Політичні гороскопи, що маніпулюють думкою виборців – соціологічні опитування у Тернополі
Згідно статті 67 Закону «Про вибори народних депутатів України» «Забороняється оприлюднення чи поширення в інший спосіб результатів опитування громадської думки, пов’язаного з виборами, в тому числі щодо партій – суб’єктів виборчого процесу та кандидатів у депутати, протягом останніх десяти днів перед днем голосування». Тобто вже завтра не можна публікувати соціологічні дослідження та опитування.
На превеликий жаль, якщо проаналізувати опубліковані у тернопільських засобах масової інформації соціологічні дослідження, можна констатувати, що вони стали однією із політтехнологій. Якщо оприлюдненні опитування, щодо результату політичних партій ще більш-менш відповідають дійсності, то опубліковані рейтинги кандидатів у мажоритарних округах Тернопільщини нерідко бралися зі стелі. У деяких так званих соціологічних дослідженнях сумарні голоси віданні за кандидатів перевищували 100 відсотків. Як зізнався один із кандидатів у народні депутати «прийшов заплатив певну суму ось і є потрібний рейтинг», а потім з’являється у газеті стаття, для прикладу «Остап перемагає».
Можливо у більшості випадків тут вина не соціологів, а редакторів друкованих видань, які мали б поцікавитися думкою інших соціологічних структур щодо деяких опитувань. Звичайно, що наші ЗМІ не настільки багаті, щоб дозволити собі замовити незалежне соціологічне опитування, тому й публікують різні вигадані соціологічні опитування, які вже в Тернополі охрестили – політичними гороскопами, що покликані маніпулювати думкою виборців.
Звичайно, що результати соціологічних досліджень не на багато вплинуть на вибір людей, які голосуватимуть за так звані «прохідні партії», а от щодо тих, що балансують на межі проходження то значно можуть вплинути на їх результати, адже виборець може задуматися, «для чого мені голосувати за дану партію, якщо вона не проходить у Верховну Раду, куди піде мій голос»? Знову хочу підкреслити, шо це швидше не вина соціологів, а вина політиків та їхніх штабів, які намагаються використати науку у своїх меркантильних цілях.
Ще однією особливістю цьогорічної виборчої кампанії стала поява так званих віртуальних соціологічних структур, які опублікували сумнівні соціологічні опитування щодо електоральних симпатій українців та жителів області на користь одного чи іншого кандидата.
Також у газетах нерідко передруковувалися опитування, які проводили тернопільські місцеві сайти, до яких також потрібно ставитися з великими застереженнями, адже працівники штабів, симпатики партій чи кандидата могли по кілька разів проголосувати з інших комп’ютерів, попросити друзів і т. д. Найголовніше те, що у цих інтернет-опитуваннях здебільшого бере участь молодше покоління і не завжди врахована думка старших людей, зокрема пенсіонерів, для більшості яких комп’ютер це щось недосяжне, але саме вони найбільш активними і майже завжди приходять на виборчі дільниці. Ці голосування можна швидше назвати не соціологію, не опитуваннями, а змаганням штабів партій чи кандидатів.
Тому краще довіряти вже більш відомим соціологічним структурам, але також із певними застереженнями, бо й тут можуть бути різні способи обробітку даних, різна методика, вибірка, може бути опублікована вигідна інформація для однієї з партії чи кандидата, а інша прихована, у варіантах відповіді не передбачена альтернатива, опитування може проводитися у населених пунктах, чи мікрорайонах, де один із кандидатів має найбільшу підтримку, а у тих де має високу підтримку його конкурент не проводитися.
Також під час оприлюднення так званих опитувань кидалася в очі відсутність графи «не визначився (визначилася)», а якщо й була така графа, то дуже дивував малий відсоток, хоча мабуть ні для кого не секрет, що майже третина виборців визначаються в останній тиждень, нерідко в останній день перед голосуванням.
Також слід пам’ятати, що більшість правдивих соціологічних опитувань не публікуються, вони є закритими і спрямовані для того, щоб кандидати і штаби могли скоригувати виборчу кампанію.
У день виборів буде запущено ряд exit-poll’ів подивимося, чи відрізнятимуться їхні дані від даних різноманітних соціологічних опитувань, які були опубліковані та загалом із результатами виборів.
За даними Тернопільського представництва Інституту української політики
Коментарі вимкнені.