У Тернополі розповіли, як “пережити” вікові кризи дитинства
Напевно, майже всі чули, що є так звані періоди вікової кризи в процесі розвитку дитини. Особливо на слуху у батьків криза підліткового віку, коли дитина випробовує нерви та спокій рідних. Кожна мамочка мріє про те, щоб її дитина росла і розвивалась без відчутних проявів кризових періодів. І саме ці питання розглядали на зустрічі Club Best Mama, яка відбулась в ЛИСИЙ Private Club на тему «Вікові кризи дитинства». На запрошення засновниці клубу Людмили Муринської практикуючий психолог Марина Орап пояснила мамочкам, що таке вікова криза, та на що важливо звертати увагу. На початку зустрічі мамочки ділились своїм розумінням поняття кризи, власним досвідом та особистими історіями.
Отже, не так страшна Криза, як ми її собі уявляємо, надаючи негативного відтінку. Насправді криза – це не проблема, не страждання, не стреси і не конфлікти. Криза – це нормально! Дитина в процесі розвитку проходить періоди кризи, які повторюються немов по спіралі, але щоразу на іншому, вищому рівні. Це внутрішня перебудова людини, яка іноді має зовнішні прояви, іноді – непомітна. Найперша – фізіологічна криза виживання, відбувається при народженні дитини, коли маленька людина із затишного лона мамочки переходить в цей світ, отримуючи зовсім інші відчуття та звикаючи до самостійного життя. Далі, в процесі росту та розвитку, на дитинку чекають ще переломні моменти, які фахівці розділили на кілька етапів. І батькам важливо знати більше про ці періоди, щоб допомогти дитині впоратись із переходом на новий рівень. Адже криза у будь якому випадку буде відбуватись на певному етапі розвитку дитини. Питання в тому: Як? і З чим? дитина вийде з кризи, з Яким досвідом?. Тому батькам необхідно знати механізм кризи та її завдання, щоб отримати максимальну від неї користь. І краще буде знати її механізм, завдання та вміти отримати максимальну користь від цього періоду.
Криза одного року.
Це перша психологічна криза. Її називають кризою пізнання, адже дитинка пізнає все нове, знайомиться з багатьма предметами, і починаючи ходити, відкриває світ під іншим кутом зору, хоче ознайомитись зі всім, що оточує навколо.
Симптом – плаксивість, неслухняність…
Зміст кризи – дізнатись, як влаштований цей світ.
Наслідки – формується перехід до соціального розвитку та зміни способу взаємодії з предметами.
Що робити? – дати доступ до предметів (в межах, які встановлюють батьки), збільшити самостійність.
Криза трьох років. «Я сам!»
Дитина починає усвідомлювати «Я», і це стає для неї величезною кризою особистості. Я – окремо, Я – можу самостійно робити дії! У дитини від усвідомлення Я виникає шок у душі, вона не знає, що їй можна, тому шукає межі дозволеного. В цей період не рекомендується ображати дитину, казати: «ти мала, що ти розумієш?». Саме в цей період закладаються основи особистості дитини. І важливим моментом є те, що криза трьох років за змістом ідентична кризі підліткового віку. І якщо, наприклад, у дитини закріпиться реакція мами на істерику (хочу-істерика – отримаю), то і у дорослому віці буде забезпечена схильність до істеричної поведінки.
Симптоми – негативізм, впертість, норовливість, свавілля, деспотизм, знецінювання дорослих, бунт, протест.
Зміст кризи – Що я можу? Чи я дорослий?
Наслідки – виділення власного Я, уявлення про себе (хороший/поганий), прагнення до самостійності (закладається здатність себе обслужити).
Що робити? – заспокоїтись, забезпечити повагу до Я дитини, визнати, що дитина доросла і має права.
Криза дошкільника.
Це криза пізнання, але не період адаптації до школи. До 6 років дитина багато дізналась про навколишній світ і тепер виникає період, коли відкривається безодня нових знань. У дитини виникає питання: чим і як пізнавати? І на допомогу якраз приходить початок навчання у школі, який і дає відповідь на ці питання і забезпечує дитину інструментами пізнання.
