Тернополяни, то що, гуртуймося?

 

Із 1 січня почав діяти закон, що спрощує реєстрацію громадських об’єднань

Донедавна, за оцінками експертів, до 50% ініціативних груп громадян відмовлялися від створення громадських організацій через складну процедуру реєстрації або після першої відмови в реєстрації. Скажімо, якби кільком тернополянам захотілося створити громадську організацію, щоб захистити дитячий майданчик від забудовників, то масштаб документів, походів до реєстратора, відмов і зауважень, витраченого часу – все це явно не додало б азарту захисникам.

Із 1 січня почав діяти  новий Закон України «Про громадські об’єднання». Автори позиціонували його як європейський і дуже лояльний до таких угрупувань. Чи так це насправді, просимо розповісти Юлію Смук, головного спеціаліста відділу державної реєстрації юридичних осіб, легалізації об’єднань громадян та державної реєстрації друкованих ЗМІ реєстраційної служби Головного управління юстиції у Тернопільській області.

–Юліє Миколаївно, що стало поштовхом для того, щоб переглянути норми реєстрації та діяльності громадських обєднань?

–Попередній Закон  – «Про об’єднання громадян» був прийнятий ще у 1992 році, Він містив тільки «базові» основи для того, щоб створити громадську організацію та брати участь в її діяльності в Україні. Згодом з’ясувалось, що, порівняно із законами інших європейських держав, наш не давав можливості подальшого розвитку громадським організаціям в Україні, залучення нових учасників, роботи із населенням, пошуку і забезпечення коштів для стабільної роботи.

Рішення Європейського Суду з прав людини у справі Корецький проти України у квітні 2008 року стало ще одним «доказом», що цей Закон не тільки не створює умов для розвитку, але й порушує право на об’єднання.

Починаючи із 2000 року, ініціювались та «вмирали» багато спроб прийняти закон. До 2011 року жоден із зареєстрованих у парламенті законопроектів так і не був прийнятий у першому читанні.

Протягом 2010-2012 років представники неурядових організацій та експерти працювали над тим, щоб був розроблений та прийнятий текст закону, що давав би нові можливості для розвитку.

–Новим законом вони  справді передбачені?

–У багатьох моментах – так. Скажімо, за старим законом, організації були «прив’язані» до місця створення: зареєструвалися у місті – не маєте права діяти навіть у найближчому селі. Новий закон скасовує територіальні обмеження. Статусу «всеукраїнська» може набути будь-яка громадська організація за спрощеним порядком. Колись для цього потрібно було мати 14 зареєстрованих осередків на території країни.

Розширено і сферу діяльності громадських об’єднань, які раніше мали право діяти тільки для задоволення інтересів  та захисту своїх членів. Тепер можуть діяти на благо інтересів будь-яких осіб, в тому числі задоволення суспільних (економічних, соціальних, культурних, екологічних та інших ) інтересів.

За старим законом, право юридичних осіб засновувати та бути учасниками громадських організацій категорично заперечувалось. Тепер юридичні особи можуть об’єднуватись у громадські спілки. Введено окрему назву для таких утворень. Якщо хоча б один із учасників – юридична особа – це уже громадська спілка. Натомість якщо учасники – тільки фізичні особи – це громадська організація. У правах та інших можливостях громадські спілки та громадські організації рівні.

–Пожвавлення викликає можливість здійснювати господарську діяльність…

–Так, раніше господарська чи інша комерційна діяльність могла провадитись  організаціями тільки через створення підприємства, що не сприяло розвитку популярності такого способу забезпечення організації,  потребувало додаткових витрат на адміністрування та роботу такого суб’єкта. Новий Закон передбачає, що об’єднання можуть здійснювати підприємницьку діяльність як через створення підприємств, так і безпосередньо. Водночас така діяльність має відповідати меті (цілям) громадського об’єднання, і відомості про таку діяльність включаються до Реєстру громадських об’єднань.

–Які недоліки бачите у запровадженому законі?

–На жаль, не була врахована позиція громадських експертів та тексту першого читання законопроекту про включення реєстрації та всіх пов’язаних із нею питань до повноважень державних реєстраторів (які здійснюють реєстрацію всіх юридичних осіб).

