавши, серед ночі поїхали у Вишнівець. Я через три дні зустрівся з Теслюком і все розказав про побачене. Він також нічого не знав про «Кривку». Напевне він вже давно переховувався і на контакти з ОУН не виходив. Через місяць я провів зустріч з Маліголовкою Федором «Клепка».
МАЛІГОЛОВКА ФЕДІР МАТВІЙОВИЧ – «Клепка» народився 1921 року в селі Старий Вишнівець Вишнівецького району Тернопільської області. Член ОУН з 1941 року. З липня 1943 року перебував в УПА в сотні «Чіпа». У грудні 1943 року був призначений районовим політінформатором . Загинув 13 січня 1947 року в селі Лози під час облави Вишнівецького РВ енкаведе.
Я з ним зустрівся в хаті Семенюка Пилипа кличка «Ворон», жителя села Дзвиняча. Там ми провели майже всю ніч обговоривши багато важливих питань. Він мені розповідав багато про «Зірку». Адже «Зірка» десь пропав і на контакти не виходив. Одні говорили що його вбили енкаведисти, а другі казали що розстріляли наші есбісти. «Клепка» казав, що на Бойчука чогось почав тиснути обласний СБ ОУН за підозру за співпрацю з НКДБ і тому він втік, щоб не бути вбитим. Як я потім через роки взнав, Бойчук справді втік, рік переховався в свого тесця, поміняв прізвище і друге одружився з своєю дружиною та проживав на сході України. Я з Маліголовкою також обговорили події двадцятого квітня 1944 року, що відбулися у Мишковецькому лісі. Адже тоді енкаведисти розстріляли 27 молодих хлопців з села Поляни, Кинахівці та Мишківці. Як це сталося? Чому вони так попалися на таку наглу смерть. А відбулося це так. Хтось з місцевих запроданців, за чіткою вказівкою Вишнівецького НКДБ повідомили цим молодим хлопцям, що є приказ вищого керівництва обласного ОУН, щоб всі молоді хлопці зібралися у лісі і будуть йти на Карпати. Була спланована година збору і вказано конкретне місце. Всі тоді зібралися і стали чекати команди. І тут їх кругом оточили та постріляли, а кого не вбили, а тільки поранили, то добивали прикладами. Ці страшні звірства відбувалися серед білого дня. А половина молодих хлопців що були там навіть не мали відношення до УПА. А пішли на цю зустріч тільки з патріотичних міркувань, бо хотіли відстояти незалежність нашої України»,
А чи шанують цих вбитих патріотів енкаведистами тепер? Чи кладуть квіти в день цієї страшної трагедії? Чи 20 квітня вщанували цих вбитих героїв нашого краю?.
«Я ще весною мав зустріч з Левенцем Юхимом псевдо «Карпенко».
ЛЕВЕНЕЦЬ ЮХИМ ІВАНОВИЧ народився в селі Федьківці Вишнівецького району Тернопільської області 1920 року. Член ОУН з 1938 року. Закінчив Вишнівецьку рільничу школу у 1937 році. Вояка УПА з 1943 року. Надрайновий провідник ОУН. Загинув 13 серпня 1946 року під час облави енкаведистів на Лановеччині. Щоб не здатися в полон – застрелився.
Ми мали коротку розмову. Він мене запитав як часто я зустрічаюсь з Квасовим і що мені примушують робити. Я відповів що вже більше як пів року туди не навідуюся. Він мені порадив, щоб я доніс на сільського голову села Дзвинячі та села Бутин у підозрі на співпрацю з повстанцями. Через тиждень я все написав і заніс у Вишнівець. Я там зустрів Квасова. Він чогось був сердитий і зі мною майже не говорив, але листки забрав. Я ще пройшовся Вишнівцем, пішов випив пива та підсів на віз і поїхав на Бутин. Це було літо 1947 року.
Коли з фронту прийшов мій рідний брат Григорій, то ми рідко з ним зустрічалися. Він до мене сам прийшов на хутір і тоді ми поговорили майже всю ніч. Він розказав як воював, як його енкаведисти під час мобілізації заарештували, вели слідство, хотіли судити, але відправили у штрафну роту. Там в живих з десяти залишалося двоє. Він казав, що в самі гарячі точки фронту, під страшний вогонь ворога, кидали першими їх, але перед атакою давали випити спирту, щоб не мало пам’ятали що робити, а бігли вперед. Він розказував, як його допитували, били, погрожували. він бачив що там були доноси на нього від Чирвінського. Прийшовши з фронту він так і не полишив оунівську діяльнсть і знову налагодив контакти з хлопцями не тільки в Бутині, але і по всіх селах Вишнівеччини. Я був пасивним , а він активізувався у 1948 році. Він поширював листівки по селах, зустрічався з хлопцями, часто на декілька днів пропадав. донощики постійно за ним стежили. Одного ранку після Різдва, перед Новим роком, а саме 13 січня 1949 року до нас на хутір на двох санях запраженими кіньми прибуло четверо енкаведистів з Вишнівця. Я побачив через вікно і зрозумів що приїхали за мною. Вони увірвалися в хату і побачивши мене сказали щоб я збирався і їхав з ними у Вишнівець . Моя жінка почала плакати і питати за що? У відповідь почула що «Враг советской власті і отчизни». Вона не могла втямити такого слова як «отчизна» і питала декілька разів: – «А хто це такий?» Я також не знав що це таке. Аж там у тюрмі зрозумів таке поняття як отчизна. І все життя потім для мене «отчизна» це була Росія. Я шанував слово БАТЬКІВЩИНА.
