Де взявся такий високий тариф, якщо міська рада компенсовувала тернопільським перевізникам мільйони гривень?

Одним з пунктів резолюції недільної акції протесту було надати прозорі розрахунки тарифів на перевезення в Тернополі. Вони були опубліковані на сайті міської ради: https://rada.te.ua/news/24037.html
На жаль, розрахунки по електротранспорту надто узагальненими для детального аналізу. Інша справа з розрахунками по автомобільному транспорті, де були оприлюднені формули і цифри.
Нашою метою було оцінити реальних стан справ на ринку автобусних перевезень і розрахувати орієнтовний тариф. Кому було ліньки переглядати – міська рада розрахувала тариф 8,82 грн за перевезення одного пасажира. Одна ця цифра далека від реальності.
Розглянемо декілька речей.
1. Тариф розраховувався на 197 автобусів на маршрутній мережі, згідно рішень виконкому за 2016 рік. Хоча давно такої кількості автобусів в місті не їздить. В результаті опитування людей у FB вияснилося, що 6 маршрутів на даний час не функціонує. На них мало їздити 22 автобуси, ще більше 30 машин стоять через брак водіїв (згідно заяв перевізників і міських чиновників). Отже, приблизна кількість автобусів на маршрутах міста – 150. Це на 23,8 % менше від заявленої кількості. Відповідно на цю кількість було зменшено загальний пробіг автобусів і витрати палива. Ціна палива, закладена, як і розрахунках – 29,50 грн., що приблизно відповідає оптовій ціні. Витрати на шини і мастила теж були перераховані на 23,8 % менше згідно приблизної кількості автобусів.
2. Дуже цікава вийшла ситуація з розрахунками зносу акумуляторів. В автобусі є два акумулятори, які згідно офіційних розрахунків щороку потрібно замінювати, хоча виробники дають гарантію на АКБ в середньому на 2-3 роки. Такий термін також підтвердили опитані нами автоелектрики. Відповідно норми заміни акумуляторів скоротили вдвічі і відповідно зменшено до кількості автобусів.
3. Наступним пунктом була зарплата водіїв. В розрахунках міськради подано 2,3 водія на автобус (цікава цифра!) Було вирішено так залишити і підвищити зарплату з розрахункових 7500 грн до 8000 грн з вищезазначеним зменшенням кількості автобусів. Хоч зарплату “підняли”, але витрати знизилися! Аналогічно із соціальним внеском.
Витрати на техобслуговування лише скоротили знову ж на ті самі на 23,8 %)
4. Наступний пункт витрат дуже цікавий – амортизація. Це розрахунок компесації вартості автобуса на заявлений термін його служби у 7 років. З допомогою сайту http://fotobus.msk.ru/city/88/ (база даних автобусів країн СНД) вияснили, що у тернопільських перевізників лише 19 автобусів віком менше 7 років. Решта за такими розрахунками – як “металобрухт”. Відповідно амортизацію розрахували лише для тих 19 незамортизованих автобусів. Цифра витрат скоротилася в рази! Інші витрати теж були скорочені на тих же 23,8 %. Відповідно вкінці ми отримали 115,991 млн грн. витрат замість 154,353 млн, поданих міською радою !
5. Ще врахували рентабельність у 10 % – значить перевізники будуть мати невеликий прибуток.
тут виплив ще цікавий момент – за обслуговування електронних квитків фірмі “Системний зв’язок ” перевізники оплачують ще 6 млн грн., що автоматично збільшує витрати на перевезення і тарифи!

6. Відповідно отримані витрати поділимо на орієнтовний пасажиропотік, поданий міської радою – 20 млн пасажирів в рік (273 пасажири в день одною маршруткою – чи це реально?)

І отримали 6,71 грн розрахункового тарифу на одного пасажира або 6,38 грн, якщо без послуг фірми “Системний звязок”.
7. Однак сьогодні в міському бюджеті Тернополя випадково віднайшли пункт “Компенсаційні виплати на пільговий проїзд автомобільним транспортом окремим категоріям громадян”, що напевно виплачуються перевізникам в обсязі 11,63 млн.грн! Звідси: https://rada.te.ua/…/…/Rishennia_sesiii/7-21-42-15-12-17.doc
Якщо врахувати ці компенсації, то тариф на перевезення буде становити 5,80-6,13 грн за одного пасажира.
Але це не 8,82 грн, які були розраховані міською радою згідно цієї ж методики!
Якщо порахувати реальний пасажиропотік, який явно буде вищим, то розрахунковий тариф ще вийде меншим! Ось таке у нас тарифоутворення і “прозорі розрахунки”

Іван Рудкавеч

-1 thoughts on “Де взявся такий високий тариф, якщо міська рада компенсовувала тернопільським перевізникам мільйони гривень?

  • 08:58 | 8.11.2018 о 08:58
    Permalink

    Чудова стаття кваліфікованого економіста.Але, я з Вашого дозволу доповнив би її деякими розрахунками.Як кажуть диявол криється в деталях… А саме в останньому пункті розрахунків “Прогнозована кількість пасажирів на 2017 рік” – 20 млн пасажирів.
    Зупинимось на цьому детальніше.
    Якщо нам не розшифрували цю цифру, а порахувати її було би елементарно (кількість квитків, які пробиті по валідатору на 1 маршрутці кожного маршруту за день помножити на кількість авто на маршруті на 365 днів та підбити суму по всіх маршрутах, кількість непробитих квитків залишіть водію, він єдиний хто реально працює в цій системі і нехай отримає свої гроші).. скористаємося непрямим методами.
    За даними вікіпедії кількість населення в Тернополі на 2014 рік у віці від 15 до 65 років складала 160 000 тис. Нехай половина з них , тобто 80 тис. щоденно користується громадським транспортом. Але ніхто нікуди не їде 1 раз. Їдуть щонайменше 2 рази.Тобто знову 160 тис.Помножимо на 365 днів, отримаємо 58,4 млн пасажирів. Віднімемо 17 млн, які користуються електротранспортом. Залишається 41,4 млн пасажирів, тобто вдвічі більше ніж вказано у розрахунках. Відповідно тариф має бути удвічі менший.
    Мої вітання.

  • 06:53 | 24.11.2018 о 06:53
    Permalink

    А Ти, Андрію – маєш ГОЛОВУ, Я Тобі скажу ! Молодець ! Проскочи на Мої сторінки (для ближчого знакомства). Бо Я – трохи (ще на 16 дів – заблокований) цкукенбергами з “цукермастрами” на Україні ч/з свої погляди. Знайди в Ф/б : Даник Михайло, старий гоцул чи “Пароль “Скала”. Всі три – заблокували “вороги” внутріші… А ми – намагаємося мпівати “згинуть наші воріженьки…” Не треба співати, треба ЇМ “допомогти” згинути, очистити ЗЕМЛЮ українську від них, бо – намірилися продавати після зняття мораторію…

Коментарі вимкнені.