На Тернопільщині шокуючий стан з перевізниками
Ситуація з пасажирськими перевезеннями в області дійшла критичної межі. За перше півріччя 2013 року водії автобусів вчинили понад 2 тисячі порушень правил дорожнього руху. Найбільше лякає те, що протягом цього часу працівники ДАІ виявили три факти керування автобусами у нетверезому стані. Один з водіїв перевозив дітей (!). Така статистика шокує навіть досвідчених працівників Державтоінспекції. Натомість на приписи контролюючих органів перевізники майже не реагують. Кожен третій порушник притягується до відповідальності ще й за невиконання приписів ДАІ. Щоб посилити контроль за перевезеннями, Державтоінспекція ініціює встановлення у транспортних засобах відеореєстраторів, а на стаціонарних постах ДАІ в області з’являться пересувні лабораторії, які перевірятимуть технічний стан автобусів.
Перевізники напрацювали понад 2 тис. порушень
Цілком логічно, що кожен пасажир, який сідає в автобус, хоче безпечно доїхати до місця призначення. А статистика говорить зовсім інше: з початку року працівниками Державтоінспекції зафіксовано 2327 порушень правил дорожнього руху, які допустили водії автобусів. І це лише офіційно зареєстровані випадки. Насправді їх значно більше, припускають в інспекції. На жаль, стежити більш ретельно за пасажирськими перевезеннями працівники ДАІ не можуть. Банально не вистачає людей. Втім тут вважають, що керівники підприємств самі мають бути зацікавлені у безпечному перевезенні пасажирів, однак вони не докладають для цього жодних зусиль.
– Комісії з безпеки дорожнього руху, які повинні працювати на підприємствах, не працюють, – констатує начальник відділу АТІ та РЕР УДАІ в Тернопільській області Володимир Погрібний. – Контроль посадових осіб за роботою водіїв на лінії не проводиться. Водій виїжджає на маршрут і стає сам собі господар. Як він їздить, де і коли, нікого не цікавить, водієм цікавляться тільки тоді, коли він здає касу. Протягом шести місяців працівниками ДАІ зафіксовано три факти керування пасажирськими транспортними засобами у нетверезому стані. Причому один з них – це керування автобусом, який перевозив дітей. Взагалі не розумію, як можна було сісти за кермо і у нетверезому стані перевозити дітей?
З початку року Державтоінспекцією зафіксовано 72 випадки порушення швидкісного режиму, 34 факти порушення правила проїзду перехрестя, 169 перевезень пасажирів понад встановлену кількість, яка передбачається технічними характеристиками автобуса, та 52 випадки позагаражного зберігання. Останній показник говорить про те, що керівники підприємств не контролюють, коли їх водій приїхав зі зміни та де він зберігає транспортний засіб. Відповідно це призводить до того, що зранку водій виїжджає на маршрут, не оглянутий медичним працівником, а автобус – без технічного огляду автобуса, каже Володимир Погрібний. Водночас кожна третя особа, притягнута до відповідальності в частині недотримання безпеки пасажирських перевезень, покарана за невиконання приписів Державтоінспекції.
Тепер перевізники куплятимуть ще й відеореєстратори
Виникає логічне запитання: хто винен і що робити? Якщо з першим питанням менш-більш зрозуміло, то під час обговорення наступного «даїшники» дали волю фантазії. По-перш, з 15 липня працівники патрульної служби почали контролювати рух автобусів, особливо тих, що зупиняються на узбіччі для відпочинку. Під час перевірки патрульні мають право з’ясувати причину зупинки та вживати заходів, спрямованих та те, щоб водій переїхав у більш безпечне, а головне пристосоване для зупинки місце. Крім того, з водіями проводитимуться профілактичні бесіди, які триватимуть до 7 хвилин. Під час цього визначатиметься стан водія, чи він не втомлений, чи добре почувається. Також на стаціонарних постах чергуватимуть медичні працівники, які зможуть надавати першу медичну допомогу у разі необхідності, адже влітку при підвищенні температури вона може знадобитися як водію, так і пасажирам. Ще одним ноу-хау стануть пересувні діагностичні лабораторії ДАІ, призначені для перевірки технічного стану транспортного засобу. У разі виявлення несправності, через яку подальший рух автобуса не можливий, перевізник має забезпечити заміну рухомого складу. Відтак резервні автобуси мають бути на підхваті, щоб не затримувати часу пасажирів та водія.
