Сергій Прилуцький: “В Тернополі мене найбільше замилувало розбите скло під “мєнтовкою”

Сяргей Прылуцкі

У вівторок, 25 березня, у тернопільській галереї “Бункермуз” з поетичним словом виступив важковаговик білоруської літератури, білоруський жадан Сяргей Прылуцкі aka Сірошка Пістончык, який став надзвичайним гостем мистецького заходу “Вільний мікрофон”. Своєю присутністю з 2008 року нашої ери Сяргей доповнює населення м. Київ. Подейкують, що він цинік, скептик і слемер, автор екзистенційної силаботоніки спальних районів пострадянських міст. А ще – триразовий фіналіст конкурсу молодих літераторів, організованого Білоруським ПЕН-Центром, учасник багатьох літературних фестивалів у Білорусі та за кордоном. Його вірші перекладено кількома європейськими мовами.

 

Сяргей Прылуцкі пояснює, що запросини на Вільний мікрофон зацікавили одразу з кількох причин:

— Найперш тым, што даўно ня быў у Тэрнопале – апошні раз выступаў у вас гадоў 6 назад, таму з радасьцю адклікнуўся на прапанову Юры Завадзкага. Чытац буду вершы, магчыма трошкі прозы Пістончыка.

Нашому кореспонденту того дня вдалося поставити білоруському гостю кілька питань. Деталі – у наступному абзаці:)

Сергію, які позиції у білоруській літературі нині займає поезія?

— У попередньому десятилітті білоруська поезія пережила певний ренесанс. На поетичну арену вийшла значна кількість молодих митців від 15-річного віку. Пожвавилося видавництво книг. І якщо спочатку це було хаотичне явище, згодом видавництва створили певну концепцію білоруської поезії. Звісно, мова йде про приватні видавництва, адже державні, за традицією, продукують “нєкую хєрню” і є прибічниками так званого “махрового націоналізму” на кшталт лелеки над хатою і колосків в полі. Коли відбувся розкол Спілки письменників Білорусі фактично на дві частини – опозиційну і пропрезидентську, – опозиційна спілка започаткувала видання серії книг “Перша книга автора”, в яких публікують творчість молодих поетів і поетес, прозаїків.

Знаю, Ви критично ставитеся до віршування верлібром.

— Я не критикую верлібр, адже сам пишу “білі вірші”.  Молодим поетам варто долати власні стилістичні та жанрові кордони. Бо все може закінчитися банальним потоком свідомості, а зерно поезії, як би пафосно це не звучало, загубиться в небутті.

З українською поезією Ви знайомі?

— Більш-менш.

Можете порівняти літературні процеси України і Білорусії?

— В Україні літературний процес активніший, позаяк він не регулюється цензурою. Адже, організувати подібний “Вільний мікрофон” чи презентацію книги, приміром, не в Мінську, а в одному з обласних центрів, надзвичайно складно. По-друге, важко знайти місце для проведення такого заходу. По-перше, власник цього закладу в будь-який момент може передумати, вигадати якусь історію на кшталт: “Пожежники сказали, що зараз станеться пожежа”.

Назвіть, будь ласка, прізвища білоруських літераторів, з якими, на Вашу думку, варто ознайомитися українському читачеві.

— Рекомендую творчість Олеся Розанова. Він головний претендент Білорусі на Нобелівську премію. З 60-их років Олесь займається літературними експериментами. Винайшов нові жанри – версет, віршомаз, пунктир, зном.

А як щодо прози – експериментуєте?

— Пишу умовну прозу, яку називаю “дегенеративною”. Оскільки вона, хоч і переслідує певну мистецьку мету, є смішною для прочитання.

Ви сьогодні мали можливість слухати молодих тернопільських поетів у “Бункермузі”. Які висновки можете зробити?

— Помітно, що це активні молоді люди, які комфортно почуваються серед великої аудиторії. Було помітно поетів, які тільки починають писати, і вже досвідчених.

Застосую до Вас традиційне питання, як до гостя Файного міста. Які враження на Вас справив Тернопіль?

Тернопіль мені нагадує білоруське місто Гродно, воно теж розташоване на Заході країни біля кордону з Польщею і Литвою. Але я давно не був в Гродно, є ймовірність, що там вже все позносили. В Тернополі мене найбільше замилувало розбите скло під “мєнтовкою” (посміхається – ред.), симпатичні маленькі дворики в центрі міста, краєвиди біля озера.

— Сергію, дякую на добрім слові.

Розмовляла Ірина ЮРКО

Коментарі вимкнені.