Особливості виборчої кампанії 2012 на Тернопільщині: бруд, “гречана крупа”, млявість, фальсифікації

Завершуються останні дні передвиборчої агітації. Як ми й прогнозували виборча компанія стала брудною, кандидати у народні депутати та їхні штаби використовували різноманітні засоби аби вплинути на результат голосування 28 жовтня 2012 року, зокрема: висунуті технічні кандидати, чорний піар, різноманітні виборчі рейтинги та псевдоопитування, так звані замовні матеріали переповнювали деякі місцеві видання, розповсюджувалися «газети-провокації», деякі з них не містили вихідних даних про замовника, вручення подарунків закладам і установам, масштабна діяльність благодійних фондів, що мали стосунки до певних кандидатів.

З іншої сторони, приємно, що Тернопільщина не перетворилася на територію де панують «гречана крупа», чи «довга» гривня».

Цьогорічна виборча компанія не відзначалася креативність. Найбільш активними були кандидати, котрі балотуються в одномандатних округах, партії незважаючи на приїзди їх лідерів на Тернопільщину проводили агітацію мляво.

Політики на повну намагалися використати схильність виборців Тернопільщини голосувати за опозиційні сили, тому вийшло так, що не кандидат, то опозиціонер: єдиний, народний, націоналіст, економічний націоналіст, чи представник демократичної опозиції.  Можна ствердити, що у виборчих процесах важко було розібратися інколи й маститим політикам, що вже казати про простих людей.

Порушення під час виборчої кампанії були різношерстими і про це вже неодноразово заявляли представники організацій, які слідкують за прозорістю і чесністю виборчих перегонів. Це ще раз говорить про те, що Закон про вибори народних депутатів, якщо м’яко сказати, не є досконалим. Спроби фальсифікації завжди були і будуть, але не стануть вирішальними і матимуть швидше локальний характер, зокрема в одномандатних округах, де змагаються кандидати-мажоритарники, які мають можливість перемогти.  Сьогодні владі, коли мова йде про міжнародну ізоляцію, потрібно показати, що вибори відбулися прозоро і чесно.

Ще однією особливістю цією виборчої компанії є запровадження відеоспостереження на виборчих дільницях у день голосування. Мовляв це допоможе забезпечити чесність і прозорість виборів, хоча якщо взяти нещодавній досвід застосування камер відеоспостереження у Росії, то він себе не виправдав. Нині знову ж таки у експертів виникає ряд сумнівів, зокрема щодо якості зображення і найголовніше чому під такий режим не потрапляє процес підрахунку голосів.

На Тернопільщині Інтернет поступово стає дедалі популярнішим інструментом у виборчих кампаніях, свідченням цього стала поява перед виборами нових сайтів та активність кандидатів у соціальних мережах.

Ще однією особливістю виборчої компанії на Тернопільщині стало те, що якщо раніше «по хатах» ходили лише кандидати, які балотувалися до місцевих органів влади, то на цих виборах до цієї практики вдавалися й деякі кандидати до Верховної Ради.

Вже зараз можна констатувати, що від результатів цих виборів в країні швидше за все нічого не зміниться, адже ключовою постаттю в державі є президент, а опозиція не матиме більшості для того, щоб у новому парламенті ухвалити закон про імпічмент президенту, так само як і Партія регіонів не матиме конституційної більшості у Верховній Раді нового скликання. Більшість політиків розуміють, що ці парламентські вибори стануть стартовим майданчиком майбутньої президентської кампанії.

Що ці вибори дали жителям Тернопільщини? Не хотілося бути цинічними, але, загалом нічого, крім можливості додаткового заробітку (беручи безпосередню участь в агітаційній кампанії, чи будучи членами окружних, дільничних виборчих комісій, спостерігачами); у деяких населених пунктах покращити благоустрій; відремонтувати дороги; перекрити, відремонтувати чи добудувати храми; відремонтувати навчальні класи чи поміняти вікна у школах, «на халяву» сходити на концерт, зрештою використовувати передвиборну продукцію у господарських цілях.

За даними Тернопільського представництва Інститут української політики

Comments are closed.