У мене в хаті провели обшук, все перерили і не тільки в хаті, а в стодолі, в льосі, навіть купу гною проколювали вилами. Як я потім зрозумів шукали зброю , криївку і заборонену літературу. нічого не знайшли, бо і нічого в дома не було. У вишнівці я зустрів Квасова, який тоді сказав мені «что плохо я работал, не труділся в поте лица і за ето заслужил». На другий день 14 січня у вишнівецьку тюрму привезли і мого брата Григорія. Нас разом відправили у Почаївську тюрму, і як потім я зрозумів це нас заарештував Почаївський районний відділ НКДБ. Допитували, все вимагали щоб когось ще здав, чи винний чи не винний але вимагали підписати документи на декількох людей. Цього я не робив. 01 червня 1949 року Особовою Нарадою при МДБ СРСР був засуджений по ст.ст. 20-54-І а і 54 –ІІ КК УРСР на 10 років позбавлення волі в ВТТ без конфіскації майна. Випустили мене після амністії у 1956 році. Мого брата Григорія засудили також на 10 років. Його також випустили у 1956 році. Після поневолення я став проживати в селі Кинахівці.
На початку семидесятих років, мені прийшлося йти пішком з Вишнівця до села Бодаки, щоб відвідати хворого мого добре знайомого. моя дорога пролягала через село Мухавець . Це був десь обідній час. Коло консервного заводу я випадково перший раз коло заводської брами побачив Квасова. Треба так? Через стільки років і лоб в лоб. Я пронизливо подивився на нього і він мене впізнав. Мені його легко було впізнати. Лице не змінилося, а саме головне це папіроса завжди у нього стирчала на губах та пронизливий його енкаведиський погляд, наче хотів з мене щось витягнути. І перше слова були не вітальні, а «куди ідьош Казновецкій?». Йому непевне в цей час видалося, що він ще сидить у себе в кабінеті Вишнівецької тюремної катівні НКДБ. Я потів в Бодаках взнав, що він не забрався з Вишнівця, а оженився і тепер працює на консервному заводі та проживає в селі Муховець. Ще сказали що на заводі збиває ящики разом з жінкою та старшим сином, але по привичці кожного дня лазить по заводі та старається щось підслухати що говорять люди. У мене постійно в пам’яті була одна подія. Ще літом 1948 року я прийшов до Вишнівця на базар купити жінці матерії на спідницю. довго ходив по базарі зустрічався з знайомими і там почув, що коло польського костелу енкаведисти посадили на землю і підперли вбитого повстанця. Його привезли чи то з Снігурівки, чи з манева. матерію на базарі купив, ще придбав ґудзики. Ще залишив собі гроші на пиво і вирішив по дорозі до дому навідатися в село Бутин. Ще на базарі зустрів Бутинських людей і в них було вільне місце на возі. Але вони мали їхати пізніше і я мав час походити по Вишнівці. Тому чогось і вирішив подивитися на вбитого повстанця. Ось підходжу і бачу сидить бідний підпертий на землі. Видно прострелений з автомата, тіло покривавлене, лице понівечене. А коло нього по обидві сторони, на відстані метрів, три стояли два стрибки. Одного я впізнав, сам він з села Муховець і декілька раз приїздив до нас на хутір та в село Бутин. Дуже прислужувався енкаведистам, до людей відносився дуже погано, обзивав їх і постійно носив коло себе зброю. А тут стояв і пильно дивився на кожного, хто проходив, наче хотів взнати хто йде і куди. Мене він не знав, а я його добре впізнав. Запроданець. Я не показав виду, що цікавлюся вбитим і швидко пішов дальше. І сам там, на цьому коло костела місці так зненавидів того Мухавецького «стрибка». Потім коли я прийшов з тюрми, через багато років зустрів його на Вишнівецькому ринку. Я розпитав про нього декількох знайомих і взнав хто він є. Вислужився, дали йому відповідну роботу завсклада на консервному заводі. Хто отримав тюрму, а хто грошовиту посаду.
МАТЕРІАЛИ ПІДГОТУВАВ ОЛЕГ КРИВОКУЛЬСЬКИЙ
Для чого була та тупа нiкому не потрiбна боротьба. для чого стiльки життiв загублено? Один iдiот придумав тупу iдею. котра не могла бути втiлена, бо нема в цьому нiякого сенсу – не зможе самостiйно iснувати ця мiсцевiсть – нема там для цього коштiв i добути нема де. Невже ви до цих пiр не розумiете цього i не можете дати правильну оцiнку тому. що сталося? Все одно прийшлося б комусь здаватися – Польщi. чи Австрii. чи комусь ще. Для чого було людям нерозумним сiльським хлопцям голови морочити? Чому iхнього керiвника нiхто не спитав як мае iснувати та незалежна Украiна? I чому ви до цих пiр не можете зробити правильнi та чеснi висновки з тiеi iсторii?