Тернопільський нардеп «наступив на хвіст» молодшому Януковичу
Народний депутат з Тернопільщини Михайло Головко спільно ще з двома нардепами надіслав Генеральному прокурору України ПШОНЦІ В.П. депутатське звернення в порядку статті 16 Закону України «Про статус народного депутата України» щодо перевірки дій Олександра Януковича та інших пов’язаних з ним осіб.
За інформацією, що знаходиться в широкому доступі, зокрема у мережі Internet, в Україні діє організована група осіб, яка під керівництвом Януковича Олександра Вікторовича, з метою його власного збагачення, здійснює злочинні діяння, внаслідок чого порушуються права громадян та завдається чимало збитків державному бюджету.
Зокрема, в численних публікаціях ЗМІ йдеться про те, що Янукович О.В. в даний час є одним з найбагатших бізнесменів в Україні, вартість активів якого станом на листопад 2013 р. оцінювалась журналом Forbes у 510 млн. доларів США. При цьому, стрімке зростання бізнес-імперії О.В. Януковича відбулося відразу після того, як його батько Віктор Янукович був обраний Президентом України, оскільки до його обрання статки О.В. Януковича оцінювалися в 7 млн. доларів США.
За інформацією в ЗМІ, збільшення власних статків О.В. Янукович здійснив шляхом створення ряду взаємопов’язаних та взаємозалежних організацій на чолі з відповідними особами, які знаходяться під його контролем та за вказівками здійснюють незаконні дії з метою отримання прибутку.
Серед таких організацій провідне місце займає ПрАТ «Всеукраїнський Банк Розвитку» (далі – ВБР).
З 27 січня 2011 Олександр Янукович став власником 100% статутного капіталу ВБР. Тобто, фактичним отримувачем прибутку ВБР є саме Олександр Янукович.
Протягом останніх 3-х років ВБР було виграно ряд надзвичайно вигідних для себе конкурсних торгів державних закупівлель щодо надання кредитів державним залізничним підприємствам на загальну суму в 978 млн. гривень. Зокрема, 14 листопада 2013 року державне підприємство «Одеська залізниця» підписало контракт з ВБР для отримання кредитної лінії в доларах США на суму 55,61 млн. гривень. 8 листопада 2013 року державне підприємство «Донецька залізниця» підписала аналогічний договір з ВБР для отримання кредитної лінії на загальну суму в 55,64 млн гривень.
Разом з цим, за інформацією ЗМІ у власності О. Януковича перебуває також ПрАТ «Маринсервис», яке у 2010 році невідомо за яких обставин викупило чотири історичні будівлі у Балаклавській бухті та отримало від Міністерства транспорту гідротехнічні споруди у безстрокову оренду. У тому ж 2010 році Міністерство оборони України надало ПрАТ «Маринсервис» дозволи на приватизацію 8,4 гектарів землі, що належала судоремонтному заводу «Металіст» близько Балаклавської бухти, і 1,8 гектарів близько мису Айя.
Слід зазначити, що відповідно до п. 4 Положення про порядок укладання контракту з керівником підприємства, що є у державній власності, при найманні на роботу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19 березня 1993 р. N 203 наймання на роботу керівника підприємства, що є у державній власності, здійснюється відповідними міністерствами або іншими підвідомчими Кабінету Міністрів України органами виконавчої влади (надалі – органи управління майном). В свою чергу, відповідно до статті 114 Конституції України персональний склад Кабінету Міністрів України призначається Президентом України. Тобто, Президент України має вплив як на самих міністрів, так і на призначених останніми керівників державних підприємств.
За таких обставин, перемоги ВБР в конкурсних торгах державних закупівлель щодо надання кредитів державним залізничним підприємствам на загальну суму в 978 млн. гривень, а також виділення земельних ділянок, споруд міністерствами для ПрАТ «Маринсервис» могли відбутися всупереч нормам законодавства України і з застосуванням корупційних схем, заснованих на родинних зв’язках Олександра Януковича.
Окрім цього, як зазначається в ЗМІ у лютому 2012 року зарплатні рахунки співробітників Податкової служби України з невідомих причин були переведені на обслуговування з ПАТ «Державний експортно-імпортний банк України» до ВБР. В 2013 році ВБР став одним із банків, які отримують найбільшу кількість «зарплатних проектів» для співробітників державних установ, у тому числі Міністерства внутрішніх справ, судових установ міст Києва та Донецька.
