ТО скасували. Хай живе ТО!

5 липня Верховна рада з ініціативи Віктора Януковича скасувала обов’язковий техогляд для легкових автомобілів, які використовуються в некомерційних цілях. Здавалося б, автомобілісти України можуть зітхнути з полегшенням. Але на ділі гучний прорив ризикує виявитися “пшиком” – ТО доведеться проходити “добровільно-примусово”.

Як водій водіям

Президент Україні крім усього іншого відомий як досвідчений автолюбитель. У своєму допрезидентському минулому Віктор Янукович був і автослюсарем, механіком автопідприємства і, і навіть генеральним директором Донецького обласного територіального об’єднання автотранспорту. Любов Януковича до автомобілів знайшла відображення навіть на його фамільному гербі, подарованому друзями. Герб вінчає кентавр з кермом в руках. “Кермо на гербі символізує любов президента до автомобілів і вказує на його звання “Заслужений працівник транспорту України”. Кермо ще символізує управління, в даному випадку управління спочатку Донецькою областю, а тепер і всією Україною”, – відзначає один з авторів і художник герба, член Всеросійського геральдичного товариства (ВГО) Юхим Комаровський.

Оскільки друзі подарували Януковичу герб тоді, коли він був Донецьким губернатором, на думку Комаровського, герб треба оновити. Крім усього іншого, російський фахівець з геральдики хоче більш чітко промальовувати кермо в руках у кентавра. Не можна не згадати і спільний автопробіг українського та російського президентів восени 2010 року.

Не дивно, що з часом український президент вирішив потурбуватися і про долю пересічних автолюбителів. 15 січня 2011 р. президент на засіданні керуючої ради Комітету з економічних реформ зробив догану міністру внутрішніх справ Анатолію Могильову. “Я показую вам жовту картку. Техогляд приватного транспорту, який обіцяли скасувати, досі існує. Над людьми продовжують знущатися”, – сказав Янукович. “Гарант” вирішив діяти сам і напевно – в квітні 2011 року Янукович ініціював законопроект про негайне скасування техогляду. Як це часто буває з президентськими законодавчими ініціативами, бажаючих перечити Януковичу не знайшлося і законопроект прийняли в першому читанні.

“У парламенті є багато прихильників ідеї скасування обов’язкового державного ТО, і тому я думаю, що він буде прийнятий найближчим часом… І запрацює через кілька місяців”, – пояснювала при внесенні законопроекту до парламенту представник президента в Конституційному суді України Олена Лукаш. Втім, ці “прихильники скасування обов’язкового державного ТО” до внесення президентського законопроекту стосовно техогляду були налаштовані прямо протилежно. Інакше чим пояснити відправку на доопрацювання законопроекту №5066 авторства Анатолія Гриценка, який теж скасовував обов’язковий техогляд?

Як би там не було, але 5 липня у другому читанні Верховна Рада прийняла президентський законопроект у другому читанні. А 8 липня глава держави його підписав. Відтепер обов’язкового державного техогляду не буде. Однак автолюбителі не поспішають радіти. Адже ТО все ж доведеться проходити, нехай і не в ДАІ.

І все-таки він залишається

Здавалося б, скасування техогляду полегшить життя водіям. Адже зникне ще одна стаття витрат. Та й “побічні” побори з боку Державтоінспекції зменшаться. Навіть у самій міліції визнали: зі скасуванням техогляду – втратили мільйони. “Тільки від скасування техогляду транспортних засобів спецфонд МВС втрачає близько 0,5 мільярда гривень”, – заявив Могильов.

