“Пекельні” ліфти: реальна загроза життю пасажирам

Одна з ключових проблем вітчизняного комунального господарства – ліфти, а точніше те, що від них залишилося. З урахуванням того, що більшість підйомників були введені в експлуатацію в 1970-1990-х роках, старіють вони все стрімкіше.


За даними Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України, станом на 1 серпня у житловому фонді країни зареєстровано 92,1 тисяч ліфтів, – 45% з яких повністю відпрацювали свій термін. А, як відомо, у відповідності до вимог Держстандартів, експлуатація ліфтів після 25 років заборонена без проведення експертної оцінки.

Продовжити життя підйомнику ще хоча б років на п`ятнадцять – задоволення не з дешевих. У 2010 році на ліфтове господарство було виділено 68 мільйонів гривень, на які було замінено 37 та відремонтовано 870 ліфтів.

Цього року, як повідомили у Міністерстві регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунальних послуг, у рамках Загальнодержавної програми реформування і розвитку житлово-комунального господарства заплановано спрямувати за рахунок державного бюджету на відновлення ліфтового господарства всього 6,77 мільйонів гривень. Втім, і це наразі лише у планах.

Найгірша ситуація – на Харківщині

Як розповіли у Міністерстві регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України, найбільший показник ліфтового обладнання, яке відпрацювало призначений термін у 25 років, є у Харківській області – там 57,8% підйомників вичерпали свій ресурс.

Друге місце у рейтингу старих ліфтів займає Миколаївська область (51,4%). У трійку “лідерів” аварійних підйомників увійшла Дніпропетровська область, за нею слідує Львівщина і замикає п`ятірку Донецька область.

До слова, щоб виправити ситуацію на Харківщині, до 2015 року ліфтери планують замінити у місті та області близько сотні підйомників, ще 189 – капітально відремонтувати, а інші оглянути, щоб не допустити аварій. У Миколаєві ж інспектори Держгірпромнагляду вже зупинили півсотні ліфтів із 900 старих механізмів і обіцяють опломбувати ще 250.

В цілому в Україні потребують заміни 5,9 тисяч ліфтів, модернізації – 12,8 тисяч, а проведення капітального ремонту 12,5 тисяч підйомників. Незадовільний стан ліфтового господарства спостерігається практично в усіх регіонах країни.

Найбільший відсоток непрацюючих ліфтів, за даними Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства, є у Луганській, Закарпатській, Херсонській, Дніпропетровській та Донецькій областях.

Основна причина аварійності підйомників – високий рівень фізичного і морального зносу механічного й електрообладнання та незадовільний стан диспетчерського зв’язку з ними.

Для прикладу, за результатами перевірки сотні підйомників у Черкасах майже у всіх ліфтах не було зв’язку між кабіною та диспетчерським пунктом. В деяких випадках самі жителі будинків ставали порушниками, самовільно забудовуючи холи та коридори, таким чином перешкоджаючи вільному доступу до кабін.

Область % ліфтового обладнання, що відпрацювало призначений термін у 25 років
Миколаївська обл. 51,4%
Дніпропетровська обл. 50,4%
Львівська обл. 49,9%
Донецька обл. 45,5%

 

 

 

 

У Києві 256 ліфтів небезпечні для життя

Найменш плачевно на тлі регіонів, звичайно ж, виглядає київське ліфтове господарство. Цього року за рахунок коштів державного бюджету в межах окремої програми передбачено профінансувати роботи з відновлення ліфтового обладнання на суму 170 мільйонів гривень, – повідомляють в Мінрегіонбуді.

За ці кошти планують замінити та модернізувати 510 ліфтів. Також, за кошти бюджету столиці заплановано замінити застаріле та фізично зношене ліфтове обладнання на суму 50 мільйонів гривень.

Наразі ж результати перевірки безпечної експлуатації підйомників у багатоповерхівках Києва невтішні. Станом на 28 липня цього року було обстежено 345 ліфтів, з них зупинено 256 підйомників. Відтак, цифри говорять самі за себе.

“Головними причинами незадовільного стану ліфтів є непроведення позачергового технічного огляду та експертного обстеження ліфтів, що вичерпали граничний строк роботи та подальша їх експлуатація; відсутність контролю за утриманням у справному стані обладнання та будівельної частини ліфтів відповідальними особами та експлуатація підйомників при наявності несправностей”, – повідомляють в Київській міській державній адміністрації.

У Львові на експертизу не вистачає коштів

У місті Лева майже половина ліфтів відпрацювала 25 і більше років. А за прогнозами експертів, в 2021 році понад 80% підйомників відпрацюють встановлений термін експлуатації і можуть загрожувати життю та здоров’ю львів’ян.

Загалом у Львові налічується близько 2500 ліфтів у житлових будинках, з них 2000 – в будинках комунальної власності, а всі решта – у власності об’єднань співвласників багатоквартирних будинків (ОСББ) та житлово-будівельних кооперативів (ЖБК). Більшість підйомників у місті обслуговує підприємство “Ліфт-Еко”.

“Ми обслуговуємо у Львові 1700 ліфтів. 40% підйомників вже вичерпали граничний термін експлуатації 25 років, і з кожним роком цей відсоток буде зростати, – підтверджує у розмові директор однієї компанії-ліфтовиробника Василь Сеник. – Станом на сьогоднішній день серед ліфтів, які знаходяться на обслуговуванні нашого підприємства, простої відсутні.

