Ямковi ремонти – грошi на вiтер

Експерти проаналiзували данi щодо вартостi ремонту дорiг в Українi та за кордоном. I з’ясувалося, що нашi дороги найдешевшi. Так, на обслуговування одного кiлометра автошляху першої категорiї йде 39 мiльйонiв гривень, тодi як, скажiмо, у Казахстанi – 43 мiльйони гривень (в tквiвалентi), у Словенiї – 59 мiльйонiв, у Великобританiї – 59 мiльйонiв, у Польщi – 87 мiльйонiв, а у Швейцарiї – аж 261 мiльйон гривень.

Та все ж цiкаво, чому ж “їхнiй” ямковий ремонт тримається по кiлька рокiв, а наш – кiлька мiсяцiв? У чому секрет – у матерiалах, технологiї, дорожниках, грошах?

Це “Експрес” спробував з’ясувати разом з Сергiєм Петриковим, директором ТзОВ “Укрремдорбуд”,  Iгорем Щербаком, директором Донецького державного iнституту з проектування об’єктiв дорожнього господарства, та Володимиром Псюрником, професором, деканом дорожньо-будiвельного факультету Харкiвського нацiонального автомобiльно-дорожнього унiверситету.

– В Українi снiг зiйшов, як завжди, разом з асфальтом, i сьогоднi нашi дороги бiльше скидаються на смугу перешкод… Чому з року в рiк ми їх латаємо, а результату нема?

С. Петриков: – Рiч у тiм, що технологiї, якi використовують в Українi, застарiли. Наприклад, який сенс заливати ямки смолою, щоб за кiлька мiсяцiв на тому мiсцi знову утворилася вибоїна? Набагато доречнiше та практичнiше перекласти цiлий вiдрiзок дороги, нiж займатися ямковим ремонтом. Адже пiд час такого ремонту асфальт зазнає гiдроударiв, що викликає новi трiщини та просiдання.

До того ж, є скарги на якiсть матерiалiв. Наприклад, дуже часто асфальт стає неякiсним ще у процесi виготовлення, а це означає, що вже невдовзi вiн почне кришитися та ламатися. Саме тому на дороги витрачають величезнi кошти, а результату нема.

I. Щербак: – Кiлька рокiв тому до нас приїжджали фiни – дiлитися досвiдом. Ми поцiкавилися, чи використовують нашi гостi металургiйнi шлаки для подолання ямковостi дорiг, а вони не розумiють, як це можна ремонтувати дорогу, засипаючи ямки… Тим часом ця практика у нас досить поширена.

– Але ж щороку збiльшується кiлькiсть власникiв автотранспорту, якi сплачують певний податок на утримання автошляхiв… Можливо, причина у тому, що ми не вмiємо якiсно класти дорожнє покриття?

В. Псюрник: – Щоб дороги були у гарному станi, треба кожнi п’ять рокiв робити поточний ремонт, а кожнi дванадцять – капiтальний. У нас цих термiнiв не дотримуються. Тому на дорозi, яка вiдпрацювала своє, з’являються трiщини, а з часом покриття починає iнтенсивно руйнуватися. А що коштiв на капiтальний ремонт далi нема, то доводиться латати дороги ямковим способом.

– Ямковий ремонт роблять i в тiй-таки Польщi. Чому ж їдеш їхнiми дорогами як по склу, а нашими – як по пральнiй дошцi?..

С. Петриков: – За кордоном чiтком дотримуються технологiї. Якщо все робити правильно, i нашi дороги могли б бути у набагато кращому станi. Зокрема, не можна робити ямковий ремонт у дощову чи холодну погоду – обов’язково має бути сухо, а температура повiтря не нижчою як 15 градусiв тепла. Шви варто просочувати смолою, а перед тим, як класти асфальт, видувати з ями усе зайве.

В основi ями має бути щебiнь, а на нього бажано накласти кiлька шарiв асфальту, а не один, як у нас, – тодi вiдремонтована дорога триматиметься до п’яти рокiв. До того ж, значення має глибина дорожнього покриття. Колись дорога першої категорiї мала 50 сантиметрiв товщини, сьогоднi – 75 – 80, тодi як у Європi – до метра.

Ще одна пробема – замiна традицiйних бiтумiв пiд час асфальтування, адже вони не дають домогтися мiцностi покриття без погiршення його трiщиностiйкостi. У цих умовах доцiльно використовувати бiтуми з добавками полiмерiв. Але цi матерiали дорожчi за звичайнi, тому, економлячи на дорогах, держава таки зазнає збиткiв.

Марина МОРОЗ, Експрес

 

Коментарі вимкнені.