Тернопільська міська рада придумала нову схему роздачі землі «своїм»

Основною “обхідною схемою” у Тернополі в попередні роки було виділення землі комунальним підприємствам. Їм, згідно з законом, можна безоплатно передавати міську землю. Логіка в тому є, бо ж міські комунальні підприємства створені міською радою задля ефективнішого господарювання у місті та виконання завдань влади. А тому землю для їх потреб можна давати без конкурсу і грошей. Але… Часто, отримавши на халяву міську землю, комунальні підприємства віддають її під забудову приватному інвестору. Той щось будує, приміром, приватний медцентр на території другої лікарні, скляну будівлю біля “Орнави”, торговий центр біля вокзалу, приватний ринок на місці комунального і т. п. Натомість, згідно з угодою, щось платить чи дає КП, а щось – місту. КП найчастіше отримує 6% від проектно-кошторисної вартості робіт. До цих відсотків капає і в міську казну. Так і освоюють землю, будуючи там приватні об’єкти. А власник законно збудованого приватного об’єкта на комунальній землі має право першочергово претендувати на землю. Звісно ж, без аукціону. Вигоди міста незначні, зважаючи на вартість міської землі – десятки тисяч гривень за сотку, які могли б отримати на аукціоні.

Та описана вище схема, схоже, застаріла. Тож у міській раді активніше взялись за іншу — виділення землі через сервітути. Сервітут — обмежене право користування земельною ділянкою. Таке користування чимось схоже до оренди землі, але набуття права оренди на вільну ділянку відбувається через аукціон і два сесійні рішення (дозвіл на складання проекту землеустрою щодо відведення землі і затвердження цього проекту землеустрою — прим. авт.). Сервітут же надають після звернення людини (без аукціону чи конкурсу — прим. авт.), а затверджують лише одним сесійним рішенням. Сервітути можуть бути, зокрема, на право проходу та проїзду, розміщення тимчасових споруд, встановлення будівельних риштувань та складування будівельних матеріалів з метою ремонту будівель і споруд та ін. Земля під сервітут підлягає обов’язковій державній реєстрації, з присвоєнням кадастрового номера… але не в Тернополі. У Файному місті сервітути перетворюються на повноцінні бізнесові землі, а їх реєстрацію міська рада, якщо йдеться про комунальну землю, не здійснює, вочевидь, аби не було належного обліку.

– Закон вимагає розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж частини земельної ділянки, на яку поширюється право суборенди чи сервітуту, – коментує депутат міськради та працівник відділу Держгеокадастру Тарас Серетний. – Цю землевпорядну документацію розробляють на сформовану земельну ділянку. Згідно зі статтею 79-1 Земельного кодексу України, формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об’єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. А цього не відбувається. Тобто ділянки передають, не виконуючи вимог Закону.

Крім того, у місті є достатньо прикладів і того, як ділянки під сервітут використовують для комерції.

– Для прикладу є земельний сервітут на вул. Шептицького, де сервітут виділяли для розміщення будівельних матеріалів, проте на відповідній сервітутній ділянці розміщені МАФИ, – каже пан Тарас. – Відповідно, підприємець отримує прибуток, а бюджет міста – незначну суму. Також є порушення норм чинного земельного законодавства України, а саме статті 134 ЗКУ, якою визначено, що земельні ділянки державної та комунальної власності підлягають продажу їх у власність чи продажу права оренди на них окремими лотами на конкурентних засадах, тобто через аукціон. І таких ділянок поблизу ринку, та й по місту – чимало.

Тепер частина новообраних депутатів працює над виявленням таких “сервітутних” виділень землі, які використовують не за призначенням, а сам факт надання ділянки є прямим обходом земельного законодавства.

Коментар прес-служби Тернопільської міської ради:

На одній сесії Тернопільської міської ради в середньому розглядається до 150 звернень фізичних та юридичних осіб щодо земельних питань, серед яких лише 5-6 стосуються надання земельних ділянок згідно договорів сервітуту. Договір сервітуту – це тимчасове обмежене користування земельною ділянкою. При прийнятті даного рішення Тернопільською міською радою чітко визначається цільове призначення, тобто вказується, що буде розміщено: або МАФ, або складування будівельних матеріалів, або паркування автотранспорту або впорядкування території біля об’єкта нерухомості, в т.ч. проходу, проїзду та паркування транспортних засобів. Ці договори сервітуту реєструються у відділі земельних ресурсів. Щодо реєстрації договорів у земельному кадастрі, то з метою економії коштів громадян було прийнято спільне рішення разом з Державною інспекцією сільського господарства, яка здійснює контроль за цільовим використанням земельних ділянок, що ці земельні ділянки, враховуючи те, що вони незначної площі та видаються на незначний термін, реєструватися у державному кадастрі не будуть. Контроль за такими земельними ділянками здійснює спеціальна комісія з представників відділу земельних ресурсів, управління торгівлі, побуту, захисту прав споживачів та муніципальної поліції. Фактів будівництва на земельних ділянках, які були надані в сервітутне користування, на території Тернополя виявлено не було.

20 хвилин

Коментарі вимкнені.