При виникненні простою ліфта відновлення його роботи відбувається того ж дня. В екстрених випадках, коли стаються значніші несправності, такі як, наприклад, згорів основний двигун, чи викрали гальмівну катушку – до трьох днів”.

Утім, як зазначає пан Сеник, усе залежить від вчасної оплати мешканців за спожиті послуги. “Хоча боргів ще є досить багато, теперішні темпи оплати дозволяють підприємству надавати послуги в повному об’ємі та за належною якістю, – каже наш співрозмовник. – Місячна вартість технічного обслуговування одного ліфта на сьогодні становить близько 450 гривень з ПДВ.

У вартість закладено роботи по проведенню техоглядів, місячних та квартальних ремонтів, цілодобовий диспетчерський контроль, а також цілодобове усунення аварійних ситуацій”.

Щодо процесу “старіння” ліфтів у Львові, то відповідальність за це у компанії кладуть на органи місцевого самоврядування. “Саме їхнім обов’язком є забезпечити проведення експертного обстеження при досягненні віку ліфта у 25 років.

Досить часто, а я би сказав у 75% випадків, ці роботи не є громіздкими, і тоді отримати дозвіл на продовження терміну експлуатації ліфта можливо, витративши незначні кошти, – каже Василь Сеник. – Та, нажаль, протягом останніх років на експертизу ліфтів у Львові виділялося надзвичайно мало коштів, і я боюся, що якщо позиція міської влади щодо цього питання не зміниться, то у контролюючих органів врешті-решт увірветься терпець і ми отримаємо заборону на експлуатацію всіх старих підйомників”. До слова, перевірка одного ліфта після 25 терміну експлуатації коштує близько тисячі гривень.

Область % непрацюючих ліфтів у регіонах
Луганська обл. 29,3%
Закарпатська обл. 12%
Херсонська обл. 9,8%
Дніпропетровська обл. 6,9%
Донецька обл. 6,4%

Ліфт – смертельно небезпечно

Варто зазначити, що застарілі ліфти – це не просто статистика, а й реальна загроза життю його пасажирам. Такі підйомники ламаються, застрягають між поверхами і навіть падають. Так, три роки тому в одному з харківських будинків на 10-му поверсі обірвався ліфт. У його кабіні був дитячий візочок з восьмимісячним немовлям.

Хлопчик випав із кабіни в шахту ліфта і отримав численні пошкодження мозку, переніс безліч операцій і лише завдяки майстерності нейрохірургів дитина вижила. 15 січня цього року у Павлограді на Дніпропетровщині нещасний випадок стався з 6-річним хлопчиком, який притулився до дверей ліфта на третьому поверсі і впав з висоти в шахту.

6 березня цього року в Києві ліфт з пасажиром, спускаючись з 12-го поверху, зірвався і застряг між 1 і 2 поверхами. Чоловіку вдалося вибратися самостійно, але на наступну ніч він помер – як повідомляється, від хронічної ішемічної хвороби серця. Аварія, згідно з висновками комісії, сталася через обрив трьох тягових канатів лебідки, викликаний великою кількістю обриву дротів по всій довжині цих канатів, а також несправностей системи.

Не пройшло і двох тижнів, як у головному корпусі Першої міської лікарні у Севастополі з 5 поверху впав пасажирський ліфт з 8 пасажирами. Постраждалі пригадують: ліфт почав падати, почувся страшний гуркіт, полетіли іскри. На щастя, ліфтер лікарні встигла натиснути кнопку екстреного гальмування і ліфт зупинився на цокольному поверсі.

Як результат – у двох осіб компресійні переломи хребта, решта отримали менш серйозні травми. Це лише найгучніші випадки за останній час, але через несправність ліфтів в Україні потерпають десятки людей. Дуже часто встановити, хто ж несе відповідальність за поломки і нещасні випадки практично неможливо.

Модернізація “продовжить життя” на 18 років

Виробники ліфтів відзначають критичну необхідність оновлення парку підйомників. Як зазначив комерційний директор компанії-виробника ліфтів Ігор Ткаченко, 80% ліфтового парку України потрібно замінити.

“Середній вік одного підйомника – 20-25 років. За 365 днів у році ліфти перевозять близько 130 мільйонів пасажирів по всій Україні, – каже Ігор Ткаченко. – В таких ліфтах практично все обладнання виходить з ладу. Одною з найголовніших причин поломок являється зношеність деталей. Це і механізми відкривання дверей, ролики, підшипники і так далі”.

За словами співрозмовника, якщо ліфту 20-25 років, можна здійснити модернізацію підйомника. Це дозволить продовжити термін його служби до 18 років. “Ми здійснюємо таку модернізацію, де практично на 90% ставиться новий ліфт. Це в середньому на 15% дешевше, ніж встановлювати новий ліфт”, – додає пан Ткаченко.

Сьогодні, за словами експертів, для модернізації ліфтового парку України необхідно 5-6 мільярдів гривень. В держави таких грошей немає. Втім єдиний вихід – великі інвестиції та комплексні програми, кажуть в компанії.

Фото з Flickr (ZheKha), segodnya.ua, УП

Коментарі вимкнені.