Перелік документів, що подається на реєстрацію, скорочено порівняно із тим, що існував. Водночас залишились документи, які не передбачені для юридичних осіб інших видів, відповідно, на підготовку, оформлення реєстраційних питань доведеться витрачати додаткові зусилля. Також збережене право органів реєстрації здійснювати так звану «правову експертизу» документів та відмовляти у разі виявлення суперечностей законам. Коли передбачав Закон України «Про об’єднання громадян» таке право, органи реєстрації здійснювали «вичитування» статутів та інших документів, поправки до текстів, що ставали причиною відмови у реєстрації.

–Чи зачепить новий Закон громадські об’єднання, зареєстровані за старим?

– Статути (положення) громадських організацій, спілок громадських організацій, які зареєстровані до 01.01.2013 року (за старим Законом) мають бути приведені у відповідність із цим Законом  протягом п’яти років з дня введення його в дію. Реєстрація змін до статуту (положення), пов’язаних з введенням цього Закону в дію, здійснюється без справляння плати за реєстраційні дії протягом п’яти років з дня введення цього Закону в дію.

–А як із фінансовою стороною?

–За реєстрацію громадського об’єднання взагалі знято оплату, і така дія здійснюється безкоштовно. У витратах при реєстрації слід буде оплатити послуги нотаріуса за посвідчення підпису уповноваженої особи на реєстрацію на заяві. За попереднім   порядком, слід було витрачатись на посвідчення як мінімум трьох осіб із числа засновників громадської організації.

Дякую за пояснення.

Розмовляла Настя Зарічна

 

578 громадських організацій легалізовано та зареєстровано в головному управлінні юстиції станом на 14 січня ц.р.. Протягом 2012 року легалізовано 54 громадські організації. З них 28 – місцеві осередки всеукраїнських та міжнародних громадських організацій. Переважають громадські організації за професійним спрямуванням (13), організації фізкультурно-спортивної  спрямованості  (11) та правозахисні (10).

 

Перелік документів для реєстрації за новим Законом:

Особа (особи), яка має право представляти громадське об’єднання для здійснення реєстраційних дій, протягом 60 днів з дня його утворення подають (надсилають поштовим відправленням) до уповноваженого органу з питань реєстрації за місцезнаходженням громадського об’єднання заяву за формою, затвердженою Мінюстом, до якої додаються:

1) примірник протоколу установчих зборів, оформленого з дотриманням вимог частин другої, п’ятої, сьомої статті 9 цього Закону України «Про громадські об’єднання»;

2) статут (у двох примірниках);

3) відомості про керівні органи громадського об’єднання із зазначенням прізвища, ім’я, по батькові (за наявності), дати народження керівника, членів інших керівних органів, посади в керівних органах, контактного номера телефону та інших засобів зв’язку, а також зазначені відомості про особу (осіб), яка має право представляти громадське об’єднання для здійснення реєстраційних дій, до яких додається письмова згода цієї особи, передбачена частиною шостою статті 9 цього Закону, якщо така особа не була присутня на установчих зборах;

4) заповнена реєстраційна картка на проведення державної реєстрації юридичної особи.

Заяву та документи, зазначені в пунктах 3 і 4 частини третьої цієї статті, підписує керівник або особа (особи), яка має право представляти громадське об’єднання для здійснення реєстраційних дій. Справжність підпису зазначеної особи на заяві про реєстрацію громадського об’єднання засвідчується нотаріально.

Для реєстрації громадської спілки, крім документів, передбачених частиною третьою цієї статті, подаються документи, які містять відомості щодо структури власності засновників – юридичних осіб та фізичних осіб – власників істотної участі цих юридичних осіб.

У разі якщо засновником (засновниками) громадської спілки є іноземна юридична особа, крім документів, передбачених частиною третьою цієї статті, додатково подається легалізований у встановленому порядку документ про підтвердження реєстрації іноземної юридичної особи в країні її місцезнаходження – витяг із торговельного, банківського або судового реєстру, що відповідає вимогам Закону України “Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців”.

У разі неподання (ненадсилання) документів для реєстрації громадського об’єднання протягом 60 днів з дня утворення таке громадське об’єднання не вважається утвореним.

На підставі поданих документів уповноважений орган з питань реєстрації протягом семи робочих днів з дня їх отримання приймає рішення про реєстрацію або про відмову у реєстрації громадського об’єднання, про направлення документів на доопрацювання чи про залишення документів без розгляду по суті.

Comments are closed.