Симптоми – усвідомлення вподобань, переживань, втрата безпосередності, дитина може почати приховувати, прикрашати, брехати, виникає різка зміна стилю поведінки.
Зміст кризи – Як мені пізнавати світ?
Наслідки – усвідомлення свого соціального Я
Що робити? – віддати дитину до школи і забезпечити соціалізацію, надати можливості для пізнання, розвивати емоційний інтелект (знати і вміти керувати своїми емоціями). Це якраз допоможе у підлітковому віці, коли діти усвідомлюють емоції та вміють справитись з ними.
Підліткова криза. «Хто Я?»
Складний період, адже накладені два моменти – статеве дозрівання у 12-14 років та соціальний розвиток. Виникає криза особистості (за змістом така ж сама, як у 3 роки). В такому віці у дитини спостерігається розбалансування систем в організмі, адже починають працювати гормони, за фізичним ростом не встигає серцево-судинна система, нервова та ендокринна системи. Дитина гостро реагує на події, викидає емоції. На першому місці стає оточення, думка друзів, інших людей. До цього періоду краще підготуватись у міжкризовий період, у молодшому шкільному віці, сформувавши цінності та ставлення.
Симптоми – тривожність, занепокоєння, що робити?
Зміст кризи – хто Я?
Наслідки – формування Я-концепції (думка важливих людей, батьків, друзів), Я- дорослий.
Що робити? – заспокоїтись і батькам, і дитині. Визнати за підлітком право «бути дорослим». Стати на один рівень з підлітком, дати простір для самостійних рішень, дій і помилок (це період, коли важливо давати можливість робити помилки, інакше у старшому віці вони будуть більш глобальними)
Криза юнацького віку.
Діти ростуть і вже зовсім скоро стануть дорослими. Цей період змін лякає, підліткам стає страшно на порозі самостійного життя. Адже доведеться самому приймати рішення, відповідати за свої дії, Тому криза пізнання юнацького віку важлива для підлітків. Переважно криза відчутна тоді, коли дитина ще не обрала майбутню професію, адже саме професія визначає коло спілкування, майбутній рівень доходів та подальші перспективи. Не сформувавши бачення майбутнього, дитина розгублена і не може відповісти на питання: Яким буде моє життя? Що робити? Ким бути?
Симптоми – страх, невпевненість.
Наслідки – формування світогляду, який Я?
Що робити? – зрозуміти, що дитині страшно, забезпечити умови для визначення майбутньої професії, підтримати та визнати унікальність дитини.
Конструктивно розв’язана криза забезпечує якісні прогресивні зміни особистості дитини. Основне завдання батьків – повернути кризу на користь собі і дитині, так, щоб із кризи дитина вийшла із новими якостями, а мама і тато – із збереженими нервами.
Отож, мамочки розглянули вікові кризи дитинства, основні їх прояви та отримали поради, як і що робити, щоб допомогти дитині вийти з кризи комфортно та якісно. Звичайно, що кожна дитина і її розвиток індивідуальні, але знання основних моментів допоможе батькам сприймати та передбачати поведінку та можливі наслідки. Тепер кризовий період сприймається як можливості, як час для формування нових навичок та якостей, трансформації особистості.
“club Best Mama” запрошує мамочок приєднуватись до наступних зустрічей.
Слідкуйте за новинами та темами наступних бізнес-сніданків. #clubbestmama
https://www.facebook.com/groups/206996563141036/
____________________________________________________________
“club Best Mama“– це унікальний проект, який допомагає сучасній жінці бути турботливою мамою і дружиною вдома, професіоналом на роботі, хорошою подругою і повноцінним учасником культурного життя.
Спікер: Марина Орап – доктор психологічних наук, професор кафедри психології ТНПУ імені В.Гнатюка, керівник науково-дослідного центру “Сучасна дитина”
Коментарі вимкнені.