Тернополянин випробував перший в Україні літак для інвалідів

Олександр Башта випробував перший в Україні літак, яким може повноцінно керувати людина без ніг. Цей чоловік – колишній льотчик, тому любить небо. Він мріє про власний літак і хоче стрибнути з парашутом, – пише газета “20 хвилин”

Перший в Україні літак для інвалідів випробував тернополянин Олександр Башта. Він сам колишній льотчик, який через травму втратив здатність самостійно ходити.

Літак виготовили у Києві на заводі “Аеропракт” на замовлення австралійського клієнта. На випробування запросили тернополянина.

Під час Другої світової війни радянський льотчик Олексій Маресьєв, втративши обидві ноги, на протезах керував літаком, зазнаючи важких фізичних страждань. Українські авіаконструктори підготували легкий літак, яким абсолютно безболісно може управляти людина з особливими потребами, розповідає Олександр Башта.

– Один австралієць, який опинився в подібній як і я ситуації, звернувся до киян з проханням виготовити літак так, щоб процес керування ним був повністю переведений на руки, – каже він. – За кордоном це коштує дуже дорого, тому чоловік звернувся до наших авіавиробників надлегких літальних апаратів. На “Аеропракті” давно знають, що я вмію літати, тому мене запросили на випробування.

Здійснив п’ять польотів

Виконуючи замовлення для австралійського клієнта, кияни переобладнали серійний надлегкий літак “Аеропракт”.

– Вони придумали зайвий рух важіля вліво-вправо, який повністю компенсує педалі, – розповідає пан Олександр. – Тобто у цьому літаку відсутнє управління ногами.

За словами тернополянина, конструктор Юрій Яковлєв самостійно випробував цей винахід для інвалідів, керуючи літаком тільки руками. Однак він все ж таки хотів знати точку зору людини, яка безпесоредньо буде літати.

– До того ж тут є ще один нюанс, – говорить пан Олександр. – Під час злету потрібно потягнути штурвал на себе. Здорова людина може впертися ногами в підлогу і докласти незначних зусиль. У наших випадках усе навантаження лягає на руки, тому була потреба перевірити, як це буде працювати.

Випробування тривали впродовж одного дня. Загалом Олександр здійснив п’ять польотів.

Літав над Бережанами, Бурштином

Випробування у Києві – це не єдині польоти Олександра Башти. У його друга Андрія Рутецького є власний літак. Тож вони часто вдвох літають. Недавно були в Бережанах. Літали над Лисонею і знімали на відео акцію, яка там відбувалася з нагоди відзначення останнього бою УПА. Цього літа також літали у Бурштин, часто здійснюють польоти поблизу Тернополя.

– Під час цих польотів я іноді керую літаком, – розповідає чоловік. – Мій друг Андрій допомагає мені лише під час посадки, коли треба працювати педалями.

Мріє Олександр і про власний літак.

– Швидкість таких літаків складає 170-200 км/год, – розповідає він. – Затрати пального – 15 літрів на годину. А якщо врахувати, що в небі нема заторів і “даішників”, то у цього виду транспорту є навіть суттєві переваги над автомобілем.

Щоправда, вартість такого літака поки що недосяжна для тернополянина – 40 тисяч євро. Однак чоловік налаштований оптимістично.

– Життя – це така штука, – говорить він, – що нині нема грошей, а завтра може звідкись і вилізе.

Польоти літаком – це не єдина мрія Олександра Башти, пов’язана з небом. Найближчим часом він планує стрибнути з парашутом.

– Хочу стрибнути у тандемі, – пояснює він. – Тобто, щоб на посадці мій партнер міг мені допомогти. Я колишній інструктор-парашутист, тому, думаю, мені буде під силу здійснити задумане.

 

Comments are closed.