Як неодноразово зазначав у ЗМІ голова Асоціації банків України Олександр Сугоняко – працівників державних установ примушують користуватися послугами обраного керівництвом банку для обслуговування зарплатних рахунків, і вони не можуть відмовитися від його послуг. При цьому, такі примушування не рідко супроводжуються погрозами.
В свою чергу, примушування до виконання чи невиконання цивільно-правових зобов’язань є кримінальним правопорушенням у відповідності до ст. 355 Кримінального Кодексу України.
За таких обставин, обслуговування зарплатних рахунків працівників державних установ в ВБР ймовірно здійснюється шляхом їх примушування за попередньою змовою керівників відповідних державних установ та О. Януковича, з метою отримання прибутку останнім.
Крім того, як зазначається у ЗМІ, переведеним на обслуговування в ВБР працівникам державних установ відкривалися окрім зарплатних рахунків ще й депозитні. Згодом, виплату заробітної плати частині працівників державних установ було переведено з зарплатного рахунку на депозитний. При цьому, вказане здійснювалося ВБР без попереднього повідомлення клієнтів.
Слід зазначити, що такі дії посадових осіб ВБР мають ознаки самоправства, що у відповідності до ст. 356 КК України є кримінальним правопорушенням.
Отже, вищезазначене дає підстави вважати, що посадові особи ВБР за змовою з його фактичним власником О.Януковичем здійснювали по відношенню до клієнтів-працівників державних установ протиправні дії, які мають ознаки кримінальних правопорушень, з метою отримання матеріальної вигоди.
Окрім цього, як повідомляється в ЗМІ О. Янукович також є єдиним власником ПрАТ «МАКО Холдинг», яке було засновано 25 листопада 2011 р. Разом з цим, ПрАТ «МАКО Холдинг» є власником ряду енергетичних, вугільних та будівельних підприємств, які були утворені протягом 2011–2013 років та здійснюють свою діяльність як в Україні, так і за кордоном.
Зокрема, ПрАТ «МАКО Холдинг» є прямим чи опосередкованим власником: ПрАТ «Едельвейс», ПрАТ «Артемівськ Вайнері», Корпорація «Менеджмент Асетс Компані», ТОВ «Архітектурно-Інжинірингова Компанія «Коснтруктив» , ТОВ «МАКО Трейдинг», ТОВ «МАКО Інвест», ТОВ «МАКО Актив», ТОВ «Рятувальник», ТОВ «Східний Бізнес Центр», ПрАТ «Кепітал Білдінг Корпорейшен», MAKO Holding B.V., та інших.
Згідно повідомлень ЗМІ, О. Янукович та підконтрольні йому підприємства, здійснюють між собою господарські операції, для ухилення від сплати податків.
Так, статутний капітал ТОВ «МАКО Трейдинг» обсягом 5 мільйонів гривень розділений між Олександром Януковичем (49,99%) та ПрАТ «МАКО Холдинг» (50,01%). Тобто, О. Янукович є фактичним власником ПрАТ «МАКО Холдинг». Протягом першого кварталу 2013 р. ПрАТ «МАКО Холдинг» експортувало 370 тисяч тон енергетичного вугілля на суму 308,95 мільйонів гривень. Основним отримувачем експортованого вугілля стало швейцарське підприємство MAKO Trading SA, єдиним власником якого є MAKO Holding B.V., а останнє, в свою чергу, повністю належить ПрАТ «МАКО Холдинг». Отже, фактичним власником MAKO Trading SA є також О. Янукович.
Відповідно до п. 14.1.159 ст. 14 Податкового кодексу України пов’язані особи – юридичні та/або фізичні особи, відносини між якими можуть впливати на умови або економічні результати їх діяльності чи діяльності осіб, яких вони представляють. При визнанні осіб пов’язаними враховується вплив, який може здійснюватися через володіння однією особою корпоративними правами інших осіб відповідно до укладених між ними договорів або за наявності іншої можливості однієї особи впливати на рішення, що приймаються іншими особами.
Таким чином, купівля-продаж вугілля здійснювалися між пов’язаними особами, які фактично перебувають у повній власності О. Януковича.