Однак водії не поспішають радіти. Адже збережені кошти їм все-таки доведеться витратити на все той же техогляд. Принаймні, так запевняють експерти. “Техогляд скасовується, побори залишаються, змінюється лише їх адресат. Планується, що зі схеми ТО будуть виведені підрозділи ДАІ, замість них створять інші схеми, з залученням страхових компаній і сертифікованих станцій техобслуговування. Тобто, 9 мільйонам водіїв так само доведеться витрачати час, проходити через принизливі процедури, відкуповуватися. Єдина відмінність буде в тому, що хабарі будуть отримувати не даішники у міліцейській формі, а хабарники в костюмах”, – сказав народний депутат Анатолій Гриценко. За його словами, щорічно з водіїв збирають понад 100 мільйонів доларів хабарів. І відмовлятися від цих грошей ніхто не збирається. “Ось і пропонуються різні сурогатні схеми. Якби Янукович справді хотів скасувати техогляд, він би міг запросто дати команду Чечетову, щоб провладна більшість проголосувала за мій законопроект”, – резюмував Гриценко.

Вже після прийняття президентського законопроекту в другому читанні, свої побоювання висловили й страховики. “З набранням чинності нового закону, страхова компанія буде зобов’язана надати поліс ОСАЦВ (обов’язкове страхування автоцивільної відповідальності – ред.), навіть якщо автомобіль у несправному стані, тому що відповідальність за технічний стан автомобіля, за законом про дорожній рух, лежить безпосередньо на водієві. При цьому, при розрахунку вартості поліса “автоцивілки” страхові компанії будуть застосовувати коефіцієнти, враховуючи страхові ризики”, – пише голова правління страхової компанії “Брокбізнес” Вадим Загребний.

“Якщо раніше “автоцивілка” перевірялася тільки при виникненні аварії, або в разі порушення правил дорожнього руху, то тепер вона є обов’язковим документом, що підтверджує право керування автомобілем”, – стверджує він. Як відзначає Загребний, для тих водіїв, хто надасть довідку про технічний стан автомобіля, обов’язковий страховий поліс обійдеться набагато дешевше, ніж для тих, хто захоче застрахуватися без будь-яких документів про техогляд. На думку Загребного, при набранні законом чинності з 4 серпня страховий ринок ОСАЦВ чекає переділ.

“Агенти страховиків, що працюють біля ДАІ, втратять свій бізнес, а ось ті страхові компанії, які мають партнерські відносини з сертифікованими СТО, отримають значне збільшення обсягів продажів. На СТО автовласнику однозначно буде запропонований поліс автоцивілки, від якої він не зможе відмовитися”, – зазначає страховик. Не все так просто і з іншим видом страхування – КАСКО. “Прийняття цього закону ніяк не позначиться на КАСКО”, – пише Загребний. Проте, він відзначає, що автовласникам, які страхуватимуть свій автомобіль по КАСКО, все одно доведеться проходити техогляд.

“Жодна страхова компанія не візьме на страхування транспортний засіб, якщо не буде експертного висновку про стан автомобіля. Більше того, законом вводиться адміністративна відповідальність страховика у вигляді штрафу за продаж страховок без наявності у водія документів про технічну справність транспортного засобу, який підпадає під обов’язковий техконтроль”, – резюмує страховик.

Таким чином, скасування обов’язкового державного техогляду не позбавило водіїв від необхідності проходити ТО. Змінився лише одержувач грошей. Раніше це було ДАІ. Тепер це сертифіковані служби технічного обслуговування. Адже жодна з українських страхових компаній не захоче ризикувати і “підставлятися” під штраф, продаючи водієві страховку, без наявності документів про технічну справність автомобіля. До речі, і в цьому випадку Україна пішла второваним російським шляхом. У РФ теж передали ТО з державних у приватні “руки”. Подібний законопроект Дума прийняла в другому читанні 14 червня 2011 року. Результат не змусив себе чекати: якщо раніше в ГИБДД росіяни платили близько 600 рублів (300 – держмито, 300 – сам техогляд), то тепер за все той же ТО пересічний росіянин платить в п’ять разів більше – близько 3000 рублів. Втім українські страховики не втомлюються запевняти: на вартість їхніх полісів скасування ТО не вплине. Щоправда, свого слова ще не сказали власники станцій технічного обслуговування…

Борис Руд, FINANCE.UA

Коментарі вимкнені.