Робіт Пінзеля у ТРЦ “Подоляни” уже немає
Безцінні роботи Іоана Пінзеля, які виставляли в артгалереї у ТРЦ «Подоляни», повернули 30 квітня в обласний краєзнавчий музей. Ще зранку того дня Григорій Шергей, начальник управління культури ОДА, мав зустріч з цього приводу із директором «Подолян» Михайлом Ібрагімовим, а потім із Петром Гочем, заступником голови адміністрації.
– Я дав рекомендації директору центру, щоб кожного дня працівники музею були там і своєю апаратурою заміряли вологість та температуру, – прокоментував посадовець «Тернопільській липі». – Якщо поступить інформація, а ви бачите, що температура піднімається, якщо буде зафіксовано суттєві відхилення температурного режиму, ми маємо право ставити питання про розірвання угоди та повернення робіт до музею. Ми за цим слідкуємо, і якщо будемо бачити, що погода спекотна, то будемо ставити питання про термінове повернення робіт.
До кінця робочого дня, 30 квітня, шість скульптур та один рельєф привезли до краєзнавчого музею. Те, що роботи Пінзеля повернуть завчасно, а згідно угоди, укладеної між ТРЦ «Подоляни» та краєзнавчим музеєм вони мали експонуватися в артгалереї із 28 квітня до 15 травня, директор музею Степан Костюк також знав, але коли саме це відбудеться не зазначив.
– Мені так здається, що ініціатива повернути роботи передчасно була від «Подолян», через що я не знаю, але думаю, що один із вагомих чинників, це те, що на вихідні такої кількості відвідувачів, яку вони планували не буде. Очевидно це пов’язано з тим, що зараз йдуть святкові вихідні, напевне, з тих міркувань роботи будуть повернуті в музей раніше. Можливо свою думку вони змінили після зустрічі у музеї за участі голови ОДА, може відбулася якась директорська рада, і вони прийняли компромісне рішення, і я їм дякую, що вони зрозуміли ситуацію. Роботи повернуть найближчим часом може це буде сьогодні (30 квітня. – прим. авт.), може завтра, наразі це питання вирішується на рівні управління культури, на рівні облдержадміністрації.
Згідно законодавства, музеї мають право передавати у тимчасове користування або для влаштування виставки предмети, які належать до Музейного фонду України, юридичним і фізичним особам, як в межах України, так і за її межами. Звичайно, з дотриманням усіх вимог щодо пакування, перевезення та охорони. Рішення про передачу приймає керівництво музею одноосібно або художня рада закладу. Якщо передача експонатів відбувається в межах України, то це рішення погоджують, у випадку коли музей має статус державного – у Міністерстві культури України, а коли обласного чи районного – в обласному управлінні культури. Тобто, у випадку із Тернопільським обласним краєзнавчим музеєм, дозвіл на виставку робіт Пінзеля у ТРЦ «Подоляни» давали в управлінні культури ОДА.
– В законодавстві є два документи, якими ми користуємося у даному випадку – Закон України «Про музеї і музейну справу» та Положення, затвердження Кабміном, про передачу музейних експонатів, і ми чітко виконували ці положення, – зазначив Григорій Шергей. – Тобто процедура така: будь хто може звернутися до керівництва музею – фізична особа, юридична особа, приватна структура, державна структура, інший музей, як в межах так і за межами України, і попросити у тимчасове користування чи для виставки певні об’єкти музейного фонду. У Положенні чітко виписано, що питання про надання чи не надання експонатів вирішує дирекція музею одноосібно чи художня рада. В межах України, після оформлення усіх документів, після огляду всіх гарантій, договорів, охорони, державним музеям надає дозвіл на передачу експонатів Міністерство культури, а комунальним – орган культури місцевої адміністрації. До нас звернувся директор музею з пропозицією, ми переглянули ті документи і гарантії, які були представлені, і дійшли згоди, що всі документи були в порядку, і надали дозвіл на експонування цієї виставки у «Подолянах». Далі обидві сторони повинні були діяти у межах цієї угоди.
Директор музею Степан Костюк стверджує, що при упакуванні та перевезенні все відбувалося згідно вимог, викладених в угоді та з дотриманням законодавства. Працювали над цим фахівці музею, вони ж вимірювали температуру і вологість та облаштовували експозицію у «Подолянах».
