Учнів навчає те, що їх оточує: Тернопільська школа №11

На інтерв’ю у Тернопільську ЗОШ І-ІІІ ст. №11 прийшла на 15 хвилин раніше, ніж було домовлено з директором. Цей час використала на самостійний огляд навчального закладу.

Розпочала із спортивних майданчиків, які заполонили радісні школярі. Один з них обгороджений – зі штучним покриттям. Як згодом розповів директор, впродовж минулого літа від 6:00 год. ранку до пізньої ночі молодь безперестанку грає тут у футбол.

Ще тут є вуличні тренажери, на кшталт тих, які міська рада встановила у парках Тернополя. Перекладини старішого зразка залишили.

Біля вікон класних кімнат вмонтували годівнички. На перерві учні мають нагоду пригостити пташок.

Подвір’я перед входом у школу встелене новою бруківкою. Біля сходів облаштовано зручну похилу доріжку для батьків з колясками.

Біля вхідних дверей запримітила таблицю, яка свідчить, що ЗОШ №11 не така, як інші, – має статус Smart school — перекладається з англ. як «Школа для розумних дітей» – міжнародний проект від видавництва M. M. Publications серед загальноосвітніх шкіл (тобто не спеціалізованих), в якому брала участь Тернопільська школа №11 з ініціативи вчителя англійської мови Алли Бринь. Лише 5 шкіл в Україні тоді виграли цей проект. Відповідно до нього, в школі апробують нову навчальну програму з англійської мови.

Вхід у школу.

У холі першого поверху багато зелені і стендів зі світлинами учнів та вчителів. Один з них нагадує, що недавно навчальний заклад відсвяткував 55-річчя. 8-А клас нагородив школу грамотою з цієї нагоди.

Дещо завуальований вхід у «Кімнату школяра». Не відразу зорієнтуєшся, що тут є двері в окреме приміщення. Як виявилося згодом, тут розташована своєрідна творча майстерня, де оперують фантазією і талантами. Школярі мають нагоду розповісти свої ідеї щодо самоврядування педагогу-організатору Аллі Луценко, разом готують урочисті заходи, або просто чаюють.

Вибори президента школи тут відбуваються раз в рік. Лідери, які претендують на цей пост, готують передвиборну програму. На кшталт парламентських виборів. Потім відбувається голосування – відкрите або закрите. Голосують тільки учні. Учнівський парламент у цьому навчальному році очолює учениця 10 класу Юлія Камінська. Учнівське самоврядування представляють активні учні з усіх класів, починаючи з 8-го.

На другому поверсі – Музей історії школи: атрибути закладу, світлини, духовно-патріотичний куточок, стенди, серед яких особливий – стенд із фото сімей, які склалися серед випускників-однокласників.

Директора Павла Степановича Літинського зустріла в коридорі на першому поверсі рівно в домовлений час. Інтерв’ю записували в його невеличкому робочому кабінеті.

У школи є свій сайт — 11.school-info.te.ua

Перше враження про директора: серйозний, але не суворий, не багатослівний, однак на запитання відповідає відверто і швидко. Легко здогадатися, що співрозмовник – вчитель математики. Він вчить учнів 6 і 9 класів.

Перед тим, як розпочати екскурсію школою, Павло Степанович розповів про традиції та здобутки свого колективу.

– На свято Віри, Надії і Любові, в останній день вересня, щорічно проводимо День школи №11, – зазначив директор. – У цей день головні в школі – представники учнівського самоврядування. Минулого разу вони провели солодкий ярмарок, а виручені кошти передали на лікування від важкої хвороби нашому випускнику. У вересні ми яскраво відзначили 55-річчя навчального закладу. Запросили випускників різних років та вчителів, які зараз на пенсії. Серед присутніх був Віктор Кирилович Сидорко, який багато років працював директором в 11-ій школі.

У коридорі бачила ікону Божої Матері, а в кабінеті директора – Біблію. Поцікавилася, про доцільність атрибутів релігії у школі.

– Сьогодні, згідно з законом «Про освіту», школа відділена від релігії, – коментує Павло Степанович. – Однак ми дбаємо про духовний розвиток школярів. Факультативно у нас є предмет «Основи християнської етики», у школі облаштовано кабінет Християнської етики. Серед наших учнів немає нехристиян, тому проблем на цьому ґрунті не бачу.

Робочий кабінет директора.

«Чого повинен навчити вчитель учня у ХХІ столітті?», запитую в директора. «Самостійно здобувати знання в тій галузі, яка йому справді вдається найкраще», – вважає Павло Літинський.

