Гроші – у болото?..
Кажуть, в Україні є лише дві серйозні проблеми: дурні і дороги. Про дурнів вести мову безглуздо, бо навіть кваліфіковані психіатри часто не можуть дати з ними ради, надто – коли ці телепні цілком переконані, що вони належать до еліти суспільства. А от стосовно доріг поговорити варто, хоча, як свідчить попередній досвід, від тих розмов дороги чомусь кращими не стають.
Відтак у вітчизняних водіїв, коли їхні автомобілі викаблучують на шляхах піруети з надскладних елементів фігурного катання, з вуст мимоволі зринають такі перли спонтанної народної творчості, яких навіть у спеціалізованому словнику ненормативної лексики не знайдеш. А наступного року реальні шанси розширити власний лексикон матимуть й представники Старого Світу, адже на носі – Євро-2012. Якщо, звісно, до того часу УЄФА не позбавить Україну права проводити матчі фінальної частини європейського футбольного чемпіонату…
Бережани розташовані лише за якусь сотню кілометрів від Львова, де мають проходити матчі групового турніру. Отож, існує доволі висока ймовірність, що чимало футбольних фанатів із цивілізованої Європи таки випадково заблукають на власних авто у нашу чарівну провінційну місцину, яку ми гонорово іменуємо “маленькою Швейцарією”. І можна лише уявити, які асоціації викликатимуть наші автошляхи, котрі дорогами назвати язик не повертається.
Однак власники транспортних засобів щороку сплачують податки, що мали б витрачатися на обслуговування та ремонт автошляхів. А от куди діваються ці гроші – можна лише гіпотетично припускати. Адже, якщо вірити офіційним зведенням, справи з вітчизняними дорогами не такі вже й погані.
За інформацією начальника Служби автомобільних доріг у Тернопільській області М.Гнатіва торік на поточний ремонт та утримання доріг державного значення у Бережанському районі виділено понад 4 млн. грн., що становить майже 9 відсотків аналогічних видатків по області. Зокрема, на поточний ремонт надійшло 2348,5 тис. грн., а це 37,5 % обласних видатків на цей вид ремонту. Відтак 1 км доріг державного значення на Бережанщині обійшовся у 144,7 тис. грн., що вдвічі більше, ніж в інших районах.
Здавалося, й стан доріг мав би бути найкращим в області, однак автолюбителі іншої думки: разючої різниці не видно. Отож, у цій грі чисел захована якась таємниця… Або ж, як в Україні заведено, гроші мають фундаментальну властивість безслідно зникати.
Ситуацію прояснив начальник філії “Бережанський райавтодор” Н.Колодка. Справа в тому, що на суму 2348,5 тис. грн. справді здійснено поточний ремонт покриття дороги державного значення Стрий – Тернопіль – Кіровоград – Знам’янка на восьмикілометровій ділянці між Підвисоким та Курянами. І дорога там наразі доброї якості – принаймні, її стан значно кращий, ніж в інших місцях.
Ремонт провадила приватна фірма ТОВ “Технобудцентр”. Чому не райавтодор, спитаєте? Бо він не має потужної техніки для таких робіт. А приватні структури мають, тому й виграли тендер. Утім, автолюбителям байдуже, хто обслуговує дороги, – лиш би вони були якісні. Отож, схоже, щось таки й зробили.
Однак непокоїть інше. Існуючі автошляхи вже давно вичерпали свій ресурс придатності. По-перше, вони будувалися ще у 80-роках минулого століття і не розраховані на транспортні засоби великої тоннажності. По-друге, гарантійний термін їхньої експлуатації давно минув, відтак товщина асфальтного покриття в багатьох місцях не перевищує 5 сантиметрів. Тому всі дороги на території Бережанщини давно вже потребують капітального ремонту. А от на це минулоріч не виділено жодної копійки – причому в усіх районах області.
Окрема мова – про місцеві автошляхи. Попередній мер Бережан не раз публічно хвалився, що відремонтовано ділянки дороги на вулицях Львівській та Привокзальній. Коштів використано чимало, а результат – пшик. Приміром, від торішнього осіннього ремонту на вул. Привокзальній слідів майже немає: гроші фактично викинуто у болото. І спитати нема у кого, бо ж роботи здійснили не місцеві дорожні служби (наш колишній мер чомусь їм не довіряв), а заїжджі. Утім, попри численні скарги на роботу нашого автодору, ділянка дороги на вул. Тихій, відремонтована понад 5 років тому, й досі у задовільному стані.
Відтак сьогодні філія “Бережанський райавтодор” працює неповний тиждень (понеділок, вівторок, середа) через катастрофічний брак замовлень. Натомість кошти на ремонти доріг, які могли б освоїти місцеві фахівці, осіли в чужих кишенях. Чи, може, “зацікавлені особи” не могли домовитися стосовно суми “відкатів”? Усі ці здогади – лише рівноможливі версії, але ж громадянам від цього не легше.
Отож, панове-земляки, доведеться нам й надалі користуватися тим, що маємо. Себто – обминати ями не тільки на дорогах, а й на тротуарах. Та й не тільки нам…
Нещодавно на сайті “Погляд” з посиланням на “Урядовий кур’єр” оприлюднено інформацію, що Бережани запрошують уболівальників Євро-2012 провести на місцевому стадіоні (точніше – на тому, що від нього залишилося) футбольний турнір серед представників української діаспори. Планується, що гратимуть команди українців з 14 країн світу. Учасникам, окрім футбольних баталій, пропонуватимуть відвідати місцеві історичні, культурні та архітектурні пам’ятки, зокрема Чортів камінь – свідка льодовикового періоду.
От тільки чи доїдуть запрошені гості до нашого старовинного міста – це питання! Адже добиратися доведеться дорогами юрського періоду…
Микола ЛЮДКЕВИЧ, член Національної спілки журналістів України.
Коментарі вимкнені.