Діти на уроках вмирали і колись, але це так не розголошувалося
За останні півтора місяці – дві смерті у школах. Медики б’ють на сполох: стовідсотково здорових дітей майже не лишилося. ТСН з’ясовував, хто в цьому винен і що робити.
Школярі помирають на уроках фізкультури
Нещодавно чиновники від медицини оголосили сумну статистику: кожен сучасний школяр має одну-дві хронічні хвороби. Причину цього медики бачать в недостатній фізичній активності через надмірне захоплення комп’ютером або телебаченням, ранню пристрасть до тютюну і алкоголю. Загальна тенденція невтішна: за останні десять років учні хворіють частіше, а кількість смертей на уроках сягнула вже за 20.
Серйозні проблеми із зором сьогодні має третина хлопців призовного віку, від надмірної ваги страждають близько 40% призовників, а викривлення хребта до 10 градусів фіксується практично у всіх.
ТСН.ua цікавився у профільних екс-міністрів – Мінохорониздоров’я Миколи Поліщука та Міносвіти Станіслава Ніколаєнка, як змінити сумну статистику.
«Потрібно зменшувати не фізичне, а розумове навантаження»
Нагадаємо, у зв’язку із збільшенням нещасних випадків на уроках Міносвіти пропонувало відмовитися від оцінок по фізкультурі, нормативи були послаблені. А Мінохорониздоров’я заявило про намір проводити медичне обстеження всіх школярів для запобігання таким трагічним випадкам.
Не з того починають, вважає Микола Поліщук. На його думку, головна проблема погіршення стану здоров’я школярів не у фізичних навантаженнях, а у розумових.
«Фізичні навантаження повинні бути, інакше школярі деградують. І звільняти від фізкультури дітей не потрібно. Але давати дитині завдання на канікули, які тривають тиждень, прочитати 1000 сторінок – вона навіть якщо захоче, їх не прочитає! Діти навіть під час канікул не можуть відпочити», – обурюється колишній міністр охорони здоров’я.
При цьому, на думку Поліщука, винити когось у смертях на уроках фізкультури не варто.
«Чому повинно Міносвіти нести відповідальність? За нормативи? Ну нехай сяде дитина на дивані і буде сидіти, а батьки – нестимуть відповідальність за те, що дитина матиме 200 кг ваги. Якщо дитина не має якихось серйозних клінічних захворювань і сталася раптово смерть – ніхто не має нести відповідальність. Якщо там не мав місце злочин. А злочином не можна вважати завдання віджатися від землі чи пробігти дистанцію!» – розмірковує Поліщук.
При цьому, за його словами, трагічні випадки на уроках і раніше мали місце, але тоді ця інформація не набувала такого розголосу, як зараз. Хоча діти були дійсно здоровішими, підкреслює колишній міністр.
«Головна проблема – у поганому харчуванні»
На думку колишнього головного освітянина Станіслава Ніколаєнка, проблема здоров’я українських дітей складається з трьох елементів: харчування, медичної частини і фізичної культури.
«Неякісне харчування – одна з головних проблем хвороб у дітей, – каже Ніколаєнко. – Сьогодні питання харчування дітей пущено на самоплив. Їм ніхто не опікується. Генномодифіковані організми, гербіциди все це присутнє у продуктах, які потрапляють до дітей. Діти не мають необхідної кількості вітамінів, білків, вони виснажені. Харчуються мівіною, макаронами, картоплею, де велика кількість вуглеводів, але немає жирів, білків. А що ми хочемо, якщо на харчування однієї дитини сьогодні виділяється 4,57 гривень на день?».
Друга проблема, пов’язана з медициною. На думку Ніколаєнка, попри рапорти, погрози, шум тут нічого не покращується.
«Як не було глибоких обстежень щорічних, так і не має. Ви ж бачите: кожного разу, як дитина помирає на уроці фізкультури, кожного разу виявляється, що її чи не обстежили, чи щось там написали «формально». Тобто ані фактичного діагностування, ані профілактики немає», – зазначає колишній міністр.
Третя проблема – запущено питання фізичного оздоровлення, рухливої активності на уроках. Ніколаєнко нагадує, що у 2006 році він видав наказ про обов’язкову рухливу активність на уроках – щоб дітей двічі-тричі на день виводили на вулицю.
«А ви підіть сьогодні до школи київської і подивіться. О 9-ій діти зайшли у школу, на вході поставили двох мордоворотів, які не випускають дітей на вулицю. В результаті діти жовті, білі ходять, у них нормально не розвивається організм. І ті 2-3 уроки фізкультури на тиждень нічого не вирішують. Потрібно, щоб кожен день школа починала з зарядки. А де спортивні секції? Якщо раніше 80% дітей вміло плавати, то сьогодні – 20%», – констатує Ніколаєнко.
Підсумовуючи, колишні міністри сходяться на думці: діти помирають не через фізичні навантаження, а через їх відсутність.
