Тернопільські активісти взяли контроль над тими, хто… контролює їх
Вони нагадують, що закон один для всіх і змушують працівників Державтоіснпекції працювати, не порушуючи правил дорожнього руху.
– Як тільки ми почали працювати, багатьом було смішно, – каже активіст громадського руху „Дорожній контроль” Віталій Крутиголова. – Як знайомі, так і інспектори говорили, що ми займаємося дурницями. А дехто пророкував нам величезні проблеми.
Контролюють даішників
Основним завданням активісти тернопільського осередку громадського руху “Дорожній контроль” вважають контроль за дотриманням працівниками ДАІ тих же законів, яких ті змушують дотримуватись водіїв.
– Тернопільський осередок працює трохи за іншою схемою, аніж столичний, – додає Віталій Крутиголова. – Ми фіксуємо правопорушення зі сторони інспекторів, викладаємо на ютуб і надсилаємо запити до їхнього керівництва та нагадуємо, що закон один для всіх.
Як приклад порушення закону, активісти нагадують про працівників ДАІ, які полюбляли працювати на вул. Руській, 38, або, як кажуть у народі, — біля “бурячка”. Даішники замість того, щоб забезпечувати безперешкодне пересування учасників руху, самі ж створювали перешкоди.
– Це все ми виклали на ютуб, написали звернення, і працівники відділу внутрішньої безпеки виїжджали на місце, фіксували порушення, – каже пан Крутиголова. – Інспекторам, згідно із законом про міліцію, справді іноді дозволяється відступати від правил. Однак за таких умов вони вмикають проблисковий маячок, а сам транспорт обгороджують.
Реакція на конкретно наведені порушення та звернення, за словами пана Крутиголови, була двоякою – їх не розуміли ані інспектори, ані їхнє керівництво. Втім, згодом пост біля «Бурячка» все-таки забрали.
Попри такі складнощі у роботі, прихильників у руху більшає. Наразі у Тернополі вже є близько двох десятків активістів.
Треба завчити правила
Кілька порад, як не стати джерелом заробітку недобросовісного інспектора, активісти „Дорожнього контролю” дають і нашим читачам.
– Основні методи боротьби з неправомірними діями працівників ДАІ – знання правил дорожнього руху і законів, що стосуються автоінспекції, – говорить активіст. – Не знаючи цього, водій стає обеззброєний, а інспектор може йому інкримінувати будь-яке порушення.
Тож водіям потрібно запам’ятати декілька моментів. Для початку – зупинятися на вимогу інспектора, дотримуючись правил дорожнього руху. Якщо ж водій зупиниться у місці, не призначеному для зупинки, то там же заробить новий штраф.
Підходячи до зупиненого авто, інспектор має назвати своє прізвище, посаду, звання, причину зупинки і повідомити суть скоєного водієм правопорушення. Наші ж інспектори, зауважує співрозмовник, у більшості випадків тільки вітаються і кажуть, звідки саме патруль.
– Після представлення, вони, якщо про це попросить водій, повинні пред’явити службове посвідчення у розгорнутому вигляді, – продовжує чоловік. – Тоді людина може переконатись, що перед нею – справжній працівник ДАІ, а не шахрай у формі. Окрім того, під час патрулювання у інспектора має бути нагрудний значок і зброя. Якщо їх немає, то, цілком можливо, що він – не на службі.
Потім інспектор може попросити пред’явити посвідчення водія та реєстраційний документ на транспортний засіб. Нині їх уже не потрібно передавати у руки даішнику. За словами активіста, у ч. 2 ст. 16 Закону про дорожній рух відредагували норму, згідно з якою водій був зобов’язаний передавати для перевірки посвідчення, реєстраційні й інші документи. Зараз у цій нормі записано – пред’являти. Однак ще й нині деякі інспектори штрафують за не передачу документів, посилаючись на неіснуючу вимогу.
Дає неправдиві вказівки
Уже під час першого звернення до водія, інспектор перевіряє його обізнаність із законодавством, продовжує інший учасник громадського руху, активіст Юрій Роговик.
– Інспектор може сказати що завгодно, але виконувати цього водій не зобов’язаний, – каже він. – Припустимо, інспектор каже: вийдіть із машини. Водій виходить. Потім: дайте права – людина дає. Відкрийте капот, багажник – людина відкриває. Давати такі вказівки з боку інспектора не є порушенням. І ось у такій обстановці працівник ДАІ орієнтується, наскільки людина знає свої права. Якщо водій виконує все без заперечень та без питань, то на ньому можна заробити.
Потратитись дарма людина може й відразу приставши на пропозицію інспектора замінити одну статтю іншою. При цьому водій нерідко забуває задуматись над тим, що, можливо, він взагалі нічого не порушував.
– Наприклад, водій нібито частково порушив рядність. Інспектор його зупинив і каже: „За порушення рядності 430 гривень штрафу. Але, я бачу, ти нормальний чоловік. Давай напишемо, що ти не пропустив пішоходів – то штраф 230 гривень”. Водій погоджується і підписує протокол.
Однак, довести порушення тієї ж рядності, як каже пан Роговик, важко. Бо для цього може бути ряд незалежних від водія причин. Якщо ж водій підпишеться у протоколі, то довести свою правоту буде нереально навіть через суд.
ОКРЕМО: Змушують латати ями
Окрім “Дорожнього контролю” в Україні діють ще кілька громадських об’єднань, які активно займаються захистом прав. Так, „Асоціація українських моніторів дотримання прав людини” бореться із незаконними діями правоохоронців. Зв’язатися з ними можна за тел. 0-67-397-30-07, 0-67-536-57-75 або ж написавши листа на електронну скриньку umdpl.association@gmail.com.
Торік організація проводила спільну акцію у шістнадцяти містах України „Міліція під контролем”.
Ще однією грозою як для правоохоронців, так і для органів місцевого самоврядування, став „Суспільний контроль доріг”. Ця організація допомагає українцям боротися із незаконними місцями для паркування та добиватися ремонту ям на дорогах.
На своєму сайті http://4road.net/ вони дають детальні інструкції, у який спосіб можна змусити комунальників латати ями на дорогах. Втім, у нашій області представників цих двох об’єднань ми не знайшли.
Коментар:
Микола Лецкалюк (46 р.), начальник сектору зв’язків з громадськістю обласного управління ДАІ:
* Ми завжди відкриті до спілкування із представниками „Дорожнього контролю”. Особливо тоді, коли йдеться про якісь спільні завдання. Однак дуже хотілося б, аби хлопці не провокували працівників ДАІ. Адже саме провокацією можна назвати деякі їхні дії, викладені у відеороликах на ютубі. І що цікаво, у тих відеороликах, вони часто не дають початку, тобто того, з чого насправді почався конфлікт. Друге, що хотілося б від цього руху, – аби вони контролювали не лише працівників ДАІ, а й решту учасників дорожнього руху.
Коментарі вимкнені.