Тернопільські євреї не мають де спокійно помолитися
На бездіяльність влади міста і небажання повернути хоча б один із 40 довоєнних молитовних будинків скаржиться обласна організація “Єврейська община”.
Відтак євреї, яких у міській організації – 257, а в обласній – 718, обіцяють повідомили про складну для них ситуацію у Тернополі в Європейський єврейський парламент та в Ізраїль, повідомляє “20 хвилин”. Адже проблема, як стверджує голова “Єврейської община” Ігор Банзерук, існує вже 8-10 років. Представники громади не задоволені приміщенням на вул. 15 Квітня, 37а, яке їм виділила міськрада на умовах безплатної оренди. Адже воно не тільки на околиці міста, а й не пристосоване для виконання релігійних потреб, доводить чоловік.
– Тут влада не зацікавлена, щоб єврейська релігійна громада мала приміщення для богослужінь, – каже Ігор Банзерук, єврейське ім’я якого Іцхак Кацнер. – Я – підполковник, відслужив в Українській армії більше десяти років, служив у Лівані у військах ООН. Маю від держави Україна орден “За мужність”, нагороди Ізраїлю. Але коли був на сесії міськради, яка розглядала наше звернення про повернення одного з молитовних будинків, то почув: “Ви хочете повернути? А навіщо тоді віддавали?”.
Молитовні будинки тернопільські євреї “віддали” під час Голокосту, коли їх зібрали у тернопільському гетто і всіх знищили.
– Ми почали звертатися до влади, ще вісім-десять років тому, коли головою общини був Дмитрій Фальштейн. Писали листи не тільки владі міста, а й у Верховну Раду, Кабмін, прокуратуру, головам облради та обладміністрації, – продовжує Ігор Банзерук. – Із Валентином Хоптяном ми спільно з раввином зустрічалися…
Вимагаючи повернути їхнє майно, тернопільські євреї використовують архівні матеріали, згідно з якими, вони мали молитовні будинки по всьому місту, а не тільки зруйновані Стару і Нову синагоги. Відтак “Єврейська община” почала писати листи у міськраду з проханням передати їй котрийсь із будинків на вул. Франка, 13, Острозького, 7, 9 та 13, бульв. Шевченка, 24.
“Щодо повернення у власність Тернопільській обласній організації “Єврейська община” одного із колишніх приміщень, які були її власністю, повідомляю, що будівлі на вул. І. Франка, 13, Кн. Острозького, 13, Кн. Острозького, 9 та по вул. Кн. Острозького, 7 відносяться до житлового фонду або не перебувають в комунальній власності м. Тернополя,” відповіла 23 листопада 2009 р. на запит громади заступник прокурора міста Галина Зарівна.
Тоді громада почала писати нові звернення.
“Члени єврейських громад вимагають повернути хоча б одне приміщення з колишньої єврейської власності, а саме молитовний дім А. Маркуся по вул. І. Франка (Сокола), 21, де зараз розміщується міська дитяча бібліотека, яка завжди порожня, поблизу знаходяться ще три бібліотеки…” читаємо уже у зверненні громади від 9 грудня 2011 р.
Та бібліотека не тільки не порожня – як з’ясувалося, вона ніколи не належала євреям. Цей будинок збудувала і до часів СРСР володіла родина Грабовських. Ігор Банзерук каже, що про бібліотеку мова зайшла через помилку, спричинену відмінностями у довоєнній та сучасній нумерації будинків. Згідно з “Адресною книгою 1935/36 рр.” молитовний дім діяв у будинку №13. Натомість вілла Грабовських – теперішня бібліотека, мала адресний номер 19.
Аналогічна ситуація склалася із будинком на вул. Острозького, 7. Це – повоєнна п’ятиповерхівка. А тодішній будинок №7 став будинком №9, у якому працює аптека. У ній досі є пам’ятна таблиця 1923 р., що свідчить про єврейське минуле споруди. Там діяв єврейський шпиталь.
– Але будинок на вул. Острозького, 9 – не власність громади Тернополя, а Тернопільського району, – пояснює начальник відділу оренди та обліку майна управління обліку та контролю за використанням комунального майна міськради Володимир Білик.
Зрештою, “Єврейська община” зверталася у міськраду, аби їй передали приміщення дитсадка на вул. Парковій, 12. Але спершу, 16 липня 2010 р., заступник мера Романа Заставного Петро Гринчишин відповів, що його займає інша громадська організація – “Фізкультурно-реабілітаційний центр здоров’я”. А 1 квітня 2011 р. уже новий мер Сергій Надал повідомив євреїв листом, що будівля на вул. Парковій, 12 належить дитсадку, а законодавство забороняє використовувати приміщення дошкільних закладів не для роботи з дітьми.
Отож євреям, які у ХІХ – початку ХХ ст. складали приблизно половину населення міста, не повертають хоча б один будинок – влада відбувається відписками. Але й сама громада подеколи просить повернути їй те, що їй ніколи не належало. Зрештою, як каже Ігор Банзерук, “Єврейська община” імовірно тепер писатиме звернення у владу Тернопільського району щодо будинку на вул. Острозького, 9 – колишнього шпиталю.
Та хто ви такі? Дякуйте і за те, що маєте.
У статті написано – мають приміщення на вул. 15 квітня… чого їм ще треба? дорогого приміщення в центрі міста? податків не платять, то можуть купити собі… а то бач, дарма їм хочеться…
вони вже зазіхали на дитячу бібліотеку, хоч її власниками ніколи жоден жид не був… це просто ще одна спроба вернути собі те, що ніколи їхнім не було – наші землі, наші міста…
На жаль поки будуть писати “та хто ви такі” і будемо жити в гімні.І треба його носом тикнути у бібію і сказати ,якої нації був Ісус,і його мати ,і всі Апостоли.І з якої вони землі вийшли,і звідки взялася Біблія.Це значить ,що він ,або не ходить в церкву,АБО ХОДИТЬ І БРЕШЕ САМ СОБІ.
чому ви відразу апелюєте до релігійних почуттів? те, що жиди мають причетність до християнства, ще не означає, що їм треба потурати в усіх захцянках…
чи ви читали “Протоколи сіонських мудреців”? чи знаєте, яку місію несуть впливові жиди?
і, на щастя, поки ми будемо бачити, хто є хто, доти не будемо жити у гімні, адже історія добре знає, хто у наш край приніс неповагу до чистоти, наприклад… чому вони ховаються під звичними іменами та українізованими прізвищами, чому не покажуть себе справжніх? чому брешуть про походження будинків, намагаючись отримати “ласий кусочок”?
Ти шо слабий??? Бог національності немає, а якшо на то пішло то Ісус був Галеліянином – шо до юдеїв ніякого відношення не має.
Тут мій друг Гонта просив передати вітання Іцхаку, обіцяє завітати на днях, помогти вирішити єврейське питання. Назавжди.