ХРОНОЛОГІЯ СМЕРТЕЙ:
Тернопільщина
Останній випадок смерті під час уроків був зафіксований на минулому тижні у тернопільській школі – там помер дев’ятикласник. Після уроку фізики учні вибігли на баскетбольний майданчик біля школи. Хлопець кинув м’яча іншому і одразу впав на землю.
Як повідомив в. о. начальника обласного управління світи Володимир Долинний, поруч із школою розташована сільрада та амбулаторія, тож до хлопця швидко викликали лікаря.
«Окрім медсестри на місці був лікар із Збаража, вони почали колоти все необхідне, проводити дії з реанімації”, – повідомив Долинний.
Невдовзі, за його даними, до школи прибула «швидка». Однак хлопець помер по дорозі до лікарні.
За словами Долинного, учень був фізично розвинутий, на здоров’я не скаржився, брав участь у спортивних змаганнях.
Чернівецька область
Причиною смерті 14-річного школяра на Буковині стали вади серця та щитовидної залози. Дитина раптово померла на уроці фізкультури. Останньою дистанцією для хлопця стала 60-метрівка. Як пізніше з’ясувалося, учень стояв на педіатричному обліку і був звільнений від фізичних навантажень.
Все сталося на шкільному стадіоні під час першого уроку. За словами однокласників, після розминки одному з учнів стало зле, але вчителю про це він не повідомив. Хлопець пішов на пробіжку, добіг до фінішу і впав замертво. Дитину намагалися привести до тями, але жодні зусилля не допомогли. Розтин засвідчив, що смерть спричинила серцева недостатність. У хлопчика був цілий «букет» хвороб – зоб першого ступеню, вегето-судинна дистонія.
«Йому видана довідка, що він мав займатися фізкультурою в спеціальній групі. Йому фізичні навантаження були протипоказані. Чому він здавав нормативи з фізкультури, мені не відомо. Це відповість той учитель, який змусив його бігти 60 метрів», – говорить головний лікар Герцаївської районної лікарні.
Учитель виправдовується – про діагнози школяра чує уперше. Мовляв, його ніхто не попереджав, що цей учень звільнений від навантажень.
Запорізька область
Запорізька «швидка» не мала потрібного обладнання, щоб врятувати життя 12-річного школяра, який стояв на обліку у кардіологів.
«У Заводському районі взагалі немає жодного киснево-дихального апарату в машині швидкої допомоги. А у всьому місті тільки 3 машини швидкої допомоги обладнані згідно з європейськими стандартами», – зазначив керівник запорізької незалежної профспілки лікарів швидкої допомоги Анатолій Сидоренко.
Нагадаємо, прибувши на виклик у школу, медики швидкої допомоги констатували клінічну смерть дитини. Ще якийсь час за його життя медики боролися, як могли: робили штучну вентиляцію легень, масаж серця, використовували необхідні медпрепарати. Однак, «запустити» серце хлопчика їм так і не вдалося.
Донеччина
Учень донецької гімназії №33, 16-річний Сергій після уроків пішов підтягнутися на турніку, і раптом упав замертво. Попередній діагноз – набряк мозку. За словами рідних юнака, він ніколи не скаржився на здоров’я. Навчальний рік почав із висновком “здоровий” у медичній довідці. Сергій був активним хлопцем, займався спортом, на самопочуття не скаржився ні в день трагедії, ні до того.
«Для 16-річного хлопця 5-6 разів підтягнутися на турніку – це ж не привід для такого. Ймовірно, це якийсь збіг обставин. Випадок незвичайний, неординарний, і розбиратимемося не раніш ніж за місяць, коли будуть готові результати досліджень», – розповіла головний фахівець ГУ охорони здоров’я Донецької облдержадміністрації Олена Лиховид.
Одещина
15-річний дев’ятикласник помер прямо на уроці фізкультури. Трагедія сталася в селі Стара Некрасівка Ізмаїльського району Одеської області. За словами заступниці начальника облуправління освіти Тетяни Лазаревої, діти грали у футбол, і раптом один із них знепритомнів. Вчитель викликав швидку допомогу, але врятувати дитину не вдалося – хлопець помер у лікарні, не приходячи до тями.
Водночас, однокласники померлого розповіли, що хлопець ніколи не скаржився на здоров’я.
Рівненщина
17-річний 10-класник помер після уроку української мови та літератури в одній зі шкіл Рівненщини. Про це повідомив прокурор Корецького району Рівненської області Олексій Парфенюк. Причина – серцева недостатність, хоча медогляд показав, що хлопець був здоровим.
« У навчальному закладі була перерва між четвертим та п’ятим уроками. Учні вийшли в коридор. 17-річний школяр встав та несподівано для всіх впав. Коли туди приїхала швидка допомога, юнак був мертвим. За попередньою версію, причиною смерті стала серцева недостатність», – розповів Парфенюк.
«Впродовж дня, за словами учнів та вчителів, потерпілий на стан здоров’я не скаржився. Напередодні події він пройшов медичний огляд у Корецькій центральній лікарні. Загальний висновок – соматично здоровий, фізична група – спеціальна», – додав Парфенюк.
Коментарі вимкнені.