Обітниця мовчання. В якому віці дитина повинна почати говорити?

Три роки – вік нескінченних «чому». Зазвичай батькам доводиться без зупинки відповідати на численні запитання свого малюка. Однак є діти, які до цього віку наполегливо мовчать. Не дивно, що переляканих батьків цікавить тільки одне питання: «Коли ж він заговорить?»

Поняття «норма» в дитячій неврології досить розпливчаста. Вона серйозно відрізняється від тих нормативів, які існували 20-30 років тому. Сьогодні вважається, що проста фразова мова ( «хочу пити», «пішли гуляти» і т. д.) повинна виникнути у дитини до півтора-двох років.

У період з 2 до 3 років зазвичай розширюється активний словниковий запас, з’являються двоскладові пропозиції. У цьому віці дитина постійно озвучує свою гру.

До 5 років дитина повинна використовувати складні речення. Допускаються легкі порушення граматичної будови мови. Малюків в цьому віці потрібно вчити переказувати прості казки ( «Ріпка», «Колобок»), знати короткі віршики.

Перед школою дитина повинна вміти правильно вимовляти всі звуки, розрізняти на слух близькі за звучанням слова (фонематичний слух), вміти утворювати і видозмінювати слова, складати речення, правильно користуватися словами і не плутати їх. Якщо дошкільник вміє переказувати нескладні тексти, складає букви в склади, знайомий з алфавітом, то в школі проблем бути не повинно.

Але це ідеальний варіант розвитку подій. На практиці все діти розвиваються різними темпами, бувають більш-менш балакучими.

Однак, якщо дитина мовчить до 3 років, потрібно бити на сполох.

 

Строго за графіком?

Багато батьків вважають, що до лікаря треба звертатися лише в тому випадку, коли у дитини виникли явні мовні проблеми. Однак існують симптоми, які з’являються задовго до того, як такі проблеми стають очевидними.

Перше планове обстеження дитина повинна пройти в два роки. Однак, якщо батьків щось насторожує, краще показати малюка фахівцеві якомога раніше.

Приводом для звернення повинна стати затримка або відсутність гуління (те саме «агу», яке в ідеалі має з’явитися в 3-4 місяці) і белькотіння (в 5-6 місяців).

Варто насторожитися, якщо дитина не реагує на голос батьків: це може говорити як про проблеми зі слухом, так і про серйозні психічні порушення. У нормі малюк повинен реагувати на будь-який звук: обертатися або шукати очима його джерело.

Важливо, щоб вчасно (в 8-9 місяців) з’явилася «тарабарщина» (дитяча мова). Постійний лепет дитини, який посилюється при спілкуванні з дорослими, – оптимальний варіант, який говорить про те, що мовний розвиток йде за планом.

Існують і інші проблеми, які на перший погляд не пов’язані з мовою, а насправді йдуть з нею в одній зв’язці. Звертайте увагу на те, як дитина пережовує їжу. Якщо малюк погано жує, довго тримає їжу в роті, давиться нею, це може свідчити про порушення іннервації (зв’язок нервових волокон з певним органом, що відповідає за ту чи іншу функцію) в області артикуляційного апарату.

Постійно відкритий рот і слюна струмком (гіперсалівація) також можуть говорити про дизартричні проблеми (слабка мускулатура органів артикуляції). До речі, від цієї проблеми можна досить швидко позбутися за допомогою спеціального логопедичного масажу.

 

Спілкування і масаж

Що можуть зробити батьки в «беззубому» віці, щоб в майбутньому дитина говорила правильно?

По-перше, батькам потрібно якомога більше часу проводити з малюком, спілкуватися і грати з ним. Мама і тато повинні пам’ятати, що головне джерело гармонійного розвитку дитини – вони самі.

Малюк вчиться, коли бачить все, що роблять батьки, і повторює за ними їх рухи. Тому потрібно коментувати те, що відбувається і пояснювати свої дії, звертати увагу дитини на деталі ( «на вулиці дощ: кап-кап», «як шарудять листя: шур-шур», «зараз я дістану молоко з холодильника, яке воно холодне!»).

Дитина може не розуміти слів, але вона буде бачити рух губ і емоції, які виникають на обличчі (спілкування віч-на-віч – найкращий варіант взаємодії з дитиною). Таким чином буде накопичуватися пасивний словник малюка, який в майбутньому стане активним. Можна рекомендувати щодня в ігровій формі масажувати дитині органи артикуляції (щоки, губи, язик). Робити це краще теплими руками або ватяними паличками м’якими, ненав’язливими рухами. Під час виконання такого масажу потрібно розповідати казку малюкові.

 

Мовчання золото?

Затримка мови до 3-4 років може бути викликана різними причинами. З’ясувати їх – це завдання лікаря. Всупереч поширеній думці, в більшості випадків затримка мови не пов’язана з серйозними проблемами. Іноді причина криється не в самій дитині, а в сімейній ситуації, яка на перший погляд може здаватися цілком благополучною.

Наприклад, мама сидить вдома з малям. Формально вони весь час разом, але фактично мама займається домашніми справами, а дитина сидить в ліжечку або в манежі. Найгірше, якщо мама на цей час дає малюку гаджет. Електронні іграшки – це бич нашого часу. Доведено, що вони погано впливають на нервову систему і мовленнєвий розвиток. Тому у педіатрів і дитячих неврологів є негласне правило: до 3 років дитина не повинна дивитися телевізор і грати в електронні іграшки.

Іноді допускається спільний з дорослим перегляд мультфільму з обговоренням і коментарями. Не варто спокушатися і щодо розвиваючих комп’ютерних ігор (а сьогодні з’явилися навіть гри 0 +). Кращий розвиток для дитини – це спілкування з мамою, з сім’єю, іншими дітьми. Ніякі наворочені комп’ютерні іграшки його замінити не можуть.

 

Як розговорити мовчуна?

Хочеться застерегти батьків від поширеної помилки. Відомо, що мовчунами називають дітей, які все розуміють, але нічого не говорять. Однак, коли такі малюки просять дати їм що-небудь і показують на предмет, батьки роблять вигляд, що не розуміють, і просять пояснити словами. Така поведінка ранить малюка. Він перестає довіряти батькам і сприймати їх як «своїх».

Потрібно розуміти, що дитина мовчить не з «шкідливості», а тому, що говорити йому заважає якась проблема (наприклад, неправильне сприйняття звуків). Фахівці рекомендують інший прийом.

Потрібно читати добре відомі дитині вірші і співати дитячі пісеньки, не доказуючи кінцівки. Мозок влаштований таким чином, що завжди прагне завершити мелодію або вірш, якщо вони закінчуються на нестійкій ноті. Тому у малюка неодмінно виникне потреба закінчити почуте.

 +38068-752-52-52

 (0352)52-52-52 

м. Тернопіль, вул. С. Качали,5

ПРАЦЮЄМО БЕЗ ВИХІДНИХ .

Онлайн запис на прийом на сайті

https://ternopil.oxford-med.com.ua/

Слідкуйте за нами в Інстаграм

https://www.instagram.com/oxford_medical_ternopil/?hl=ru

 

Коментарі вимкнені.