У Тернополі для деяких перевізників закон не писаний
«Водій маршрутки №28 на кінцевій, побачивши пенсіонерів, зробив маневр і поїхав на верхню «Канаду», а не за маршрутом», «Коли пасажир запропонував заплатити за старшу людину, водій маршрутки №18 почав лаятися, а пенсіонера так в салон і не пустив», “У Тернополі на дамбі водій маршрутки №31 в’їхав у «Таврію» і втік з місця ДТП”, «Водії на кожному кроці хамлять», «Шофер маршрутки №29 ледь не притиснув дверима маленького хлопчика», «Два водії маршруту №15 влаштували перегони на дорозі від вулиці Руської до «Маяка», «Водій тролейбуса відмовляється проходити плановий інструктаж і медогляд, при цьому ще й звинувачує в упередженому ставленні до себе». Такі повідомлення надходять на редакційні адреси тернопільський ЗМІ, а деякі з цих подій відбувалися на очах журналістів. І хоча чиновники запевняють, що їздити у громадському транспорті Тернопільщини безпечно, журналісти спробували самі дослідити це питання. Виявилось багато цікавих фактів, які, сподіваємося, будуть цікавими нашим читачам…
Ризик щодня
Маршрутні перевезення в Тернополі давно стали екстримом. Співробітники ДАІ не так давно влаштували показові рейди для ЗМІ, перед телекамерами ловлять водіїв-порушників, але особливого ефекту від цього немає. Практично щодня маємо безліч порушень та прикладів того, що тернополяни і не лише мешканці обласного центру, користуючись послугами маршрутників, ризикують, їдучи пасажирським транспортом.
За законом, єдине місце, де маршрутні таксі чи автобуси мають право ночувати, – це автопарк. У Тернополі для деяких перевізників закон не писаний. Свої автобуси вони кидають де завгодно, і добре, коли транспортний засіб перебуває на стоянці, а бувають випадки, коли автобуси «ночують» прямо під вікнами шофера, а у бардачку звечора іноді можна виявити горілку та закуску.
Як в АТП готуються до перевірки автомобільного транспорту перед випуском на рейси – теж дивує. Правоохоронці якось продемонстрували журналістам відео з рейду, де техогляд маршруток на АТП проводять “механіки-телепати”. Вони помічають несправності на відстані десятка метрів, крізь вікна диспетчерської пропускають авто. Медобстеження на АТП проводять теж часто абияк: водіїв просять дихнути у звичайну склянку, а артеріальний тиск міряють “на око”, і все – можна в рейс.
Десятки технічних порушень, виявлених протягом одного рейду ДАІ, – це реальність. Але в автотранспортній інспекції кажуть: лише 3% аварій за участю маршруток трапляється через технічний стан бусика чи автобуса, 97% – на совісті водіїв. Мова йде про їхню недостатню кваліфікацію. Адже перевізники, аби менше платити, наймають на роботу малокваліфікованих водіїв, тому й така велика плинність кадрів серед водіїв громадського транспорту.
А між тим, якщо вірити офіційній статистиці, яку «Номер один» повідав начальник сектору зв’язків з громадськістю обласної ДАІ Микола Лецкалюк, в 2012 році на Тернопільщині сталося 28 дорожньо-транспортних пригод за участю пасажирського громадського транспорту (автобуси), з них у 4-ох ДТП мали місце потерпілі – одна людина загинула та 4 поранені.
Зарплата водія маршрутки в Тернополі – 1100 грн.? І сміх, і гріх!
Водії тернопільських маршруток хамлять, відмовляються брати пільговиків та влаштовують перегони, бо їм… мало платять? Такий висновок напрошується після слів, сказаних на прес-конференції начальником управління транспорту Тернопільської міської ради Ігорем Мединським. Чиновник міськради стверджує, що водії маршруток у середньому отримують 1100 грн. на місяць платні (і в це хтось може повірити – авт.), а ще пан Ігор Григорович додав, що його управлінню в кількості 8 чоловік не так просто справитися з великою чисельністю пасажиропотоку.
– Важко управлінню керувати 208 маршрутками, коли вони перевозять за день близько 104 тис. пасажирів. Тим більше, що у резерві немає транспорту, а має бути аж 35 одиниць техніки. Ми намагаємося правильно організовувати роботу, але завжди є певні недоліки. Сфера пасажироперевезень є проблемною, бо пов’язана з безпекою пасажирів, – зазначив Ігор Мединський. – Якщо ж розірвати угоду з будь-яким перевізником, то треба розривати на об’єкт конкурсу, а це найменше два маршрути, тобто 12 автобусів. А як потім не буде людини, хто має тих 12 автобусів закрити? Повірте, сьогодні не дуже хтось хоче здійснювати перевезення.
Разом з тим пан Мединський повідомив, що в управлінні є список, в якому на олівці перебувають нечистоплотні водії: «У Тернополі після скарг тернополян було звільнено з роботи двох водіїв. При цьому вони отримали «вовчий квиток» – перевізникам заборонено працевлаштовувати їх на громадський транспорт, інакше у них можуть виникнути серйозні проблеми».
А щодо перерахованих на початку статті випадків, то Ігор Мединський пообіцяв провести службове розслідування, і якщо наведені факти знайдуть підтвердження, то по відношенню до таких водіїв буде вжито найжорсткіші санкції (дуже хочеться в це вірити).