– Пакували експонати музейні фахівці, за присутності людей з центру «Подоляни», розпаковували їх теж вони та робили експозицію. Була забезпечена пакувальна тара – ящики, і пакувальні матеріали, фізичний стан робіт, які вийшли з музею, після транспортування до «Подолян» не змінився. Усе це робили люди, які знаються на своїй справі. Були зауваження, що ми не вміємо робити експозиції, але так не можна казати. У вас є своє бачення розміщення тих чи інших робіт, у мене своє, але ми робимо мистецький проект, який не суперечить музейно-експозиційній роботі. Щодо транспортування робіт з музею у «Подоляни», то був відповідний конвой – спеціальна ліцензована фірма «Максима», яка уклала з керівництвом центру угоду про співпрацю. Коли ми привезли роботи, то рівень температури і вологи відповідав вимогам чинного законодавства. Температура мала становити 18 градусів тепла, плюс-мінус один градус і вологість – 50-55 відсотків. На час коли роботи надійшли у «Подоляни» ці параметри були забезпечені. Відкриттю виставки передувала ніч розпродажу товарів, але на скільки я володію інформацією, температурний режим був зведений то тих вимог, яких потребує дерев’яна скульптура.
Ще під час виставки творів Іоана Пінзеля у Луврі, до директора обласного краєзнавчого музею зверталися з проханням надати скульптури на виставку із ДП “Національний культурно-мистецький та музейний комплекс “Мистецький Арсенал” та Національного науково-дослідного реставраційного центру України. Але Степан Костюк не дав згоди на це, натомість, погодився на пропозицію від ТРЦ «Подоляни».
– 13 квітня минуло 100 років музею, у травні на святкування приїдуть до мене гості, які знають, що у нас є Пінзель, а я показати його не зможу, бо він в «Мистецькому Арсеналі» чи реставраційному центрі. Ми керувалися цим аргументом – 100 років музею. Ми хотіли аби Пінзель на сторіччя був у нас, а час покаже як буде далі. Ми ж не сказали киянам, що не телефонуйте, і не присилайте листів, і ми не хочемо з вами бачитися і чути. Просто пояснили, аргументували свою позицію. Щодо виставки в ТРЦ «Подоляни», то її організовували з тим, щоб зібрати кошти для ремонту зали. Ми хотіли зробити добру справу, а стали заручниками ситуації, і, виявляється, що ми ще, так би мовити, непередбачувані злочинці.
Керівництво обласної адміністрації та власник ТРЦ «Подоляни» наголошували, що організовують виставку робіт Пінзеля з благодійною метою – збір коштів для реставрації виставкової зали Тернопільського обласного краєзнавчого музею, в якій будуть експонуватись роботи видатного майстра. Нагадаємо, що раніше про намір облаштувати місце для експозиції говорив і Тарас Демкура.
– Зараз мене запитують: «Чи вам нема різниці хто робитиме ремонт?». Абсолютно нема різниці. Для мене важливо зробити якісний ремонт. Ми не рахуємо гроші ні того, ні того. Демкурі ми не відмовили, ми готові прийняти його допомогу, ми розробили проект, але все це було на словах. Які кошти він уже вклав у цю справу ми не знаємо. Ми показали йому ескіз приміщення, який він погодив, але угоди, юридичного документу між музеєм та ним про співпрацю не було укладено. А з «Подолянами» ми вже уклали угоду.
Для облаштування нової виставкової зали у краєзнавчому музеї виділили частину виставкової зали на другому поверсі. Займатиме вона площу у 35-40 квадратних метрів. Її планують обладнати сучасними технічними засобами.
– На нараді 29 квітня, у якій взяли участь Валентин Хоптян, Петро Гоч, працівники музею, представники фірми «Бастер» та інші, ми говорили про сам дизайн залу, його наповненість сучасними технологіями, – розповів Григорій Шергей, начальник управління культури ОДА. – Якщо будуть виконані побажання, які ми висловили виконавцю робіт, то це мав би бути хороший зал. Я усвідомлюю, що до 20-го травня, коли повинні завершити усі ремонтні роботи, мало часу, і, можливо, повністю ми його не наповнимо, але є запропоновані хороші ідеї, яких, у всякому випадку в Україні в музеях, я не бачив. Все фінансують з благодійного фонду «Подоляни», власники центру також відповідають за виконання робіт, матеріали, які будуть застосовуватись та якість виконаних робіт.
Станом на 30 квітня ремонтних робіт у музеї ще не розпочинали. За ситуації, яка склалася не виключено, що Василь Чубак може відмовитися від запропонованих послуг. Хоча, Степан Костюк, зазначив, що власник «Подолян» виконає умови укладеної угоди, не залежно від того, скільки часу тривала виставка творів Пінзеля в артгалереї торгово-розважального центру.
– У музеї вже були фахівці із «Подолян», з підрядних організацій, які погодилися робити ремонт. Саме на травневі вихідні вони починають працювати. Часу лишилося мало, роботи потрібно зробити багато, але у присутності багатьох людей вони сказали, що вкладуться у терміни, що до 20 травня усе буде зроблено. Очевидно, що їм треба вірити, бо вони мають великий будівельний досвід.
Як розвиватимуться події, і коли ми побачимо сучасну виставкову залу для унікальних творів барокової скульптури Майстра середини XVIII століття, покаже час.
Коментарі вимкнені.