Раніше тут були щоденники, виготовлені спеціально для учнів школи №11, але цю практику припинили, мовляв, вже не цікаво. «Згідно з сучасною системою оцінювання, у нас немає «невстигаючих» учнів, є лише учні з різним рівнем знань, – зазначив керівник школи. – Про оцінку учнів інформуємо приватно. Особливо це стосується початкової школи».

Директор з представниками учнівського самоврядування. Фото з архіву школи.

– Чи «перекладається» реформа освіти на рівень тернопільського школяра? — цікавлюся в керівника навчального закладу.

– Реформа необхідна була давно й почалася із запізненням, – переконаний Павло Степанович. – У рамках реформи на школяреві сконцентрувалося більше відповідальності, ніж було раніше. Учень повинен сам визначитися, ким він хоче бути, сам шукати знання, вчитель лише допомагає у цьому. З одного боку, учень тепер має більше незалежності, а з іншого – більше відповідальності перед собою. Думаю, що це правильно. Не можна перевантажувати знаннями дитину в школі, бо надмірні навантаження забирають у дітей життєвий час, не залишаючи можливості знайти й удосконалювати те, що їм і справді вдається.

У “Кімнаті школяра”.

Зовнішній вигляд учнів школи №11: на уроки учням пропонують вдягати темно-сині брюки, піджак, ученицям – сарафан. Однак, форма тут не примусова. Святковий одяг – з елементами вишивки.

Загалом у школі працює 107 вчителів. Учнів – 1023, з них майже половина – це початкова школа. Середня наповненість класів – 29 учнів.

У 2017 році Тернопільську ЗОШ І-ІІІ ст. №11 закінчили 29 учнів, з них троє виїхали на навчання в Польщу, решта здобувають вищу освіту в Львові, Києві, Хмельницькому, Івано-Франківську, Тернополі.

У школі діє радіовузол – представники учнівського самоврядування проводять тематичні лінійки, «крутять» музику, передають цікаві повідомлення.

Заступник директора початкової школи Ірина Куйдич.

Екскурсію по приміщенню, де навчаються найменші школярі, спеціально для «Погляду» провела заступник директора початкової школи Ірина Куйдич. Вона розповіла, що другий рік поспіль серед учнів тут проводять «Веселі перерви» – приміром, коли один клас показує іншому, як виконувати фізичні вправи під музику.

Стіни коридорів оригінально розфарбовані. Для цікавого дозвілля використовують навіть підлогу – намалювали макети для кількох ігор. Наприклад, традиційні «Класики» або гра, щоб перестрибувати з квітки на квітку, придумуючи відповідні слова.

Серед учнів початкових класів проводять «Веселкові тижні», коли всі школярі вдягаються в одяг певного кольору. Вчителі також дотримуються такого дрес-коду.

«Світлофор емоцій» відображає настрій школярів. Відповідно до своїх емоцій, учні кріплять прищепки на бутафорний світлофор.

У початковій школі впроваджено додаткову годину з англійської мови за програмою Smart school, курс за вибором — “Фінансова грамотність”.

В еко-барі учні вирощують кімнатні рослини та доглядають за ними.

 

 

Тут є дві спальні по 30 ліжок у кожній для денного відпочинку першокласників, які навчаються у 4 класах.

Як розповіла заступник директора Анна Бригідир, другою іноземною мовою, яка вивчається в школі №11, є польська. Навчальний заклад співпрацює з педагогами Польщі, приймає делегації звідти. “Ми пишаємося успіхами результативної праці наших вчителів фізичної культури Фролова В.І., Шимків Л.І., Харчука  С.О., – зауважила Анна Бригідир – заступник директора школи. — За підсумками ХХІ Спортивних ігор учнівської молоді м. Тернополя у 2016-2017 н.р. наші учні отримали третє командне місце. Наші вихованці – багаторазові переможці різноманітних спортивних змагань. Пишаємось плеядою педагогів — понад 15 вчителів  були переможцями міського, обласного і Всеукраїнського етапів конкурсу «Учитель року». За останні два роки фіналістами ІІІ (всеукраїнського) етапу конкурсу стали Чернецька І. В. –  вчитель історії та Крутовська О.С. –  вчитель біології”.

– Особливість одинадцятої школи – сильна українська філологія, – розповіла заступник директора Анжела Макаренко. – На цій кафедрі працюють видатні вчителі. Відносно новий профіль у нас – двомовність (англійська, польська, кілька груп з французької мови). Однак, у початковій школі з іноземних мов вивчають тільки англійську.

