Бар’єри інвестиційної активності Тернопільщини
Стаття підготовлена для Конкурсу студентських публікацій на тему “Використання коштів обласного бюджету Тернопільської області”, що проводився ГО “Експертно-аналітична група “Акцент” спільно з ГС “Рада бізнесу Тернопілля” та кафедрою фінансів ім. С. І. Юрія Тернопільського національного економічного університету. Конкурс проводився за фінансової підтримки ГС “Рада бізнесу Тернопілля.
Незважаючи на суспільно-політичні, економічні та демографічні виклики, Тернопільщина не втрачає своєї інвестиційної привабливості. При цьому досить гостро постають питання зовнішньоекономічного розвитку області в частині залучення іноземних інвестицій і впровадження інноваційних технологій. Промоція області гальмується в основному через погіршення стану національної безпеки, підвищення вартості енергоносіїв, ускладнення відносин з потенційними та екс країнами-партнерами. Проте і неабияке значення має діяльність представників місцевої влади, основним завданням яких повинно бути сприяння економічного розвитку регіонів.
Увесь спектр роботи в цьому напрямі покладено на Департамент економічного розвитку, інвестиційної діяльності та міжнародного співробітництва Тернопільської облдержадміністрації. Хоча на скільки ефективно працював цей підрозділ може свідчити своєрідний симбіоз між потраченими коштами і виконаною роботою. Зокрема, за даними 2015 року видно, що всі витрати були здійснені з метою реалізації двох бюджетних програм: програма міжрегіонального та зовнішньоекономічного співробітництва Тернопільської області на 2014-2017 рр. та обласна програма розвитку малого і середнього підприємництва на 2015-2016 рр.
Загалом у 2015 році в межах виконання першої програми було проведено 8 зустрічей, круглий стіл, 3 бізнес-форуми, навчальний семінар, виїзне засідання. Крім того, необхідно виділити спільний з іноземними партнерами проект реабілітації дітей з сімей військовослужбовців – учасників антитерористичної операції на Сході України. Немало бюджетних коштів було потрачено на щорічне оновлення та видання друкованих та в електронному вигляді інформаційно-презентаційних матеріалів створення WEB-сторінки департаменту, придбання стендів та виготовлення мультимедійної презентації області. Витрати на реалізацію даної програми зображено на рисунку.
В цілому на реалізацію даних заходів було витрачено 324711,94 грн. загального фонду бюджетних коштів.
Така досить чимала сума, на перший погляд, повинна була би принести позитивні результати для розвитку регіону в сфері міжнародного співробітництва та інвестиційної діяльності, оскільки за рахунок організованих зустрічей та проведених низки проектів Тернопільщина налагодила контакти з іноземними партнерами.
Але перед нами постає питання: чи дані видатки змогли б трансформуватись у контексті стимулювання економічного зростання? Адже всім відомо, що умовою розвитку економічного сектору будь-якої території є зростання капітальних видатків, бюджетних інвестицій, нарощування потенціалу інноваційної-інвестиційної складової бюджету.
Тобто, хотілось, щоб бюджетні програми запобігали негативним наслідкам фінансової кризи та наповнювали дохідну частину бюджету, що супроводжувалось зростанням ВВП, а не зводились до фінансування урочистих заходів та святкувань, а також оновлення матеріалів та каталогів (на що необхідна велика кількість паперових носіїв, що негативно впливає як на екологічну ситуацію, так і на відсутність економії та модернізації роботи департаменту). Потрібно шукати альтернативні джерела коштів для проведення такого роду заходів, серед яких можуть бути благодійні внески та кошти зацікавлених фізичних чи юридичних осіб, а також максимально налагодити електронний режим діяльності.
Юрук Ольга, ФУММ-11
Коментарі вимкнені.