Тролейбус – найбезпечніший з усіх видів громадського транспорту
Дещо краща ситуація з тернопільськими тролейбусами. Через їх відносно невелику кількість (близько 50 машин щодня виходять у рейс), налагоджену роками систему інструктажів, а також те, що «Тернопільелектротранс» віднесено до категорії підприємств з підвищеною електронебезпекою (водії в депо виходять на пенсію на 5 років швидше за інших та мають 31 день відпустки), відповідно до роботи водіїв особлива увага, тому й дорожньо-транспортні пригоди з водіями тролейбусів трапляються рідше. Скажімо, цьогоріч, за інформацією інженера з безпеки руху тролейбусного депо Надії Тетері, з вини водія тролейбуса жодної ДТП не було.
Разом з тим у тролейбусному депо прискіпливо ставляться і до порушень водіями правил безпеки дорожнього руху та посадових інструкцій.
– За I квартал ц.р., за словами пані Надії, виявлено 23 таких порушення, з яких найхарактерніші: провіз у кабіні водія сторонньої особи, куріння під час руху тролейбуса, порушення дистанції, керуванням тролейбусом однією рукою, розмова під час руху по мобільному телефону, розмова під час руху тощо, – додала пані Надія.
Які ж покарання до недобросовісних водіїв застосовують у тролейбусному депо? Найгірше, що може бути, – водія не допускають до роботи. І хоча це відбивається на його кишені у плані того, що за невідпрацьований час водій не отримує платні, але з іншого боку – пасажири можуть бути впевнені, що їх перевозять морально стійкі водії з адекватною до будь-яких надзвичайних ситуацій поведінкою.
– У нас дуже жорсткий контроль за водіями. Якщо останній вчасно не пройшов щомісячного інструктажу з безпеки руху і раз у квартал інструктажу з охорони праці і пожежної безпеки (неявка водія без поважної причини на інструктаж вважається порушенням службової інструкції) або ж не склав річного іспиту чи не пройшов передрейсового медичного огляду у спецмедпункті підприємства (за I-й квартал ц.р. шість водіїв «забракували» медики – авт.), то він не буде допущений до керування тролейбусом, – зазначила начальник служби руху тролейбусного депо Наталя Балацька.
Водій першого класу Богдан Король з 32-річним досвідом роботи за кермом тролейбуса розповів «Номер один», що відміняти інструктажі не можна, адже в такому разі може настати хаос у пасажирських перевезеннях: «Кожного місяця всі водії мають обов’язково пройти інструктаж з безпеки руху. Він не лише призначений для того, щоб повідомити водію про щось нове, а ще раз нагадати про ті вимоги безпеки, які на нього покладені під час перевезення пасажирів. А це вкрай важливо, адже ми несемо відповідальність за життя та здоров’я пасажирів та інших учасників дорожнього руху!»
Таблиця. Кількість ДТП на Тернопільщині за участю пасажирського громадського транспорту (станом на 28.05.2012 р.).
| Район
(місто) |
ДТП
(з них по вині водія) |
| Тернопіль | 19 (14) |
| Бучацький | 1 (1) |
| Заліщицький | 1 (1) |
| Теребовлянський | 1 (1) |
| Тернопільський | 1 (1) |
| Чортківський | 1 (1) |
| Бережанський | 1 |
| Збаразький | 1 |
| Лановецький | 1 |
| Підволочиський | 1 |
| Разом: | 28 (19) |
За інформацією ВДАІ в Тернопільській області
КОМЕНТАР
Ігор Мединський, начальник управління транспорту, комунікацій та зв’язку Тернопільської міської ради:
– Жодної ДТП з вини водіїв маршрутних автобусів чи тролейбусів у м. Тернополі в 2012 році зафіксовано не було! Навпаки, Тернопіль у цьому плані ставлять у приклад під час обласних нарад за участю представників ДАІ, контролюючих рух пасажирського транспорту органів, адже як у сусідніх областях, так і в районах нашої області такі випадки не поодинокі. У нас в цьому плані, на щастя, ситуація під контролем.
ДОВІДКА
Як повідомив старший державтоінспектор з особливих доручень, підполковник міліції Володимир Погрібний, з 14 квітня по 5 червня проводиться комплекс профілактичних заходів на пасажирському транспорті під умовною назвою «Автобус-2012». З початку проведення операції виявлено 378 порушень ПДР на пасажирському транспорті:
– перевищення встановленої швидкості руху – 8 випадків;
– перевезення пасажирів понад встановлену норму – 46;
– порушення правил зупинки і стоянки в місцях масових відправлень пасажирів – 23;
– керування автобусом без ліцензії – 4;
– відхилення від маршруту – 115;
– перевезення пасажирів на маршруті протяжністю понад 500 км одним водієм – 1;
– зберігання автобусів поза встановленим місцем – 6;
– керування автобусом у нетверезому стані – 1.
Найрезонансніші ДТП, пов’язані з громадським транспортом
1. П’ять пасажирів загинуло та 14 із травмами потрапили у лікарні в результаті зіткнення автобуса “Тернопіль-Скоморохи” із поїздом на нерегульованому залізничному переїзді поблизу с. Прошова (2009 р.).
2. Водій маршрутки №7 (автобус «ПАЗ»), з’їжджаючи з моста, щоб зекономити на пальному, вимкнув двигун. На під’їзді до пішохідного переходу в автобуса не спрацювали гідро-пневмо гальма. Внаслідок ДТП на смерть збито студентку технічного університету (1997 р.).

Ігор Мединський, про які приклади Ви говорите? Ніхто Ніколи Тернопільскі маршрутки у приклад не ставив. Це давно є екстрімом, неодноразово водії їздять в стані алкогольного або наркотичного сп’яніння. А про яку безпеку можна говорити якшо, у разі травм, людям навіть компенсації не виплатять, адже страховкою в громадському транспорті є квиток, а його, нажаль, ні в одній маршрутці тернополя Вам незапропонують.