– На жаль, сьогодні водій залишився поза увагою, тому ми лобіюватимемо, щоб, крім систем JPRS, автобуси були обладнані пристроями відеофіксації – відеоавтореєстраторами. Вони дозволять контролювати поведінку водія, а разом з тим – покращити якість обслуговування пасажирів, – каже Володимир Погрібний.
За повторне порушення автобус можуть конфіскувати
У частині контролю за роботою водіїв на маршрутах у працівників ДАІ з’явилися помічники – укртрансінспекція. Незабаром її працівники отримають право зупиняти транспортні засоби для перевірки дотримання транспортного законодавства. Розпізнати «укртрансінспектора» можна буде за характерною формою. А водія, який не зупиниться на його вимогу, чекає адміністративна відповідальність.
– На безпеку перевезення впливають два чинники – технічний стан транспортного засобу та стан водія, – наголошує заступник начальника управління Укртрансінспекції в Тернопільській області Ігор Табака. – Усі перевізники грішать у частині режиму роботи та відпочинку. Більшість з них навчилися правильно оформляти графіки обліку робочого часу водія, та інформація в документах не відповідає дійсності. На багатьох маршрутах процвітає робота через день, хоча згідно з нормами водії мають змінюватись практично через півдня, в залежності від кількості виїжджених годин. Все добре, поки добре, але як тільки, не дай Боже , щось стається, спливають страшні речі. Подумайте, яка реакція у людини, що сидить за кермом 14-15 годин ще й у таку спеку? Чи здатен він адекватно реагувати на ситуацію на дорозі?
До речі, транспортна інспекція відтепер виписуватиме ще й адмінпротоколи. До того ж у двох екземплярах, один з яких видається водію. Саме на нього складатимуть протокол або ж на відповідальну особу, яка не запобігла правопорушенню. Максимальний розмір штрафу становить 8500 грн. Якщо у короткий проміжок часу порушення буде скоєно повторно, контролюючий орган може виступати з ініціативою конфіскації транспортного засобу та грошової виручки.
Мер віддав синові маршрут без жодного документа
А ось органи прокуратури у ситуації, що склалася з перевізниками, бачать вину посадовців. Мовляв, дієвого механізму боротьби з нелегальними перевезеннями в області немає. У результаті їх кількість з кожним днем зростає.
– Неналежним чином працює вертикаль влади. Повноваження, надані законодавством, у повній мірі не застосовуються. В результаті органи місцевого самоврядування залишаються безконтрольними, що призводить до корупційних правопорушень. У квітні 2013 року в області встановлено факт надання маршруту перевезення міським головою своєму сину без відповідного рішення органу місцевого самоврядування. При перевірці ТОДА з’ясовано, що трьом перевізникам видано дозволи на обслуговування маршрутів одним транспортним засобом, – зазначає старший прокурор відділу транспорту прокуратури Тернопільської області Іван Легета.
За словами пана Легети, перевірки перевізників контролюючими органами здійснюються хаотично, з порушенням нормативних актів. Через неорганізованість роботи обласний бюджет зазнає збитків, зокрема, через відшкодування перевізникам вартості за пільгові перевезення, які фактично не виконуються. Останні подають в управління праці та соціальної політики інформацію щодо обліку таких пасажирів, однак дані не відповідають дійсності. В результаті бюджету було завдано збитків понад 100 тис. грн.
Зоряна Гарасимів, Номер один
Коментарі вимкнені.