Заступник директора Лариса Григор’єва показала світлицю школи, яку учні і вчителі почали наповнювати старовинними речами ще з 90-их років. Серед експонатів є макет печі, старовинні праска, рушники, одяг, ікони, ночовки, праники, ткацький верстат, скриня, плетена колиска. Горщики-близнята – у них робочим у поле носили «першу» і «другу» страви, посуд чіпляли на жердину.

 У школі діє багато гуртків. Один з них – зі спортивного туризму – веде Олександр Біловус, який закінчив цю школу два роки тому. На його заняття приходить 30 учнів. Зараз Олександр студент Галицького коледжу на відділенні «Економіка і туризм». Тренується в команді спортивно-туристського клубу «Легіон». Кандидат в майстри спорту, здобув чимало нагород різного рівня. У рідній школі пишаються цим випускником.

Директор Павло Літинський та випускник школи Олександр Біловус.

Бліц-інтерв’ю з директором Павлом Степановичем Літинським

  • Чи легко відмовляєте іншим?
  • Якщо є підстави й маю аргументи, то легко.
  • До чого ставитеся з презирством?
  • До обману.
  • Що цінуєте в жінках?
  • Вірність, любов, повагу.
  • А в чоловіках?
  • Мужність, вірність, працелюбність.
  • Ким хотіли стати в дитинстві?
  • Планував бути вчителем з дитинства. Не бачив себе на іншій посаді. Напевно, на це надихнули перші вчителі – закінчив Тернопільську школу №13. До вибору професії підштовхували і батьки. Тож після служби в армії, вступив в Тернопільський педагогічний інститут на фізико-математичний факультет. Перші кроки педагогічної роботи зробив у дуже гарному селі Магдалівка Підволочиського району. Потім багато років працював вчителем математики в Тернопільській школі №8, згодом заступником директора з навчально-виховної роботи. З 2003 року працюю директором Тернопільської школи №11 – уже 14 років.
  • Як добираєтеся на роботу?
  • Пішки. Живу неподалік від школи – на масиві «Канада».
  • З чого розпочинаєте робочий день?
  • Найпізніше приходжу о 7:30 год., зазвичай раніше. Інколи п’ю каву або чай. Спочатку обходжу школу, дивлюся, чи все в порядку. Планую роботу на день як директор і вчитель математики. Зустрічаюся із заступниками.
  • Пригадуєте свого директора, коли були учнем?
  • За час, коли я був школярем, змінилося кілька директорів. У випускному класі керівником школи №13 на той час був Ігор Лахно – зразок людяності і професійності, толерант, який з повагою ставився до вчителів та учнів. Ніколи не чув, щоб він на когось підвищив голос чи образив. На жаль, Ігор Андрійович давно помер.
  • Пригадуєте себе учнем?
  • Хуліганом не був, але чемним був не завжди (усміхається. – ред.). З природничих предметів мав оцінки «4» і «5» (за 5-бальною системою оцінювання –ред.), математику, фізику, хімію знав на відмінно.
  • Чим займаються Ваші рідні?
  • Дружина Любов Миколаївна теж вчитель математики, викладає в Тернопільській ЗОШ №8. Син працює у сфері мобільного зв’язку.
  • Яким стравам надаєте перевагу?
  • У їжі не перебірливий, але перевагу надаю українській національній кухні – борщу і вареникам.
  • Де купуєте одяг?
  • Дещо в магазинах, на речовому ринку.
  • Ви активні в соцмережах?
  • Свою сторінку в Facebook не веду, але стрічку новин там читаю.
  • Що робитимете на осінніх канікулах?
  • Вчитимуся – буду на курсах з підвищення кваліфікації.

 Підготувала Ірина Юрко.

Фото автора.

Копія ікони Буцнівської Матері Божої.

З нагоди 55-річчя школи.
Серед учнів школи багато переможців у спорті.
Спортивний зал.
Їдальня.
Одна із класних кімнат Тернопільської ЗОШ №11.
Коридори після уроків.
Вхід у їдальню.
Кімната школяра.
Директор та його заступники.
Увага до тих, хто боронить Україну від ворога.
Дрес-код у початковій школі.
Заняття після уроків.

 

У кабінеті інформатики.
Старовинний калькулятор у кабінеті інформатики.

Заступник директора Лариса Григор’єва в музеї школи.
Макет ЗОШ №11.
Педагог-організатор, вчитель української мови і літератури Алла Луценко — генератор творчих ідей.

 

 

Коментарі вимкнені.