Історія дорожньої галузі в Тернопільській області
Історія дорожньої галузі в Тернопільській області починається зі створення в 1939 році обласного дорожнього відділу Головного дорожнього управління при Народному комісаріаті.
До цього часу на території Тернопільського воєводства було тільки 637 км шляхів з твердим покриттям, ширина проїжджої частини становила 3-4 м, ширина земляного полотна 5-7 м. Основним типом покриття було біле шосе та бруківка, що ущільнювались паровими катками, яких булот всього три на область. Не було жодного кілометра асфальтованого та чорнощебеневого покриття. Існуюча мережа шляхів, побудована в довоєнний час, проходила в основному по межі землевласників.
У післявоєнні роки завданням дорожників області було в найкоротший час ліквідувати бездоріжжя шляхом проведення капітальних ремонтів білого шосе та мостової. У цей період працювала розгалужена система дорожніх організацій під керівництвом Обласного управління шосейних доріг, яка проіснувала до 1953 року. Капітальним ремонтом доріг республіканського, обласного та місцевого значення займалися шляхові експлуатаційні дільниці (ШЕДи) та шляхові відділи райвиконкомів, які мали подвійне підпорядкування.
В1947 році в області введений в експлуатацію Подільський завод холодного асфальтобетону (ЗХА), діяло 46 притрасових кар’єрів по видобуванню малоцінного карбонатного білого щебеню. Введений в дію Великоглибочицький асфальтобетонний завод. Побудований на базі механічного кар’єра № 24.
У 1953 році система Обласного управління шосейних доріг НКВС була ліквідована, на її базі створено відділ дорожнього і транспортного господарства (облдортранс). А у 1954 році Обласний відділ дорожнього і транспортного господарства був реорганізований в управління транспорту і шосейних доріг, яке об’єднувало два напрямки виробничої діяльності: будівництво, ремонт, експлуатацію автомобільних доріг області та вантажні й пасажирські перевезення державним автомобільним транспортом.
У 1958 році Обласне дорожньо-транспортне управління розділило свої повноваження на два окремих обласних управління: Облдорупр (по будівництву, ремонту та експлуатації автомобільних доріг) та Облтранс (обласне управління транспорту).
1974 року Облдорупр реорганізовано в Обласне дорожнє управління по будівництву, ремонту та експлуатації автомобільних доріг «Облшляхбуд», яке відносилось до системи Міністерства будівництва та експлуатації автомобільних доріг України. Тоді ж пройшло об’єднання ШЕДів та райшляхвідділів, в кожній адміністративно-територіальній одиниці в районах були створені районні шляхові ремонтно-будівельні управління (райШРБУ). Працював потужний Тернопільський завод холодного асфальтобетону, Бурдяківський та Коржівський гірничо-дробарні цехи, спецавтобаза № 10, ШРБУ № 38, створено МРБУ №4.
У ході численних реорганізацій, які відбувалися в дорожньому господарстві в подальші роки, у 2000 році була створена Адміністрація автомобільних доріг у Тернопільській області, яка наказом Укравтодору у 2002 році перейменована у Службу автомобільних доріг у Тернопільській області. Відповідно до наказу Державної служби автомобільних доріг України від 09.04.2002 р. створене дочірнє підприємство «Тернопільський облавтодор», яке є головною підрядною організацією по виконанню всіх дорожніх робіт. До його складу входить 24 філії, у тому числі 17 райавтодорів, 4 дорожньо-експлуатаційні дільниці, дорожньо-мостова дільниця, Деренівський асфальтний завод, філія «Тернопільський доркомплект».
Мережа автомобільних доріг загального користування, які знаходяться на обслуговуванні філій ДП «Тернопільський облавтодор», станом на 01.01.2013р. має протяжність 5003,6 км, із них 4979,7 км або 99,5% з твердим покриттям.
Протяжність доріг державного значення – 1485,6 км, з них:
-
міжнародні – 307,1 км;
-
національні – 112,7 км;
-
регіональні – 263,7 км.
доріг місцевого значення – 3518,0 км , або 70% від загальної протяжності,
з них:
-
обласні – 324,3 км;
-
районні – 3193,7 км.
За типами покриття автомобільні дороги поділяються на:
-
цементобетонні – 2,1 км;
-
асфальтобетонні – 1431,9 км;
-
чорно щебеневі шосе – 2272,7 км;
-
щебеневі і гравійні шосе – 1223,7 км;
-
бруківки– 49,3 км;
-
ґрунтові – 23,9 км.
На мережі автомобільних доріг загального користування області налічується 843 мости і шляхопроводи загальною довжиною 13285 пм та 5156 водоперепускних труб загальною довжиною 71422 пм. З них відповідно на:
-
міжнародних дорогах – мостів – 43 шт і труб – 296 шт;
-
національних дорогах – мостів – 17 шт і труб – 121 шт;
-
регіональних дорогах – мостів – 49 шт і труб – 227 шт;
-
територіальних дорогах – мостів – 141 шт і труб – 803 шт;
-
обласних дорогах – мостів – 61 шт і труб – 354 шт;
-
районних дорогах – мостів – 532 шт і труб – 3355 шт.
Із загальної кількості налічується залізобетонних мостів і шляхопроводів – 837 одиниць та металевих – 6 одиниць.
Серед областей України Тернопільщина займає 6 місце за кількістю мостів, 15 місце за протяжністю мостів і 11 місце за кількістю труб.
Територією області проходить міжнародний транспортний коридор Балтійське море – Чорне море з відгалуженням Тернопіль – Чернівці.
Підрозділи Служби автомобільних доріг у Тернопільській області оснащені необхідною технікою, мають виробничі бази, висококваліфікованих працівників та інженерно-технічний персонал, що дає змогу виконувати значні обсяги робіт.
Коментарі вимкнені.