Разом з цим, в період здійснення вказаних господарських операцій діяла Конвенція між Урядом України і Швейцарською Федеральною Радою про уникнення подвійного оподаткування стосовно податків на доходи і на капітал, ратифікована Верховною Радою України 10.01.2002 р.
Із наведеного вбачається, що за ймовірною змовою О. Януковича, а також керівників пов’язаних оіб ТОВ «МАКО Трейдинг» та компанії-нерезидента MAKO Trading SA, проводилися операції купівлі-продажу вугілля з метою мінімізації податкових зобов’язань, що у відповідності до ст. 212 КК України є кримінально караним діянням.
Згідно публікацій в ЗМІ, з 2010 року О. Янукович фактично володіє ТОВ «Донбаський Розрахунково-Фінансовий Центр» (далі – ДРФЦ), яке активно купує вугілля з так званих «копанок» або «маленьких шахт» та згодом реалізує його як легально видобуте паливо.
Слід зазначити, що вугілля з копанки є дешевшим і може бути придбане за 300–400 грн. за 1 тонну, в той час як звичайні вугільні шахти продають його по 800–1000 грн. за 1 тонну. Утім, видобуток вугілля в «копанках» та «маленьких шахтах» зазвичай відбувається з порушенням законодавства і є кримінальним порушенням у відповідності до ст. 240 КК України. Тобто, вугілля видобуте в «копанках» та «маленьких шахтах» є майном, яке одержане злочинним шляхом.
За таких обставин, ймовірним є те, що за попередньою змовою О. Януковича та відповідних посадових осіб ТОВ «Донбаський Розрахунково-Фінансовий Центр» здійснюється купівля вугілля, яке одержане злочинним шляхом для отримання прибутку. Отже, такі дії можуть містити ознаки кримінальних правопорушень у відповідності до ст.ст. 198 та 396 КК України.
Разом з цим, купівля вугілля, яке одержане злочинним шляхом та подальша його реалізація як легально видобутого палива є фактичною легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, що відповідно до ст. 209 КК України також є кримінальним правопорушенням.
Згідно зі статтею 1 Закону України «Про прокуратуру» (далі – Закон) Генеральний прокурор та підпорядковані йому прокурори здійснюють прокурорський нагляд за додержанням і правильним застосуванням законів Кабінетом Міністрів України, міністерствами та іншими центральними органами виконавчої влади, органами державного і господарського управління та контролю, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, місцевими Радами, їх виконавчими органами, політичними партіями, громадськими організаціями, масовими рухами, підприємствами, установами і організаціями, незалежно від форм власності, підпорядкованості та приналежності, посадовими особами та громадянами.
При цьому, статтею 6 Закону передбачено, що органи прокуратури України вживають заходів до усунення порушень закону, від кого б вони не виходили, поновлення порушених прав і притягнення у встановленому законом порядку до відповідальності осіб, які допустили ці порушення.
Окремо слід зазначити, що у відповідності до ч. 1 ст. 214 КПК України слідчий, прокурор невідкладно, але не пізніше 24 годин після подання заяви, повідомлення про вчинене кримінальне правопорушення або після самостійного виявлення ним з будь-якого джерела обставин, що можуть свідчити про вчинення кримінального правопорушення, зобов’язаний внести відповідні відомості до Єдиного реєстру досудових розслідувань та розпочати розслідування.
З огляду на вищевикладене та відповідно до статті 16 Закону України «Про статус народного депутата України», просимо:
1) перевірити факти і обставини, наведені у даному зверненні;
2) у разі виявлення обставин, що можуть свідчити про вчинення кримінальних правопорушень О.В. Януковичем та іншими особами – вжити необхідних заходів прокурорського реагування, внести відповідні відомості до Єдиного реєстру досудових розслідувань, розпочати розслідування та притягнути її до відповідальності.
3) повідомити про розгляд звернення у встановлений законодавством 10-денний термін.
Теория “бумеранга”- все вернуть государству.
И вы верите что прокуратура будет этим заниматься? или они совсем белены объелись, или они не знают откуда такой рост благосостояния?
та ніхєра з цього не вийде,по крайній мірі на даний момент,генпрокуратура підпорядковується овощу молодшому…